پیام عراقچی به سعودی‌ها برای کاهش تنش در منطقه-راهبرد معاصر
آیت‌الله سیستانی در لیست ترور رژیم صهیونیستی + واکنش عراقی‌ها سفارت ایران: هیچ شهروند ایرانی در میان شهدا و مجروحان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به دمشق نیست بیانیه ارتش سوریه درباره حمله تروریستی امشب اسرائیل به دمشق گوترش: لبنان در آستانه یک جنگ تمام عیار است بیانیه مهم حزب‌الله: مقاومت در بهترین شرایط قرار دارد | سرتاسر فلسطین اشغالی در تیررس ماست نتانیاهو مدعی ترور سید هاشم صفی‌الدین شد ماجرای نصب پرچم رژیم صهیونیستی در خاک لبنان حمله موشکی رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در دمشق نتانیاهو اعضای کابینه امنیتی را برای مشورت فوری فراخواند روسیه طالبان را از فهرست سازمان‌های ممنوعه حذف می‌کند توافق پوتین و پاشینیان | نیرو‌های ارمنستان در مرز‌های مشترک با ایران و ترکیه مستقر می‌شوند هدیه ویژه اردوغان برای تولد پوتین واکنش ایران به اقدام تروریستی در فرودگاه کراچی رد ادعا‌ها درباره آزمایش هسته‌ای در ایران تداوم حملات اشغالگران به لبنان | بمباران دوباره ضاحیه و جنوب
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

پیام عراقچی به سعودی‌ها برای کاهش تنش در منطقه

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان موضوعات محل بحث در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان گفت: بخشی از موضوعاتی که میان دو طرف رایزنی می‌شود، مرتبط با مباحث امنیتی منطقه و ناظر بر این است اگر قرار باشد در منطقه نزاع یا چالشی رخ دهد، همه کشورها از این روند آسیب می‌بینند و کسی در امان نمی‌ماند.
حسن لاسجردی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 09
کد خبر: ۲۵۹۶۸۳

پیام عراقچی به سعودی‌ها برای کاهش تنش در غرب آسیا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توقف نسل کشی و تجاوزات رژیم صهیونیستی و کاهش درد و رنج برادران و خواهران‌مان در غزه و لبنان، عازم عربستان سعودی شد. 
 
بی تردید نسل کشی و تجاوز باید متوقف شود و ایران مصمم به تقویت بیش از پیش روابط با همسایگان، برای حفظ ثبات و امنیت و توسعه همکاری اقتصادی با هدف منتفع کردن همه ملت های منطقه است.
 

در سفر وزیر امور خارجه به عربستان بخشی از موضوعاتی که میان دو طرف رایزنی می شود، ناظر بر مباحث امنیتی منطقه است


حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ابعاد و اهمیت سفر وزیر امور خارجه به عربستان و برخی کشورهای منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: سفر عراقچی به عربستان با توجه به تحولات منطقه نشان می دهد غرب آسیا فضای پرتنشی را سپری می کند و کشورهایی که سهم بیشتری در آرامش بخشی، ثبات و حفظ امنیت دارند، باید نقش آفرینی کنند و از حالت انفعال کنونی به سرعت و به بهترین شکل ممکن خارج شوند.
 


وی با بیان انتخاب هوشمندانه سفر به عربستان در موقعیت کنونی منطقه، افزود: عربستان ازجمله کشورهای بزرگ عربی و تأثیر گذار منطقه و میان کشورهای مسلمان در ابعاد جهانی است. ایران و عربستان در کنار بررسی موضوعات منطقه ای باید تلاش کنند فرآیند بهبود و توسعه روابط را که تحول بسیار مهمی است، سرعت ببخشند. این روند بعد از عملیات «طوفان الاقصی» کند شد و پرونده بهبود روابط در دستور کار قرار نگرفت.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می آید فرصت بهبود روابط میان دو کشور فرارسیده است، گفت: در سفر وزیر امور خارجه به عربستان بخشی از موضوعاتی که میان دو طرف رایزنی می شود، ناظر بر مباحث امنیتی منطقه است و اینکه اگر قرار باشد در منطقه جنگ، نزاع یا چالشی دربگیرد، همه کشورها از این روند آسیب می بینند و کسی در امان نمی ماند.
 
لاسجردی گفت: مهم ترین نکته ای که عراقچی در سفر به عربستان تأکید می کند، اینکه کشورهای بزرگ منطقه باید نقش آفرینی و تأثیرگذاری بیشتری در موضوعات مرتبط با کشورهای مسلمان داشته باشند، به سرعت فعال شوند و به نقش آفرینی خود جنبه عملیاتی بدهند.
 
وی یادآور شد: فعال سازی کشورهای عربی در راستای حمایت از مردم لبنان و غزه و استفاده از ابزارهایی برای توقف جنگ ازجمله موضوعات مهم است، لذا امیدواریم کشورهایی که در قالب سازمان همکاری اسلامی دور هم جمع شده اند به این موضوع واقف شوند وقت کار دسته جمعی فرا رسیده است.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: سازمان همکاری اسلامی را می توان سازمان مسلمانان جهان عنوان کرد، سازمانی که درعربستان سعودی واقع شده است و با حمایت سران سعودی و منطقه می تواند با فشار بر آمریکا و رژیم صهیونیستی توقف جنگ در غزه و لبنان را رقم بزند.
 
لاسجردی گفت: سازمان کنفرانس اسلامی که 57 کشور مسلمان درآن نقش آفرینی می کنند، از ظرفیت بسیار بزرگ و قابل قبولی برای تأثیرگذاری بر جهان برخوردار است، لذا انتظار می رود این اجتماع عظیم مسلمانان در ظاهر ادبیات گفتاری و روابط اقتصادی و سیاسی رایزنی هایی در راستای فشار بر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای پایان دادن جنگ داشته باشند.
 

سازمان کنفرانس اسلامی که 57 کشور مسلمان درآن نقش آفرینی می کنند، از ظرفیت بسیار بزرگ و قابل قبولی برای تأثیرگذاری بر جهان برخوردار است


وی افزود: کشورهای مسلمان نباید نسبت به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان سکوت پیشه کنند. حجم حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و فلسطین به عنوان کشورهای عربی اسلامی جای کمترین سکوتی باقی نگذاشته و زمان نقش آفرینی فعال سازمان کنفرانس اسلامی فرارسیده است.
 
کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: با توجه به اینکه بیش از یک سال از ترمیم روابط ایران و عربستان می گذرد، امیدواریم در سفر وزیرامور خارجه ایران به عربستان زمینه های لازم برای همکاری مؤثر و تعاملات مختلف اقتصادی و سیاسی میان دو کشور کلید زده شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده