به گزارش ر اهبرد معاصر، همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، دغدغه ایرانیان برای خرید بلیت سفرهای هوایی افزایش یافته است. هر چند حسین خانلری، مدیرعامل سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی امروز اعلام کرد فروش پروازهای نوروزی از 23 اسفند آغاز میشود، اما یک جستوجوی ساده در سایتهای معتبر فروش بلیت هواپیما، حاکی از آن است که نه تنها فروش بلیتهای نوروزی از مدتها قبل آغاز شده است؛ بلکه با وجود یک ماه مانده به آغاز تعطیلات نوروز، مسافران به سختی میتوانند پرواز دلخواه را در روز و تاریخ موردنظرشان پیدا کنند.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، افزایش نرخ بلیت هواپیما را ناشی از عرضه و تقاضای بازار دانست. او تاکید کرد: با توجه به تحریمهای ظالمانه علیه ایران، شرکتهای هواپیمایی ناگزیر هستند قطعات و تجهیزات جانبی هواپیماها را با واسطه و از طریق بازار آزاد جهت رفاه حال مسافران و ایمنی پروازها تهیه کنند که این اتفاق به معنای افزایش قیمت در بازار است.
این در حالیست که خانلری در ادامه اظهارات خود درباره نرخ بلیت هواپیما اعلام کرده است که قیمت بلیتهای نوروزی هیچ افزایشی نخواهد داشت و از سوی دیگر، ظرفیت پروازهای این ایرلاین، با افزایش 35 درصدی همراه شده است.
با این حال، با توجه به وعده رئیس هما درباره عدم افزایش نرخ بلیت هواپیما، خبرنگار اقتصادنیوز، قیمت بلیت پرواز تهران-شیراز و بالعکس را به عنوان نمونه، در سه سایت معتبر فروش بلیت بررسی کرده است.
بررسیهای اقتصادنیوز نشان میدهد، نخستین نکته بارز و قابل تأمل در بررسی پروازهای رفت و برگشت تهران به شیراز، بیزنس شدن پروازهاست. مسافری که قصد داشته باشد در تاریخ 6 فروردین ماه از تهران به شیراز پرواز کند، باید برای یک صندلی بیزنس، باید مبلغی حدود پنج میلیون و 900 هزار تومان بپردازد. در 2 سایت معتبر فروش بلیت هواپیما فروش صندلی بیزنس برای پرواز یک ساعته تهران به شیراز هم چهار میلیون و 500 هزار تومان قیمت خورده است.
ایرلاین دیگری صندلی بیزنس خود را که احتمال خیلی زیاد تفاوتی با کیفیت دیگر صندلیهای هواپیما ندارد را به مبلغ پنج میلیون و 954 هزار و 375 تومان به مسافران میفروشد.
به گزارش اقتصادنیوز، از دیگر امتیازاتی که یکی از ایرلاینها در قبال چند برابر کردن نرخ بلیت هواپیما به مسافر ارائه نمیدهد! ارائه ویلچر برای مسافران نیازمند به ویلچر است. مسافری که در تاریخ اول فروردین ماه قصد داشته باشد از تهران به شیراز سفر کند باید براساس نرخ رسمی یکی از ایرلاینها، مبلغ سه میلیون و 399 هزار و 200 تومان بابت بهای بلیت بپردازد اما نمیتواند از امکان دریافت ویلچر برای ورود به هواپیما استفاده کند.
همچنین در پرواز ایران ایر تهران به شیراز برای تاریخ اول فروردین -که یکی از روزهای پرتردد مسافران در این مسیر هوایی محسوب میشود،- 2 سایت قیمت بلیت را چهار میلیون و 500 هزار تومان اعلام و یک سایت دیگر همین پرواز را تکمیل ظرفیت اعلام کرده بود.
تداوم بررسیهای اقتصادنیوز نشان میدهد در تاریخ دوم فروردین ماه پرواز تهران به شیراز در ساعت 18:50 بعد از ظهر در یک سایت سه میلیون و 372 هزار تومان قیمت خورده، در حالی که این پرواز در 2 سایت دیگر تکمیل ظرفیت بوده است.
به گزارش اقتصادنیوز، تا لحظه نگارش این گزارش به نظر میآید مسافران دیگری در روزها و ماههای گذشته پروازهای شیراز به تهران را خریداری کردهاند و اگر مسافری از الان تصمیم به خرید بلیت شیراز به تهران در ایام نوروز داشته باشد باید منتظر بماند تا پرواز جدیدی باز شود یا برخی از مسافران پرواز خود را کنسل کرده باشند.
با این حال، یکی از سایتهای پرطرفدار فروش بلیت هواپیما، مسیر پروازی شیراز به تهران را برای هشت فروردین ماه و صندلی بیزنس، چهار میلیون و 552 هزار تومان اعلام کرده است.
بررسی قیمت بلیتهای پرواز در اسفند
از سوی دیگر، آغاز ماه مبارک رمضان در کشور، اثر عجیبی بر قیمت بلیت هواپیما گذاشته است و شاهد کم رونقی پروازها نسبت به سایر ایام سال هستیم؛ موضوعی که در پی آن، بلیت هواپیما با قیمت پایینتری در اختیار متقاضیان قرار میگیرد.
مشاهدات خبرنگار اقتصادنیوز در سایتهای معتبر فروش بلیت هواپیما حاکی از آن است که قیمت بلیت از تهران به شیراز و از شیراز به تهران در اسفند، کمتر از سه میلیون تومان برای هر مسافر آب میخورد.
اما یکی از نکات قابل تأمل این است که همزمان با آغاز ماه رمضان، قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران به شیراز به زیر یک و نیم میلیون تومان هم میرسد. به عنوان مثال، اگر مسافری قصد داشته باشد امروز یا فردا از تهران به شیراز سفر کند، میتواند این پرواز یک ساعته را با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان یا یک میلیون و 370 هزار تومان خریداری کند. بالاترین نرخ بلیت در هفته نخست ماه رمضان، یک میلیون و 900 هزار تومان است.
با این حال، هر چه به اواخر اسفندماه نزدیک میشویم ایرلاینها دوباره قیمتها را به نرخهای فروردین ماه نزدیک کردهاند و اگر مسافری قصد داشته باشد 25 اسفند تهران را به مقصد شیراز ترک کند، باید مبلغ سه میلیون و 300 هزار تومان یا سه میلیون و 170 هزار تومان پول بپردازد.
افزایش قیمت بلیت هواپیما بدون افزایش کیفیت برای مسافران
با این همه، افزایش قیمت بلیت هواپیما در حالی از سوی ایرلاینها رقم خورده است که چندی پیش، علیرضا نوین، عضو کمیسیون عمران مجلس، از افزایش قیمت بلیت بدون ارتقای بهبود کیفیت خدمات به مسافران انتقاد کرد و به ایلنا گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به این امر پاسخگو باشد اما اقدام عملی از سوی مسئولین برای کنترل این مساله تاکنون صورت نگرفته است.
در این میان، گرانی سوخت هواپیما یکی از موضوعاتی است که همواره به عنوان عامل افزایش قیمت بلیت از سوی ایرلاینها، مطرح شده و میشود؛ موضوعی که اثر آن بر هزینه شرکتهای هوایی قابل انکار نیست، اما نیازمند سازوکاری مدون و اصولی برای محاسبه است.
علیرضا نوین هم در راستای این موضوع، به عرضه ارزانتر سوخت شرکتهای هواپیمایی توسط دولت اشاره کرد و توضیح داد: دولت سوخت را ارزانتر از نرخ واقعی در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهد تا آنها خدمات خوبی به مسافران بدهند اما در عمل چنین چیزی شاهد نیستیم. شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت را آزاد کردند، بر اساس عرضه و تقاضا قیمتها را تغییر میدهند و خدمات آنها هم خیلی رضایت بخش نیست.
دولت ارتباطی با تعیین بلیت هواپیما ندارد
ماجرای گرانی بلیت هواپیما اما به همین نقطه ختم نمیشود و افزایش بیرویه قیمت توسط برخی از شرکتهای هواپیمایی، واکنش وزیر راه و شهرسازی را هم به همراه داشته است.
فرزانه صادق در جلسهای با حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به افزایش بلیت هواپیما واکنش نشان داد و تاکید کرد که اگر با یک ایرلاین که بلیت هواپیما را گران کرده است، برخورد و مجوز را باطل کنیم سایر ایرلاینها هم تشویق میشوند قیمت بلیت را شب عید پایین نگه دارند.
این در حالیست که صادق 17 بهمن در خصوص تعیین بلیت هواپیما به خبرنگاران گفته بود: «طبق مصوبه قانونی، تعیین نرخ بلیط هواپیما بر عهده دولت نیست نظارت بر آن بر عهده سازمان هواپیمایی است.»
از سوی دیگر، محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در تاریخ 6 بهمن ماه از مشخص نبودن مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما انتقاد کرده و گفته بود: «مشخص نیست متولی قیمتگذاری بلیت هواپیما کدام مرجع است؟ هم در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه به موضوع نرخ بلیت هواپیما پرداخته شد، هم در ستاد تنظیم بازار نسبت به این موضوع تصمیم گیری شد. علاوه بر این، سازمان حمایت هم به آن ورود کرد.»
او ادامه داد: «از طرف دیگر، سازمان هواپیمایی مدعی است به لحاظ اینکه قانونگذار در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه عنوان کرده که قیمت بلیت را آزادسازی کنید، تصمیم گیرنده در این زمینه خود سازمان هواپیمایی است. بنابراین در خصوص قیمتگذاری نرخ بلیت هواپیما، تشتت وجود دارد و این تشتت آسیب زننده است.»
با این همه، در حالی که نوسان قیمت بلیت هواپیما و گران فروشی گسترده میان ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی تبدیل به محلی برای کورس و رقابت شده است، سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون واکنشی نسبت به تکرار تراژدی گرانی بلیت هواپیما در ایام نوروز نشان نداده است.
پیگیریهای اقتصادنیوز از سازمان هواپیمایی کشوری برای دریافت پاسخ درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما هم تا لحظه نگارش این گزارش، بدون پاسخ مانده است و مسافران نوروزی نمیدانند در مقابل این گرانیهای پنج میلیون تومانی بدون دریافت خدمات با کیفیتتر چه تکلیفی دارند. / اقتصاد نیوز