اعتراض چین به عبور ناوهای آمریکا و کانادا از تنگه تایوان-راهبرد معاصر
لغو مجوز فعالیت شبکه العربیه عربستان در الجزایر حمله جدید صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت | نفوذ پهپادی حزب‌الله به حیفا رسانه صهیونیستی: اسرائیل امشب تمامی تاسیسات اقتصادی مهم حزب الله را مورد حمله قرار خواهد داد کشته شدن ۳ فرمانده ارتش اسرائیل و چند افسر در شمال غزه وزرای خارجه سوریه و اردن خواستار توقف فوری حملات به غزه و لبنان شدند نبیه بری: آمریکا تمایل به برقراری آتش‌بس در لبنان قبل از انتخابات دارد فرمانده تیپ ۴۰۱ ارتش اسرائیل کشته شد + عکس احضار سفیر مجارستان در پی دعا‌های ضدایرانی علیه جزایر کشورمان ایران هرگونه ارتباط با حمله پهپادی به اقامتگاه نتانیاهو را رد کرد موضع رسمی وزارت خارجه درباره حمله ادعایی به مقر نتانیاهو شهادت شهروند ایرانی در عملیات تروریستی شمال بیروت نتانیاهو: کسانیکه قصد جان من را داشتند، مرتکب اشتباه بزرگی شدند سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل: کسی در حمله به منزل نتانیاهو آسیب ندید وزیر دفاع آمریکا: کمک به اسرائیل را ادامه می‌دهیم بازداشت فعالان مقاومت کرانه باختری توسط تشکیلات خودگردان فلسطین + واکنش حماس

اعتراض چین به عبور ناوهای آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

حدود یک هفته پس از رزمایش محاصره تایوان توسط ارتش چین، ناوهای جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان عبور کردند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 21
کد خبر: ۲۶۰۷۷۶

به گزارش راهبرد معاصر، حدود یک هفته پیش، ارتش آزادی‌بخش چین رزمایش محاصره تایوان را در واکنش به اظهارات جدایی طلبانه رییس تایوان و همچنین توافق خرید تسلیحات از آمریکا را در تنگه تایوان اجرا کرد. حال با گذشت حدود یک هفته از این اتفاق، ناوهای جنگی آمریکا و کانادا روز گذشته از تنگه تایوان عبور کردند.

 

در رابطه با این رزمایش، ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناوشکن "هیگینز" ایالات متحده و ناوچه "ونکوور" کانادا عبور عادی خود از تنگه تایوان را انجام دادند. این آبراه مطابق قوانین بین‌المللی جزو آب‌های آزاد برای ناوبری و پرواز است.

 

ناوگان هفتم در بیانیه خود عنوان کرد: این کشتی‌ها از مسیر آب‌های آزاد و در خارج از قلمرو کشورهای ساحلی این تنگه عبور کردند. عبور این دو ناو جنگی نشان‌دهنده تعهد آمریکا و کانادا به حفظ آزادی ناوبری برای همه کشورها است.  آمریکا با هرگونه ادعای حاکمیت یا اختیاراتی که با حقوق ناوبری آزاد و استفاده قانونی از دریا و هوا در تضاد باشد، مخالف است.

 

ارتش ناحیه شرقی چین بامداد امروز طی بیانیه‌ای در واکنش به عبور ناو های آمریکایی و کانادایی از تنگه تایوان و در پاسخ به اظهارات مقامات نظامی واشنگتن در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی وی‌چت اعلام کرد: نیروهای دریایی و هوایی این ارتش عملیات عبور ناوهای آمریکا و کانادا را به طور کامل تحت نظارت و هشدار قرار داده و به‌طور قانونی با آن برخورد کرده‌اند.

 

سرهنگ لی شی، سخنگوی فرماندهی ارتش ناحیه شرقی ارتش آزادی‌بخش چین افزود: ایالات متحده و کانادا با اقدامات مخرب خود صلح و ثبات تنگه تایوان را تضعیف می‌کنند، اما نیروهای ارتش چین همیشه در حالت آماده باش بوده و با قاطعیت از حاکمیت و امنیت ملی و  صلح و ثبات منطقه محافظت خواهند کرد.

 

رزمایش محاصره تایوان، که برخی آنرا نتیجه سیاست "مار پایتون" پکن نسبت به تایوان می‌دانند، در واکنش به اظهارت لای چینگ ده، رییس تایوان در روز 10 اکتبر (تایوان این روز را به عنوان روز ملی جمهوری چین تعیین کرده است) انجام شده است. لای چینگ ده در سخنرانی خود اعلام کرده بود که سرزمین اصلی چین نمی‌تواند "وطن تایوان" باشد و به لحاظ قدمت، جمهوری چین نسبت به جمهوری خلق چین ارجحیت دارد.این اظهارات با مخالفت شدید پکن مواجه شده و مقامات پکنی لای چینگ ده را یک "جدایی طلب" نامیدند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده