تالاب قره قشلاق چهاربرج بعد از ۱۵ سال جانی دوباره گرفت هواشناسی استان تهران اطلاعیه داد تعویق یک هفته‌ای امتحانات پایان‌ترم این دانشگاه/ غیبت در امتحانات باعث حذف درس می‌شود؟ گام تازه ایلان ماسک به سوی شبکه اینترنت تمام‌فضایی کاهش نسبی دما از فردا در بسیاری از استان‌ها / هشدار سیلاب در شمال و گردوخاک در شرق کشور ترافیک سنگین در محور‌های شمالی/ این مسیر‌ها تا اطلاع بعدی مسدود است عاشورا و تاسوعا کدام مراکز خدمات‌رسان تهران تعطیل است؟ خبر خوش معاون رئیس قوه قضائیه برای دانش‌آموختگان حقوق جاده چالوس دوطرفه شد آموزش و پرورش: امتحانات نهایی بدون تغییر برگزار می‌شود محدودیت‌های ترافیکی تاسوعا و عاشورا در قم آنفلوآنزای تابستانی از راه رسید/ این استان‎‌ها بالاتر از آستانه هشدار محدودیت‌های ترافیکی ۵ روزه در جاده‌های شمال اعمال می‌شود اختلال همزمان در ایتا، بله و سروش پلاس ۱۴ شهر ایران رکورددار گرما در خرداد ۱۴۰۵ گرمای کشنده در اروپا؛ ۳ کشته در فرانسه و هشدار بی‌سابقه برای انگلیسی‌ها

مدارس حق اخراج دائم دانش‌آموز را دارند؟

مدارس حق اخراج دائم دانش‌آموز را دارند؟ معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه هیچ مدرسه‌ای حق اخراج دائم دانش‌آموزان را ندارد، راهکارهای جایگزین اخراج را برای برخورد با تخلفات اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 13
کد خبر: ۲۶۲۹۴۹

به گزارش راهبرد معاصر، عبدالرضا کفاش، معاون شورای عالی آموزش و پرورش، درباره اینکه آیا مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را اخراج کنند، گفت: مدارس اجازه اخراج دائم دانش‌آموزان را ندارند و اساساً در نظام آموزش و پرورش موضوعی به نام اخراج دائمی وجود ندارد.

 

وی افزود: آیین‌نامه اجرایی مدارس، نحوه برخورد با تخلفات دانش‌آموزان را مشخص کرده است، زیرا دانش‌آموز موظف به رعایت ضوابط و مقررات مدرسه است.

 

کفاش ادامه داد: اگر راهنمایی و مشاوره‌های مدرسه از جمله تشویق، ترغیب و تنبیه برای دانش‌آموزان مؤثر نباشد، متناسب با نوع تخلف، اقدامات مختلفی انجام می‌شود. این اقدامات شامل موارد زیر است:

- تذکر و اخطار شفاهی به صورت خصوصی
- دعوت از ولی دانش‌آموز و توجیه برای پیگیری موضوع
- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز
- تغییر کلاس با اطلاع ولی دانش‌آموز
- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش‌آموز، حداکثر برای سه روز
- انتقال به مدرسه دیگر

معاون شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تغییر کلاس و اخراج موقت از مدرسه توضیح داد: این تصمیمات نباید صرفاً بر اساس نظر مدیر مدرسه اتخاذ شوند و باید شورای مدرسه در این مورد تصمیم‌گیری کند. همچنین برای انتقال دانش‌آموز به مدرسه دیگر، ابتدا نظر شورای مدرسه باید اخذ شود و سپس موضوع باید به آموزش و پرورش منطقه ارجاع شود تا هسته مشاوره و کارشناسان مشاوره پس از بررسی، نظر خود را در مورد جابه‌جایی اعلام کنند.

 

وی افزود: اگر واحد مشاوره با جابه‌جایی موافقت کند، تنها با موافقت رئیس آموزش و پرورش منطقه امکان انتقال دانش‌آموز به مدرسه دیگر وجود دارد و هسته مشاوره موظف است که بر فرایند انتقال نظارت کند.

 

کفاش درباره تصمیم عجیب برخی مدیران مدارس به اخراج‌های سریع دانش‌آموزان و تبعات منفی این موضوع بر سلامت روان دانش‌‌آموزان و خانواده‌ها، بیان کرد: معتقدیم که اخراج حتی به صورت موقت، می‌تواند شرایط روحی و روانی دانش‌آموز را به هم بریزد  و مدیران مدارس باید به این نکته توجه کنند. به همین دلیل تأکید داریم که اخراج نباید هدف قرار گیرد و اقدامات اولیه باید شامل برگزاری جلسات مشاوره و تعامل با خانواده باشد.

 

معاون شورای عالی آموزش و پرورش یادآور شد: اداره مدارس در شرایط جدید باید با توجه به خصوصیات رفتاری نسل جدید انجام شود. مدیران و کادر مدارس باید به ویژگی‌های رفتاری دانش‌آموزان نسل جدید توجه کنند. اگر دانش‌آموزی تخلفی انجام می‌دهد، باید دلیل آن به‌خوبی بررسی شود، چرا که ممکن است مشکلات خانوادگی موجب رفتار او باشد و با ارجاع به مشاور و روانشناس بتوان این مشکل را حل کرد.

 

کفاش در پایان بیان کرد: آیین‌نامه اجرایی مدارس در حال بازنگری و اصلاح است و نظرات مشاوران و کارشناسان در این زمینه دریافت می‌شود. همچنین، مدیران و کادر مدارس باید آموزش‌های لازم در حوزه رفتار با نسل جدید را دریافت کنند تا رفتار دانش‌آموز با حکمی که برای او صادر می‌شود، تناسب داشته باشد و از مجازات‌های غیرمتناسب با تخلفات کوچک جلوگیری شود./تسنیم

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار