اعلام اولویت‌های وزرای آموزش‌وپرورش و کشور-راهبرد معاصر
متلاشی شدن شبکه فرقه ضاله عرفان حلقه در اردبیل درگیری مرزبانان با متجاوزان مرزی / کشف ۱۰ کوله حاوی مواد منفجره رئیس‌جمهور: با این شیوه عرضه دارو نمی‌توان به عدالت رسید قالیباف: نیازی به اعمال ماده ۲۳۴ درباره انتصاب ظریف نیست هشدار سرلشکر سلامی به دشمنان:؛ ما اهل عمل هستیم و به موقع و به اندازه اقدام می‌کنیم یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس: حضور مدیر دو تابعیتی در وزارت نفت جرم است هشدار جدی یک فرمانده ارشد ارتش به آمریکا قالیباف: بنا شد که کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های پایین اختصاص داده شود افشاگری یکی از فرماندهان سپاه در سوریه از روز‌های پایانی بشار اسد بگو مگوی جنجالی باهنر و جبرائیلی بر سر FATF در آنتن زنده + فیلم ظریف: مردم اصل وفاق هستند / وفاق به معنای تقسیم رانت و ایجاد شرکت سهامی نیست سردار شیخیان: بزودی یک سامانۀ ضد بالستیک به پدافند هوایی الحاق می‌شود پزشکیان: ما پول نداریم ولی مردم را داریم و این یعنی همه چیز را داریم استاندار تهران: در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی برای انتقال پایتخت هستیم محسن رضایی: در نامه‌ای به شهید رئیسی نوشتم که پس از غزه به لبنان، سوریه و کشور‌های دیگر حمله خواهد شد

اعلام اولویت‌های وزرای آموزش‌وپرورش و کشور

وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به‌مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، پیام مشترکی صادر کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۲۳ دی ۱۴۰۳ - 2025 January 12
کد خبر: ۲۶۸۲۱۴

به گزارش راهبرد معاصر، وزرای آموزش‌وپرورش و کشور به‌مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، پیام مشترکی صادر کردند.

 

متن پیام مشترک علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش و اسکندر مؤمنی وزیر کشور به شرح زیر است:

 

«بِسم‌الله الرَّحمنِ الرَّحیم

وَ امرهُم شوری بَینهُم

(شوری/۳۸)

تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت همه‌جانبه کشور و ابزاری جدی برای ارتقا سرمایه انسانی شایسته در عرصه‌های مختلف و شکل‌گیری جامعه‌ای متعالی، مقتدر و پایدار محسوب می‌شود. بنابراین می‌بایست مصالح تربیتی در تمام تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های حاکمیتی و اجتماعی مورد تأکید قرار گیرد و تشریک مساعی تمامی ارکان جامعه در فرایند تربیت، مهم‌ترین معیار در سیاست‌گذاری‌ها و تعیین اولویت‌های اجتماعی محسوب شود.

 

با عنایت به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) «جامعه اسلامی برای خنثی‌نمودن نقشه‌های دشمنان پس از امدادهای غیبی الهی، به آموزش و پرورش و معلمان متعهد و دلسوز و دانش‌آموزان که سرمایه‌های انقلاب‌اند، چشم دوخته است» و نیز اشاره‌های رئیس‌جمهور محترم به اهمیت نقش روشنفکران، عالمان، اندیشمندان و نخبگان برای برون‌رفت کشور از بحران‌ها و چالش‌ها مبنی بر: اگر جامعه نخبگانی کشور نتواند با علم و آگاهی خود کشور را از بحران‌ها و چالش‌ها نجات دهد، از دیگران انتظاری نیست که بی‌شک تحقق این اهداف و حرکت به سوی چرخش‌های تحولی، نیازمند هم‌افزایی، همدلی و اراده جمعی است.

 

در این میان، شوراهای آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای نقش‌آفرین در توسعه مشارکت همگانی در امر آموزش و پرورش، نقش بی‌بدیلی دارد. این شوراها با تشکیل حلقه‌های پیوسته از مسئولان اجرایی، معتمدان محلی، نخبگان، خیرین و دیگر ذی‌نفعان، در قالب یک مشارکت هم‌افزا، ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و محلی را به‌کار می‌گیرند تا با تقویت سیستم آموزشی و پرورشی، مسیر دستیابی به یک جامعه قوی و پایدار را هموار و با ایجاد «وفاق ملی»؛ «برای ایران، برای مدرسه»، بهترین تصمیمات را مصوب کنند.

 

در ایام گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش (۲۴ الی ۳۰ دی‌ماه)، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی مسئولان، اعضای شوراها و دیگر فعالان این عرصه در سراسر کشور، به‌عنوان پیش‌قراولان این شوراها که با همکاری و تلاش مستمر به کیفی‌سازی این نهاد مهم همت گمارده‌اند، بر اهمیت توجه به برخی از اولویت‌ها به شرح زیر تأکید می‌نمائیم:

 

۱- تقویت نقش شوراهای آموزش و پرورش: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های قانونی این شوراها با دعوت از شرکای برون‌سازمانی که تکالیفی را در قانون و آئین‌نامه‌های اجرایی آن برعهده دارند و تصویب مصوبات کاربردی و عملیاتی که در نهایت منجر به ایجاد تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت شود.

 

۲- توسعه و ترویج فرهنگ مشارکت و یاری‌گری: بسط فرهنگ مشارکت عمومی و جلب همکاری مردم، خیرین، گروه‌های جهادی و نهادهای عمومی در فرآیندهای مدیریتی، برنامه‌ریزی، نظارتی و اجرایی؛ به‌ویژه در مناطق کمتر توسعه‌یافته و مرزی.

 

۳- توجه به تأمین عدالت و نصیب برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان: برنامه‌ریزی برای بسیج منابع و امکانات استان در راستای برقراری عدالت در ارائه خدمات آموزشی و پرورشی در تمامی نقاط کشور؛ به‌خصوص در مناطق کمتر توسعه‌یافته، مرزی، آزاد و عشایری.

 

۴- اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: اهتمام به بومی‌سازی الگوی مفهومی نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین (مصوب ۰۸/۰۳/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و استقرار الگوی مدرسه تراز سند.

 

۵- توسعه و تقویت آموزش‌های مهارتی و علم نافع: جلب مشارکت صاحبان صنایع و حرف و بنگاه‌های اقتصادی به‌منظور تربیت نیروی کار ماهر و کارآفرین در کشور و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی در مدارس برای افزایش اشتغال‌زایی و توانمندسازی منابع انسانی.

 

۶- پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه به فضای مجازی: طراحی برنامه‌های تحولی برای افزایش سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی؛ به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان و بهره‌مندی مناسب از ظرفیت فضای مجازی و فناوری‌های نوین.

 

۷- بهره‌مندی از پدیده هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین: توسعه مدیریت فناورانه، ضمن بهره‌مندی از پدیده هوش مصنوعی متناسب با سبک ایرانی- اسلامی.

 

۸- تقویت نظارت و ارزیابی مستمر از مخاطبان: نظارت مستمر بر عملکرد مدارس، شوراهای شهرستان‌ها و مناطق و دستگاه‌ها و نهادهایی که دارای تکالیف قانونی در قبال آموزش و پرورش می‌باشند، با رویکرد افزایش نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و اصلاح روندها و رویه‌ها.

 

در پایان، از خداوند متعال خواستاریم که توفیق خدمت به نظام تعلیم و تربیت کشور را به همه دست‌اندرکاران این حوزه عطا فرماید و امیدواریم با همفکری، همدلی و مشارکت تمامی اعضای شوراهای آموزش و پرورش، دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی، شاهد تحول بنیادین و ارتقای نظام آموزش و پرورش کشور باشیم.»/ مهر

ارسال نظر