حملات شدید حزب الله در شنبه سیاه حیفا-راهبرد معاصر
گزارش «هاآرتص»؛

حملات شدید حزب الله در شنبه سیاه حیفا

به دلیل شدت گرفتن حملات موشکی و پهپادی حزب الله لبنان در جبهه شمالی ساکنان حیفا شرایطی بسیار سخت را سپری می‌کنند و روزگار برایشان تیره و تار شده است. واقعیت اینکه در شرایط جنگی مستمر و هولناک، آن‌ها با صدای آژیرها از خواب سراسیمه برمی خیزند و چاره‌ای جز ترک منازل و رفتن به پناهگاه‌ها ندارند.
تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - 19 October 2024

حملات شدید حزب الله در شنبه سیاه حیفا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ «هر روز صبح با صدای آژیر از خواب بیدار می شویم. هر شب بچه هایمان را از تختشان بلند می کنیم و سراسیمه و نگران به سمت پناهگاه ها می دویم». این جملات نقطه مشترک دغدغه این روزهای ساکنان مناطق شمالی اسرائیل است. به دلیل شدت گرفتن حملات موشکی و پهپادی حزب الله لبنان در جبهه شمالی، ساکنان حیفا شرایطی بسیار سخت را سپری می‌کنند و روزگار برایشان تیره و تار شده است. واقعیت اینکه در شرایط جنگی مستمر و هولناک، آن‌ها با صدای آژیرها از خواب سراسیمه برمی خیزند و چاره‌ای جز ترک منازل و رفتن به پناهگاه‌ها ندارند.
 
امروز ۵۵ موشک از لبنان به سمت خلیج حیفا و جلیل غربی و علیا رصد شد. اورژانس اسرائیل اعلام کرد، به دنبال بمباران کریات عطا در شمال شرقی حیفا دو نفر زخمی شدند. برد موشک های حزب الله نیز به نزدیکی نیروگاه های حیفا رسیده است. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش کرد، به دنبال شلیک موشک از لبنان به سمت کریات عطا در خلیج حیفا، یک خودرو در آتش سوخت و یک نفر مجروح شد. بیش از ۲۰ موشک نیز به سمت منطقه الکریوت در خلیج حیفا شلیک شد. پرواز پهپاد حزب‌الله در آسمان خلیج حیفا در حالی که یک بالگرد نظامی اسرائیلی در پشت سر آن در حال پرواز بود، مایه تحقیر اسرائیلی ها شده است.
 

یونا یاهاو، شهردار حیفا افشا کرد، تنها 50 درصد شهر در برابر حملات مستحکم است. چگونه چنین شهر مهمی که هدف مشخص و نمادین برای حزب الله است، می تواند تا این حد آسیب پذیر باقی بماند؟


اسرائیل وضعیت شهر حیفا را زرد طبقه بندی کرده است، یعنی می توان در حیفا فعالیت های آموزشی انجام داد و به محل کار رفت تا زمانی که مکانی حفاظت شده در نزدیکی آنجا وجود داشته باشد؛ اما واقعیتی که بر مردم آنجا تحمیل شده، مانند زغال سیاه است.
 
حیفا، شهری است که سال 2006 ضربات شدیدی را از مقاومت لبنان متحمل شده بود. یونا یاهاو، شهردار حیفا افشا کرد، تنها 50 درصد شهر در برابر حملات مستحکم است. چگونه چنین شهر مهمی که هدف مشخص و نمادین برای حزب الله است، می تواند تا این حد آسیب پذیر باقی بماند؟
 


این سؤال را اسرائیلی ها هر شب از خود می پرسند، «فردا چه خواهد شد؟ آیا مهدکودک باز می شود؟ آیا مدرسه ای وجود خواهد داشت؟ آیا زنده خواهم ماند»؟ طبقه بندی زرد نمی تواند بیانگر مشکلاتی باشد که اسرائیلی ها با آن مواجه هستند. اسرائیلی ها این روزها هیچ ارزیابی دقیقی از میزان خسارت های خود، شناختی از وضعیت اضطراری و نوع ترسی که در وجودشان است ندارند و هزاران دغدغه و نگرانی دارند که ناچارند تحمل کنند.


اسرائیل در تلاش است با سانسور شدید از دستیابی حزب الله به تصاویری که پیروزی آنها را در حملات نشان می دهد، جلوگیری کند، اما این کار را به قیمت اختلافات داخلی تمام می شود. جریمه ها و بازداشت ها باعث شده است خیلی زود کارمندان زن و مرد اخراج شوند و در صورت تداوم این روند، شرکت ها از هم فرو خواهند پاشید و خانواده ها متلاشی خواهد شد.

 
شکاف میان قابلیت‌های فناوری پیشرفته اسرائیل و شکست آنها در دفع حملات هوایی مقاومت عمیق است و درواقع هیچ فضای محافظت شده و امنی در برابر موشک‌ها و حملات پهپادی وجود ندارد.

 
اینکه شهرداری حیفا افتخار می کند چند اتاق امنیتی سیار در سراسر شهر قرار داده، باعث تمسخر کسانی شده است که این روزها بیشتر وقت خود را در زیر راه پله های کپک زده پنهان شده اند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار