معلمان بخوانند | پرداخت عقب افتادگی‌های رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
ماجرای خودکشی دانشجوی دختر دانشگاه رازی چه بود؟  انتقال زباله‌های ساری به تهران صحت دارد؟ اعلام جرم سازمان بازرسی تهران علیه تعاونی‌های بدقول مسکن مهر معاون قوه قضاییه: سرقت به عنوان اولین جرم کشور شناسایی شده است هشدار آرایشگران درباره افزایش موارد قارچ پوستی ناشی از کوتاهی مو با ابزار‌های غیربهداشتی پنجشنبه‌ها برای بانوان کارمند این استان تعطیل اعلام شد+ جزئیات آخرین خبر از انتصابات در وزارت آموزش و پرورش هشدار نارنجی هواشناسی؛ رگبار و رعد و برق در ۲۴ استان / احتمال آبگرفتگی معابر بیمه تکمیلی بازنشستگان برقرار شد بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود «ایلان ماسک» تصویر ماهواره‌بر ایرانی را منتشر کرد + عکس جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود راز خشک شدن ۷۰ درصدی دریای مدیترانه! انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد

معلمان بخوانند | پرداخت عقب افتادگی‌های رتبه بندی معلمان

رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات به شدت مهمی است که برای تمامی فرهنگیانی‌ها سوال‌های زیادی را ایجاد کرده است. در رتبه بندی معلمان علاوه بر اینکه به حقوق و مقطع تحصیلی فرهنگیانی‌ها رسیدگی میکنند؛ به خیلی از موضوعات دیگر هم میرسند و همین کار باعث بهبود در آموزش خواهد شد. رتبه بندی معلمان ذهن تمامی مردم را درگیر خود کرده است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 08
کد خبر: ۲۵۹۶۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ ضرغام پرنیان مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: اگرچه رتبه‌بندی معلمان در ابتدا با چالش‌هایی مواجه شد، اما در راستای تحول بنیادین این موضوع در حال ویرایش بوده و نقاط ضعف آن در حال برطرف‌شدن است.

ضرغام پرنیان امروز در حاشیه آئین استقبال از دانشجو معلمان لرستان اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان اتفاق مبارکی است و اگرچه این موضوع در ابتدا با چالش‌هایی مواجه شد، اما در راستای تحول بنیادین رتبه‌بندی معلمان در حال ویرایش بوده و نقاط ضعف آن در حال برطرف‌شدن است.

وی گفت: در کشور ۱۲ هزار دانشجو معلم جذب دانشگاه فرهنگیان شدند که از این تعداد ۸۰۰ نفر در لرستان سال تحصیلی جدید خود را شروع می‌کنند.

پرنیان خاطرنشان کرد: در حوزه آموزشی درصدد هستیم که کمبود‌های معلم از طریق ظرفیت دانشگاه تخصصی فرهنگیان برطرف شود.

وی با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر ۲۰۰ هزار معلم جذب شده است، افزود: این افراد از مسیر‌های مختلف همچون ماده ۲۸، دانشگاه فرهنگیان، نهضت و… جذب آموزش‌وپرورش شده‌اند.

دبیر قرارگاه عدالت آموزشی با بیان اینکه در این قرارگاه به دنبال بسیج ظرفیت‌های برون وزارتی جهت کم‌کردن فاصله بی‌عدالتی آموزشی هستیم، افزود: تقویت دانش‌آموزان بی‌بضاعت در مناطق محروم، مرزی و عشایری از اهداف تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی است.

پرنیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها جهت برچیده‌شدن مدارس کانکسی و انتظار می‌رود با کمک خیرین و تخصیص مبالغ موردنیاز و همکاری نهاد‌های محرومیت‌زدایی تا ۴ سال آینده مدارس کانکسی جمع‌آوری شوند.

وی میزان مشارکت خیرین طی سه سال اخیر در امر مدرسه‌سازی را ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

نها گرچه دنبال مطالبات قانونی خود هستند، اما هنوز پاسخی روشن دریافت نکرده‌اند. این گروه از بازنشستگان چند مطالبه دارند که در این گزارش توسط نماینده فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ به آن اشاره شده و سپس از سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مورد پیگیری قرار گرفته است.

خانم علیمردانی از بازنشستگان ۱۴۰۲ در گفتگو با «ایران» درباره پیگیری مطالبات بازنشستگان از آموزش و پرورش، گفت: سه موضوع مهم موجب نگرانی فرهنگیان بازنشسته شده است و این موضوعات موجب شده که بار‌ها نسبت به آن پیگیری داشته باشند و جواب قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند. بار‌ها بابت معوقات و حقوق فرهنگیان بازنشسته به ما وعده داده شده که هنوز عملی نشده است

وی در توضیح مطالبات فرهنگیان بازنشسته اظهار داشت: یکی از این موضوعات پاداش پایان خدمت است؛ حدود یک سال و یک ماه از بازنشستگی ما می‌گذرد و تا به حال مبلغی از سوی وزارت آموزش و پرورش دریافت نکرده‌ایم، آنها در پاسخ به خواسته‌های ما می‌گویند بودجه کافی برای پرداخت نداریم.

این فرهنگی بازنشسته گفت: در آخرین باری که برای پیگیری به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم؛ آنها به ما اعلام کردند قرار است از منبعی، بودجه تأمین شود، سپس به ما قول یک هفته‌ای بابت پرداخت معوقات دادند ولی آن یک هفته هم گذشت و مبلغی به حساب بازنشستگان واریز نشد. همچنین سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد که باید یک سری اوراق فروخته شود، اما هنوز کسی اوراق را نخریده است.

علیمردانی با اشاره به اینکه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ طبق ۱۸ ماه محاسبه می‌شود، گفت: مسأله دیگر بحث احکام ۱۸ ماهه و ۲۴ ماهه است. وقتی هر شخص و کارمندی دردستگاه دولتی بازنشسته می‌شود باید میانگین ۲۴ ماه آخر خدمتش را به عنوان حقوق بازنشستگی برای او تعریف کنند. در اینجا فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ مستثنی شده‌اند، زیرا ۱۸ ماه آخر را برای آنها محاسبه کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی برای آن شش ماه افتاده است؟ گفت: یک اختلاف مالی بین صندوق بازنشستگی و دستگاه آموزش و پرورش وجود دارد. بدین صورت که آموزش و پرورش از حقوق ما یک مبلغی را به عنوان سهم صندوق کم کرده، اما به حساب صندوق بازنشستگی واریز نکرده است، از این رو صندوق بازنشستگی می‌گوید، چون ما آن شش ماه را از آموزش و پرورش‌طلب داریم، آن را برای حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ محاسبه نمی‌کنیم.

این فرهنگی بازنشسته تأکید کرد: از میانگین حقوق هر بازنشسته فرهنگی ۳ تا ۴ میلیون تومان کم می‌شود به این دلیل که آموزش و پرورش به صندوق بازنشستگی نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان بدهکار است. از این رو احکام ما به جای ۲۴ ماه ۱۸ ماه صادر شده است.

علیمردانی در خصوص وضعیت رتبه‌بندی معلمان بازنشسته گفت: مسأله دیگر که ما بازنشستگان را دچار چالش کرده رتبه‌بندی است. رتبه‌بندی فرهنگیان ازسال ۱۴۰۰ اجرایی شد، بعضی از افراد که بابت رتبه‌بندی خود انتقاد داشتند در سن بازنشستگی بودند بازنشسته شدند، سپس با بررسی‌های لازم این رتبه‌ها بعضاً ارتقا پیدا کرد. این رتبه‌بندی روی حقوق بازنشستگی افراد تأثیر‌گذار است یعنی آن عقب افتادگی باید از سال ۱۴۰۰ تا امسال ضریب بخورد و روی حقوق‌ها اعمال شود.

وی افزود: بنابراین از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ باید عقب افتادگی‌های رتبه‌بندی پرداخت شود، این اعداد باید در حکم اصلاحی قرار بگیرد و نه تنها حقوق معلمان بازنشسته بلکه تمام حکم بازنشستگی و رتبه‌بندی آنها اصلاح شود و بیش از آنچه که اکنون دریافت می‌کنند، حقوق بگیرند. اما هیچ کدام از این اصلاحیه‌ها انجام نشده است، البته شاید رتبه‌بندی اصلاح شده باشد، اما حکم آن در دریافتی معلم اعمال نشده است. معلمان بازنشسته ما نه تنها عقب افتادگی‌های ایجاد شده از سال ۱۴۰۰ را نمی‌گیرند که حتی حکم بازنشستگی‌شان هم اصلاح نشده است. /صفحه اقتصاد

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده