لاریجانی: آزادی در رقابت سیاسی ضرورت حکمرانی مطلوب است-راهبرد معاصر
تصویب ۵ پیشنهاد برای اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب + عکس پزشکیان در جلسه هیئت دولت: اجازه نمی‌دهیم در حریم جنگل‌ها کارخانه‌سازی شود سازوکار کمیسیون تلفیق برای تادیه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور منصوب شد + جزئیات وزیر دفاع بر استمرار پشتیبانی ایران از محور مقاومت تاکید کرد استاندار گلستان انتخاب شد مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد پزشکیان: من در خانه لباس گرم می‌پوشم؛ مردم هم همین کار را کنند امیر نصیرزاده: از هر لحاظ آماده پشتیبانی از سوریه هستیم معاون رئیس‌جمهور: نمی‌توانیم در تهران بنشینیم و برای تمام پهنه سرزمینی ایران نسخه واحد تجویز کنیم دستور رئیس جمهور درباره تسریع در ساخت کریدور ریلی رشت- آستارا وزیر دفاع وارد سوریه شد انتصاب محمود امانی طهرانی به سمت دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ابوذر کوثری مدیرکل سیاسی وزارت کشور شد

لاریجانی: آزادی در رقابت سیاسی ضرورت حکمرانی مطلوب است

رئیس مجلس در همایش حکمرانی اسلامی با تاکید بر شرایط مطلوب حکمرانی اظهار داشت: آزادی در رقابت سیاسی، اقتصادی و فکری در حکمرانی مطلوب اسلامی باید وجود داشته باشد. لاریجانی گفت: رقابت اقتصادی و سیاسی دستوری نیست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 11
کد خبر: ۲۷۵۷۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ همایش ملی حکمرانی اسلامی صبح امروز در محل دانشگاه عالی دفاع ملی با حضور رئیس مجلس،‌سردار وحیدی و شماری از مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

 

رئیس مجلس در این همایش در سخنانی توجه به آمایش سرزمینی را در حکمرانی مطلوب مؤثر دانست و گفت: در حکمرانی مطلوب آمایش سرزمینی باید به گونه‌ای باشد که همه استعدادها شکوفا شود، البته جمهوری اسلامی در موضوع آمایش سرزمین نقص دارد، تا آمایش سرزمینی نباشد حکمرانی مطلوب صورت نمی‌گیرد.

 

وی افزود: فضای افکار عمومی باید مؤید زمینه‌های رشد باشد، عوام‌زدگی، تحقیر و توهین موانعی است که باعث عدم رشد متوازن و بروز استعدادها می‌شود و نخبگان نیز در این فضا نمی‌توانند رشد کنند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استعدادها باید در یک فضای امن علمی و اخلاقی رشد کنند اگر کسی با توهین قصد برقراری عدالت را داشته باشد، دروغ می‌گوید، عدالت اینطور به دست نمی‌آید.

 

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مفهوم حکمرانی یک امر لایتغیر نیست، اظهار داشت: این مفهوم حالت سیال دارد و به جهات مختلف سوق پیدا می‌کند.در حکمرانی مطلوب حق اظهار نظر و پاسخگویی، عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری، حاکمیت قانون و کنترل فساد وجود دارد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده است که یکی از این موارد افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به ساختار کشور است، بیان کرد: تاثیر برق‌آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی‌ مردم، تنوع بسیار زیاد در نیازهای جامعه و درهم تنیدگی مسائل اداری کشور و همچنین دستور از بالا به پایین، از دیگر مواردی است که در عصر حاضر مفهوم حکمرانی را تا حد زیادی دچار تغییر کرده است.

 

لاریجانی با بیان اینکه همه دولت‌هایی که پس از انقلاب روی کار آمدند قصد خدمت داشتند، گفت: هیچ‌کدام از دولت‌های پس از انقلاب نمی‌خواستند کاری کنند که حکمرانی مطلوب درجامعه شکل نگیرد.

 

وی اظهار داشت: من همه ادوار حکومت پس از انقلاب را نگاه می‌کنم هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد اشکال کجا بود، اشکال این بود که تئوری سنجی مطلوب در این زمینه شکل نگرفت یعنی مشکل نظریه‌سنجی وجود داشت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به آرا حکما و فقهای بزرگ رجوع کنیم که چه نظری داشتند و مدینه فاضله را چگونه تعریف می‌کردند. عجیب این است که در اکثر آرا متفکرین ما که در زمینه فلسفه سیاست یا حکومت سخن گفتند یک نکته مهم براق است و آن محور عدالت است.

 

وی افزود: اگر به آرا متفکران خودمان مثل فارابی برگردید عدالت محور است، در غرب چگونه به عدالت نگاه می‌شود، در غرب راجع به این واژه نظر دادند، سه گرایش در غرب در مورد عدالت وجود دارد، یکی جریان فایده‌گرایان است که تئوریشان این است ارزش اخلاقی افراد به لذت و شادی و خرسندی جامعه است.

 

لاریجانی یادآور شد: جریان دیگر اختیارگرایان هستند که می‌گویند آنچه مهم است فضای آزاد و عدالت است.از این دین جریان هرگونه کنترل بازار یک عمل ضد ارزش و عدالتی است، گرایش دیگر شهودگرایان هستند که به اصول اولیه اخلاقی قائل هستند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سه جریان عدالت امر تبعی است، جز شهودگرایان که گروه اندکی هستند برای مفهوم عدالت اصالت جدی قائل نیستند،

 

لاریجانی اظهار داشت: اگر به کتاب الهی رجوع کنیم هدف از ارسال رسل اقامه عدل و صلح بوده است، برای این که بحث عدالت را درست بفهمیم چاره ای نداریم جز اینکه به مقوله مهم اسلامی توجه کنیم که آن مساله فطرت است در سرشت انسان چه در جنبه فهم و درک و چه در ناحیه خواست‌ها یک قابلیتی وجود دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار