گستره دیپلماسی صلح ایران از امان تا قاهره-راهبرد معاصر
بغداد الیوم: غیاب «قاآنی» عملیات فریب ایران بود | معادله جنگی جدید در راه است طالبان: درباره اخبار مبهم کشته شدن افغان‌ها در مرز ایران تحقیق می‌کنیم کاخ سفید: بایدن در تماس با زلنسکی بسته کمکی جدیدی را اعلام می‌کند درگیری تَن به تَن رزمندگان حزب‌الله با نظامیان متجاوز صهیونیست قمار در دبی قانونی می‌شود عراقچی اردن را به مقصد مصر ترک کرد آمریکا افراد و نهاد‌های مرتبط با لبنان را تحریم کرد عراقچی: تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد توافق کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا، برای همکاری علیه پیونگ یانگ ماجرای جان‌باختن اتباع غیرقانونی در مرز سراوان ترک نشست اتحادیه بین المجالس جهانی حین سخنرانی نماینده «کنست» پنتاگون: استقرار سامانه تاد در اسرائیل موقتی است باکو: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از قلمرو کشور تعرضی به همسایگان صورت گیرد افشای جزئیاتی از روابط ترامپ با پوتین نتانیاهو در گفتگو با ماکرون: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم
حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گستره دیپلماسی صلح ایران از امان تا قاهره

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه وزیر امور خارجه در سفرهای منطقه‌ای خود از اردن تا مصر بر مقابله ایران با هرگونه تهدیدی تأکید کرده است، گفت: ایران صرفاً دنبال دیپلماسی نیست، بلکه به‌دنبال استقرار صلح و امنیت در منطقه است. 
حسن بهشتی پور؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۶ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۲۶۰۴۰۲

گستره دیپلماسی صلح ایران از امان تا قاهره

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه در دومین مقصد چهارمین دور سفرش به منطقه بعد از رایزنی با مقام‌های اردن، امان را به مقصد قاهره، پایتخت مصر ترک کرد.‌

وی در دیدار با ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن گفت، منطقه به اقدام جمعی برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ نیاز دارد. عراقچی همچنین با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد. دو طرف در این دیدار به مرور روابط دوجانبه و آخرین وضعیت منطقه پرداختند و بر لزوم توقف جنایت‌ها و تجاوزات رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

عراقچی قرار است در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود بعد از سفر به مصر، راهی ترکیه شود.

وزیر امور خارجه در مسقط در گفت و گو با طرف عمانی به صراحت اعلام کرد با توجه به جمیع شرایط جمهوری اسلامی عملاً مذاکرات غیر مستقیم خود با آمریکا را متوقف کرده است


حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل غرب آسیا درباره سفر وزیر امور خارجه به سه کشور اردن، ترکیه و مصر به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهم‌ترین مسئولیت های وزیر امور خارجه گسترش دیپلماسی است و رئیس دستگاه دیپلماسی نباید خانه نشین باشد، بلکه در راستای گسترش دیپلماسی و تعاملات بیشتر با کشورهای مختلف اقداماتی اساسی انجام دهد که عراقچی سفرهای منطقه‌ای را در این راستا انجام می‌دهد. 

وی افزود: با توجه به افزایش بحران منطقه ای و تنش افزایی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و کشاندن دامنه تنش به ایران، عراقچی در ابتکاری دیپلماتیک تلاش کرد با سفر به لبنان که با شجاعت تمام انجام شد، حضور و پشتیبانی مردم و حاکمیت ایران را از مردم لبنان و حزب الله اعلام کند. متعاقب آن، با سفر به سوریه هماهنگی های لازم را ناظر بر تقویت جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار داد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: سفر وزیر امور خارجه به قطر و عربستان برای اتمام حجت ایران بود با تأکید بر اینکه کشورهای مختلف نباید آسمان خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند؛ لذا شاهد اعلام رسمی کشورهای یاد شده با تأکید بر این بودیم که آسمان خود را برای حمله به ایران در اختیار این رژیم قرار نمی دهند.

بهشتی پور گفت: سفر عراقچی به عراق در راستای هماهنگی حمایت از محور مقاومت و سفر به عمان بنا بر درخواست وزیر امور خارجه چین برای صحبت با وزیر امور خارجه ایران و تبادل نظرات و گفت‌وگو نشان داد ایران بر مواضع خود پافشاری می کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: وزیر امور خارجه در مسقط در گفت و گو با طرف عمانی به صراحت اعلام کرد با توجه به جمیع شرایط جمهوری اسلامی عملاً مذاکرات غیر مستقیم خود با آمریکا را متوقف کرده است. قطع مذاکرات با آمریکا واکنش مناسبی به ارسال سامانه تاد از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی است.

وی یادآور شد: آمریکا با ارسال سامانه پدافندی تاد به رژیم صهیونیستی قصد دارد معادله و توازنی که به دلیل عملیات «وعده صادق 2» ایران به نفع محور مقاومت تغییر کرده بود و ضربه پذیر بودن رژیم صهیونیستی را اثبات کرد، برهم بزند. قطع مذاکره ایران با آمریکا پیام آشکار و واکنش دقیقی از سوی ایران به این موضوع بود.

بهشتی پور تصریح کرد: ایران با این کار پیام داد عملاً در شرایطی که آمریکا در جبهه دشمن صهیونیستی است، هیچ تمایلی به گفت‌وگو و مذاکره با طرف آمریکایی ندارد، هرچند آمریکایی‌ها با انواع اقدامات سعی کردند این موضوع را توجیه کنند، اما جمهوری اسلامی ایران موضع دقیق خود را اعلام کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است: به نظر می آید آمریکایی ها به دنبال آزمایش پدافند تاد برای واقف شدن به میزان کارایی آن هستند، یعنی مترصد هستند ببینند این سامانه در شرایط جنگ واقعی چقدر کارایی دارد؛ زیرا سامانه پاتریوت کارایی چندانی نداشت، لذا شرکت های اسلحه سازی در این فرصت به دنبال بازاریابی هستند و مایلند این سامانه را در عملیات واقعی آزمایش کنند.

بهشتی پور یادآور شد: تداوم دیپلماسی ایران در اردن با توجه به اینکه امان یکی از پایتخت‌هایی بود که در عملیات موشکی فروردین گذشته ایران آسمانش را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود، بسیار حائز اهمیت است. لازم بود ایران با طرف اردنی اتمام حجت کند که بودن در جبهه رژیم صهیونیستی به این معناست مقابل جبهه مقاومت قرار دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایران در سفر وزیر امور خارجه به اردن پیام آشکاری داد که مانند قطر و عربستان بی طرف بماند و از حقوق فلسطینیان دفاع کند، نه اینکه در جبهه رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

تداوم دیپلماسی ایران در اردن با توجه به اینکه امان یکی از پایتخت‌هایی بود که در عملیات موشکی فروردین گذشته ایران آسمانش را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود، بسیار حائز اهمیت است


بهشتی پور عنوان کرد: با توجه به اینکه مصر و ترکیه ازجمله بازیگران فعال در روند تحولات غرب آسیا به شمار می روند و وزیر امور خارجه ایران سفری به مصر نداشته است، مجموعه اقدامات نشان می دهد ایران به دنبال صلح و راه حل های دیپلماتیک است.

وی تصریح کرد: عراقچی در همه سفرهای منطقه ای خود بر این نکته بسیار مهم تأکید کرده است ایران پای همه چیز ایستاده و با هر تهدیدی مقابله می کند، یعنی ایران صرفاً دنبال دیپلماسی نیست، بلکه به دنبال استقرار صلح و امنیت در منطقه است. آنچه وزیر امور خارجه در سفرهای منطقه ای عنوان کرده نشان دهنده قوت ماست و اینکه ایران آمادگی دارد با هرگونه تجاوزات رژیم صهیونیستی برخورد کند.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده