درمان رایگان مجروحان جنگی/اتخاذ تدبیر برای ذخایر دارویی پزشکیان در جلسه امروز هیئت دولت: باید بر اساس لیاقت و توانمندی‌ها افراد را در جایگاه‌ها قرار دهیم آملی لاریجانی: وضعیت کنونی پایان رویارویی ما با رژیم صهیونیستی نیست کلیات لایحه ساماندهی پهپاد‌های غیر نظامی تصویب شد قالیباف: به هر تجاوزی با قدرت پاسخ می‌دهیم/ برنامه هسته‌ای ایران با سرعت بیشتری به پیش می‌رود طرح تعلیق همکاری‌های ایران با آژانس در مجلس تصویب شد علت صدای انفجار‌ها در دزفول پیکر سردار سلامی در گلپایگان تشییع می‌شود اعلام زمان برگزاری مراسم تشییع فرماندهان شهید نیرو‌های مسلح شلیک ۱۴ موشک سپاه در آخرین دقایق پیش از اجرایی شدن آتش‌بس شهادت ۲ تن از کارکنان انتظامی بهار در حملات اسرائیل سخنگوی قرارگاه خاتم: اسرائیل تا ساعت ۹ صبح ۳ مرحله حمله کرد/ پاسخ می‌دهیم دو موشک عمل‌نکرده در محدود زندان اوین کشف و خنثی شد شمار شهدای حمله اسرائیل به گیلان به ۱۳ نفر رسید‌/ مجروحیت ۴۱ نفر دستگیری ۶ جاسوس در همدان/ارتباط متهمان با عوامل رژیم

اعلام اولویت‌های وزرای آموزش‌وپرورش و کشور

وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به‌مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، پیام مشترکی صادر کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۳ دی ۱۴۰۳ - 2025 January 12
کد خبر: ۲۶۸۲۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به‌مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، پیام مشترکی صادر کردند.

 

متن پیام مشترک علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و اسکندر مؤمنی وزیر کشور به شرح زیر است:

 

«بِسم‌الله الرَّحمنِ الرَّحیم

وَ امرهُم شوری بَینهُم

(شوری/۳۸)

تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقا سرمایه انسانی شایسته در عرصه‌های مختلف و شکل‌گیری جامعه‌ای متعالی، مقتدر و پایدار محسوب می‌شود. بنابراین می‌بایست مصالح تربیتی در تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حاکمیتی و اجتماعی مورد تأکید قرار گیرد و تشریک مساعی تمامی ارکان جامعه در فرایند تربیت، مهم‌ترین معیار در سیاست‌گذاری‌ها و تعیین اولویت‌های اجتماعی محسوب شود.

 

با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) «جامعه اسلامی برای خنثی‌نمودن نقشه‌های دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی، به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش‌آموزان که سرمایه‌های انقلاب‌اند، چشم دوخته است» و نیز اشاره‌های رئیس‌جمهور محترم به اهمیت نقش روشنفکران، عالمان، اندیشمندان و نخبگان برای برون‌رفت کشور از بحران‌ها و چالش‌ها مبنی بر: اگر جامعه نخبگانی کشور نتواند با علم و آگاهی خود کشور را از بحران‌ها و چالش‌ها نجات دهد، از دیگران انتظاری نیست که بی‌شک تحقق این اهداف و حرکت به سوی چرخش‌های تحولی، نیازمند هم‌افزایی، همدلی و اراده جمعی است.

 

در این میان، شوراهای آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای نقش‌آفرین در توسعه مشارکت همگانی در امر آموزش و پرورش، نقش بی‌بدیلی دارد. این شوراها با تشکیل حلقه‌های پیوسته از مسئولان اجرایی، معتمدان محلی، نخبگان، خیرین و دیگر ذی‌نفعان، در قالب یک مشارکت هم‌افزا، ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و محلی را به‌کار می‌گیرند تا با تقویت سیستم آموزشی و پرورشی، مسیر دستیابی به یک جامعه قوی و پایدار را هموار و با ایجاد «وفاق ملی»؛ «برای ایران، برای مدرسه»، بهترین تصمیمات را مصوب کنند.

 

در ایام گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ الی ۳۰ دی‌ماه)، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مسئولان، اعضای شوراها و دیگر فعالان این عرصه در سراسر کشور، به‌عنوان پیش‌قراولان این شوراها که با همکاری و تلاش مستمر به کیفی‌سازی این نهاد مهم همت گمارده‌اند، بر اهمیت توجه به برخی از اولویت‌ها به شرح زیر تأکید می‌نمائیم:

 

۱- تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های قانونی این شوراها با دعوت از شرکای برون‌سازمانی که تکالیفی را در قانون و آئین‌نامه‌های اجرایی آن برعهده دارند و تصویب مصوبات کاربردی و عملیاتی که در نهایت منجر به ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت شود.

 

۲- توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت و یاری‌گری: بسط فرهنگ مشارکت عمومی و جلب همکاری مردم، خیرین، گروه‌های جهادی و نهادهای عمومی در فرآیندهای مدیریتی، برنامه‌ریزی، نظارتی و اجرایی؛ به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته و مرزی.

 

۳- توجه به تأمین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان: برنامه‌ریزی برای بسیج منابع و امکانات استان در راستای برقراری عدالت در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در تمامی نقاط کشور؛ به‌خصوص در مناطق کمتر توسعه‌یافته، مرزی، آزاد و عشایری.

 

۴- اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: اهتمام به بومی‌سازی الگوی مفهومی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین (مصوب ۰۸/۰۳/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و استقرار الگوی مدرسه تراز سند.

 

۵- توسعه و تقویت آموزش‌های مهارتی و علم نافع: جلب مشارکت صاحبان صنایع و حرف و بنگاه‌های اقتصادی به‌منظور تربیت نیروی کار ماهر و کارآفرین در کشور و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی در مدارس برای افزایش اشتغال‌زایی و توانمندسازی منابع انسانی.

 

۶- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه به فضای مجازی: طراحی برنامه‌های تحولی برای افزایش سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان و بهره‌مندی مناسب از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین.

 

۷- بهره‌مندی از پدیده هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین: توسعه مدیریت فناورانه، ضمن بهره‌مندی از پدیده هوش مصنوعی متناسب با سبک ایرانی- اسلامی.

 

۸- تقویت نظارت و ارزیابی مستمر از مخاطبان: نظارت مستمر بر عملکرد مدارس، شوراهای شهرستان‌ها و مناطق و دستگاه‌ها و نهادهایی که دارای تکالیف قانونی در قبال آموزش و پرورش می‌باشند، با رویکرد افزایش نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و اصلاح روندها و رویه‌ها.

 

در پایان، از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت به نظام تعلیم و تربیت کشور را به همه دست‌اندرکاران این حوزه عطا فرماید و امیدواریم با همفکری، همدلی و مشارکت تمامی اعضای شوراهای آموزش و پرورش، دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی، شاهد تحول بنیادین و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.»/ مهر

ارسال نظر