به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پویش ملی «نه به تصادف» اقدامی جمعی و حرکتی ملی در راستای مشارکت همگان برای کاهش آمار حوادث جاده ای و خسارتهای سنگین ناشی از آن است که از چندی پیش با تأکید رئیس جمهور مبنی بر ضرورت تلاش و برنامه ریزی برای کاهش تصادفات به ویژه در تعطیلات و سفرهای نوروزی و پیشنهاد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به هیئت دولت راه اندازی شده است.
خشی از تصادفات ناشی از نقص فنی و البته بسیار محدودتر از تصادفاتی است که بر اثر عامل انسانی و جاده ها رخ می دهد
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو درباره اهمیت توجه و پیوستن به پویش «نه به تصادف» به «راهبرد معاصر» گفت: برجسته سازی و پیوستن به این پویش به این دلیل حائز اهمیت است که تصادف به معلولیت، تروما، مرگ و تحمیل هزینه های مالی و روانی بسیاری بر افراد و خانواده ها منجر می شود. همه مردم باید به این پویش بپیوندند و خود به عاملی در راستای کاهش تصادفات شهری و جاده ای تبدیل شوند.
وی افزود: مردم مورد خطاب پویش هستند، زیرا رعایت قوانین به وسیله رانندگان می تواند مانع بزرگی در برابر افزایش تصادفات باشد. درست رانندگی کردن و پیوستن یکایک افراد جامعه به این پویش می تواند آمار تصادفات را به ویژه در ایام عید نوروز که تصادفات بسیار افزایش می یابد، کاهش دهد.
کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: بخشی از تصادفات ناشی از نقص فنی و البته بسیار محدودتر از تصادفاتی است که بر اثر عامل انسانی و جاده ها رخ می دهد. به عنوان نمونه، همیشه شاهد رانندگانی هستیم که با تایر کهنه حرکت می کنند، فاصله ایمنی را رعایت نمی کنند، در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی می کنند و همه این موارد می تواند باعث افزایش حوادث جاده ای شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت درباره اینکه هر کدام از عوامل ایجاد کننده تصادفات چقدر در بروز حوادث جاده ای نقش آفرین هستند، گفت: عامل انسانی، جاده و خودرو هر کدام میان 30 تا 40 درصد در تصادف نقش ایفا می کنند، اما نباید فراموش کرد بخش مهم یعنی عامل نیروی انسانی دست ماست، زیرا شاید به لحاظ درآمدی نتوان جاده های ناایمن را به سرعت بازسازی کرد، بنابراین باید عامل انسانی و بی توجهی به رعایت قوانین و مقررات را بسیار برجسته کرد و مورد تأکید قرار داد تا به کاهش تصادفات و مرگ و میر جاده ای منجر شود.
وی عنوان کرد: یکی از بزرگترین معضلات کشور که به افزایش تصادفات منجر می شود، وجود بیش از 6 میلیون خودروی فرسوده و 300 هزار مورد آن خودروی سنگین است. کامیون یا تریلی ای که بالای 40 سال عمر دارد، بسیار چالش زاست. متأسفانه ماشین آلات سنگین به تعویض و نوسازی قطعات مصرفی به دلیل افزایش قیمت ها چندان توجه نمی کنند، بنابراین خودروهای مستهلک در جاده ها، باعث افزایش حوادث می شوند.
کاکایی درباره خودروهای سبک که بالاترین میزان تصادفات جاده ای را به خود اختصاص داده اند، به رانندگان هشدار داد و گفت: پراید با اینکه طراحی بسیار خوبی برای استفاده درون شهری دارد و در حال حاضر 6 میلیون خودرو از این نوع در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از دو دهه در کشور تولید شده است، اما ایراد بزرگی دارد.
وی افزود: عیب پراید که شاید عجیب باشد قوی بودن موتور آن در برابر بدنه و ترمز بسیار ضعیف است. وقتی موتور قوی تر از بدنه است و پنج نفر در ایام نوروز با بار و بندیل سوار این خودرو می شوند و راننده نیز پا بر گاز سرعت را به 120 و بلکه بیشتر می رساند، نباید فراموش کرد این خودرو در این سرعت دیگر ترمز نمی گیرد، بلکه «در حال پرواز است».
کارشناس بازار خودرو گفت: اصولاً خودروهای سبک چنین ویژگی ای دارند و برای سرعت های بالا ساخته نشده، بلکه برای سرعت های 90 تا 60 کیلومتری درون شهری ساخته شده اند. وقتی سرعت چنین خودروهایی بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت می شود، ترمز گرفتن بسیار سخت و حتی محال است، زیرا تایر اتصال بسیار کمی با زمین دارد. بنابراین در پویش باید به مردم هشدار داده شود خودروهای سبک با سرعت بیش از 100 کیلومتر «در حال پرواز هستند» و اصطکاک کمی با زمین دارند.
اصولاً خودروهای سبک مانند پراید برای سرعت های بالا ساخته نشده، بلکه برای سرعت های 90 تا 60 کیلومتری درون شهری ساخته شده اند
کاکایی تصریح کرد: در فصل بهار با نم باران زمینه چپ کردن و تصادف در سرعت های بالا مساعد می شود، در حالی که اگر بارندگی کامل باشد، وضعیت بهتر از زمانی است که نم باران باریده باشد؛ زیرا بارندگی های طولانی زمین را می شوید و خطر کمتری در کمین رانندگان است.
وی گفت: در جاده های بهاری رانندگان باید بیشتر توجه و احتیاط را در بارندگی ها لحاظ کنند. ضمن اینکه رانندگان باید خصوصیت ماشین خود را بدانند، اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است، اینکه تصادف نکردن نیازمند همکاری جمعی است.
کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: هر چقدر راننده خوب رانندگی کند، حتی اگر پراید سوار نشود و سوار بنز باشد، اگر خودروی تریلی نقص فنی داشته باشد یا راننده خواب آلوده باشد، نمی تواند کاری کند که تصادف رخ ندهد؛ پس در این پویش باید روی همه عوامل ازجمله انسانی و فنی بیشتر تأکید کرد.