پرداخت عیدی به معلمان در اعیاد پیش‌رو صحت دارد؟ هشدار نسبت به وزش باد شدید و رگبار در تهران/ پیش‌بینی کاهش دما تا ۱۱ درجه مینو محرز: بیماری مرس خطرناک‌تر از کرونا است و میزان مرگ آن بیش از ۶۰ درصد است آغاز فعالیت سامانه بارشی و کاهش دمای هوا در برخی استان‌ها جزئیات فعالیت مراکز معاینه فنی شهر تهران در ۱۴ و ۱۵ خرداد جاده چالوس از ساعت ۱۰ یکطرفه می‌شود ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گلستان طعمه آتش شد بازداشت اعضای باند قاچاق ۲۱ هزار گوشی تلفن همراه در بوشهر اعلام محدودیت‌های ترافیکی محور‌های پرتردد کشور از ۱۳ تا ۱۷ خرداد سخنگوی شهرداری تهران: قطع درختان چیتگر و سرخه‌حصار به دلیل آفت‌زدایی و تنش‌های آبی در سال‌های گذشته است کاهش محسوس دمای تهران از چهارشنبه تشدید بارش در ۵ استان/ احتمال وقوع سیل ابتلای مادر به سرخجه می‌تواند سبب سقط جنین شود شهادت مأمور انتظامی در خوزستان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: سوالات امتحان نهایی قابل لو رفتن نیست/ اگر کسی مدرکی دارد، برای بررسی ارائه کند

میزان حقوق معلمان در میان ۸۵ دستگاه اجرایی چه وضعیتی دارد؟ / توضیحات وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حقوق دریافتی معلمان در مقایسه با پرداختی ۸۵ دستگاه دیگر، پایین‌ترین رقم است، گفت: این مسئله به یک آسیب جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدشل شده و بر پیکره این نظام مهم خدشه وارد کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۷ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 02
کد خبر: ۲۷۰۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیرضا کاظمی روز یکشنبه در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم، اظهار کرد: بعد از سال‌ها معلمی و طی سلسله مراتب مدیریتی در وزارت آموزش و پرورش متوجه شده‌ام که کار در این وزارتخانه بسیار سخت و سنگین است و به واقع هیچ یک از وزاری پیشین نتوانسته‌اند به طور کامل مسائل آموزش و پرورش را رفع و سند تحول بنیادین را پیاده کنند.

وی افزود: به همین دلیل و برای کسب موفقیت در مسیر رفع مشکلات وزارت آموزش و پرورش، نقشه راهی مبتنی بر مبانی علمی، کارشناسی و راهکار‌های عملی تهیه و ترسیم شده است.

کاظمی با تأکید بر این‌که وزارت آموزش و پرورش از مسائل کلان برون سازمانی رنج می‌برد، گفت: معتقدم بخش زیادی از مشکلات و ناکامی‌های نظام تعلیم و تربیت ارتباطی مستقیم با مسائل کلان مدیریتی کشور از جمله ساده انگاری و سیاست‌زدگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت همواره مورد نامهربانی قرار داشته و هیچ‌گاه در اولویت کار و سیاست دولت‌ها نبوده است، افزود: البته امروز این وزارتخانه در اولویت برنامه‌های دولت چهاردهم قرار دارد به نحوی که تاکنون ۱۷ جلسه با حضور رییس جمهور و معاونان وی برای رفع مشکلات آموزش و پرورش برگزار شده است.

وی با تأکید بر این‌که آموزش و پرورش همواره از ناحیه تغییر افراد و تفکرات در مجلس و دولت‌ها آسیب دیده است، گفت: این تغییرات، موجب جابجایی‌های مدیریتی حتی تا سطح مدیر مدرسه می‌شود که همین به آسیبی جدی برای نظام تعلیم و تربیت تبدیل شده است.

کاظمی بر فقدان سیاست‌گذاری بلندمدت و اصولی در حوزه‌های مهم مدیریتی از جمله منابع انسانی تاکید کرد و گفت: جذب فله‌ای نیرو در بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، ریل‌گذاری این وزارتخانه در مسیر اجرای برنامه و سیاست‌های توسعه‌ای را با مشکل جدی مواجه کرده است و برهمین اساس رهبری معظم انقلاب همواره تاکید دارند که جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش باید از مسیر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که حل و فصل مسائل کلان آموزش و پرورش نیازمند حمایت‌های بیرونی است، افزود: مشکلات درونی وزارت آموزش و پرورش منجر به ناکامی در دستیابی به اهداف سند تحول تعلیم و تربیت شده است.

کاظمی با تأکید بر این‌که در گذشته خانواده مهم‌تربن اصل نظام تربیتی محسوب می‌شد، اظهار کرد: در گذشته خانواده نهاد اصلی مراقبت از فرزند و مدرسه نیز دارای جایگاه و اعتباری ویژه بود، اما امروز نقش نظام تربیتی در خانواده، مدرسه و جامعه به کلی دچار تغییر شده به نحوی که نقش خانواده و مدرسه در این عرصه کاهش چشمگیر یافته و جامعه و فضای مجازی مهم‌ترین نقش را در این زمینه برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه این نظام تربیتی (جامعه و فضای مجازی) در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست، افزود: این تغییرات و جابجای در نقش‌ها موجب بروز تعارض و سردرگمی شده است به نحوی که آموزش و پرورش از ارزش‌ها صحبت می‌کند و فضای مجازی، مخالفت با ارزش‌ها را ترویج می‌کند و در حقیقت نظام تربیتی از دست معلم و مدرسه خارج شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که نیازمند تغییر ریل‌گذاری در حوزه تعلیم و تربیت هستیم، گفت: برنامه درسی و ساختار نظام تعلیم و تربیت کشور معیوب است چراکه برنامه درسی فارغ از فعالیت‌های هویت بخش و بی ارتباط با سایر نیاز‌های آموزشی است.

کاظمی افزود: در ارزیابی نظام تعلیم و تربیت، تنها ساحت علمی سنجیده می‌شود در حالی که ما در این نظام، دو مأموریت تربیت علمی و فرهنگ تربیتی را بر عهده داریم که تنها به یک ساحت آن می‌پردازیم.

به گفته وی، مسائل فوری و اساسی آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفته و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، ۵۱ کلان مسئله را احصا کرده‌ایم که هوش مصنوعی، آموزش و تولید محتوا برای مدارس از جمله این موارد است.

وزیر آموزش و پرورش «عدالت و توسعه فضا‌های آموزشی و کیفیت بخشی» را دو رویکرد دولت چهاردهم در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: تا امروز ۱۷ جلسه تخصصی برای رفع مشکلات این حوزه با حضور رییس جمهور برگزار شده که نشان از توجه ویژه دولت به نظام تعلیم و تربیت دارد.

کاظمی همچنین از تهیه دو اطلس آسیب‌های اجتماعی و فضا‌های آموزشی خبر داد و اظهار کرد: با همه وجود دغدغه نظام تعلیم و تربیت را دارم و در این مسیر از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهم کرد./ ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
0
0
سلام گرچه نده با افزایش حقوق معلمان موافقم و وضعیت کنونی را مناسب شان و جایگاه معلمی نمی‌داند اما اینکه بگوییم در میان ۸۵ دستگاه آموزش و پرورش آخرین رتبه حقوق را دارد دروغ است چرا که سازمان بهزیستی ایین‌ترین رده حقوقی را دارد ولی چون قدرت سیاسی ندارد و جامعه هدفش پایین‌ترین قشر جامعه هست هیچ کدام از دولتمردان توجهی به این سازمان ندارند و در رسانه‌ها نیز هرگز صدای مظلومیت کارمندان سازمان شنیده نمی‌شود
تحلیل های برگزیده