برهم صالح: اصلاحات عراق متاثر از دیکته خارجی نیست-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

برهم صالح: اصلاحات عراق متاثر از دیکته خارجی نیست

رئیس جمهور عراق با انتشار بیانیه ای به مداخله آمریکا در امور این کشور واکنش نشان داد. صالح نوشت: هرگونه اصلاحاتی در عراق برگرفته از خواست ملت عراق و بدون دیکته خارجی خواهد بود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 12
کد خبر: ۲۷۷۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ با گذشت زمان و تشدید خشونت ها در عراق، پرده از نقش آمریکا در ایجاد نابسامانی در این کشور بیش از پیش عیان گردیده است. مقامات کاخ سفید که تا پیش از این از مداخله صریح در امور عراق امتناع می ورزیدند، در اقدامی کاملا مداخله جویانه ایران را متهم به ایفای نقش در عراق کرده و خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات در این کشور شده است.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در با اشاره به اعتراض‌ها در لبنان و عراق در اظهاراتی سخیف گفت: این مردم ایستاده‌اند و می‌گویند نمی‌خواهند بخشی از جمهوری اسلامی ایران باشند. آن‌ها می‌خواهند شهروند کشور خودشان باشند و نه بخشی از شبه‌نظامیان ایران.

 

کاخ سفید نیز با صدور بیانیه‌ای با اشاره به اقدامات ایران برای مانع شدن جهت «ابراز مسالمت آمیز عقیده و مواضع سیاسی مردم عراق»، خواستار توقف خشونت‌ها علیه معترضین و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد.

 

در جدیدترین واکنش ها به مداخله آمریکا در امور عراق، ریاست جمهوری این کشور علیه بیانیه مداخله‌جویانه کاخ سفید موضع گرفت و تاکید کرد که اصلاحات مورد انتظار در عراق هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

 

ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای که امروز سه شنبه در سایت رسمی رییس جمهوری عراق منتشر شده گفته است که اصلاحات مورد انتظار در عراق تنها یک تصمیم صرفا عراقی است و در پاسخ به اراده ملی مردم عراق به اجرا در می آید و هرگز نباید متاثر از دیکته خارجی باشد.

 

به نوشته بیانیه، ریاست جمهوری عراق با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق مخالف است و آن را نمی پذیرد.

 

ریاست جمهوری عراق اضافه کرده است که مردم عراق برحسب اولویت بندی های منافع ملی و احترام اراده مرجعیت عالی دینی، در چارچوب های قانون اساسی و ضابطه مند و طبق تصمیمات ملی و مستقل خود، تصمیم می گیرند.

 

پیشتر نیز شیخ قیس الخزعلی رهبر جنبش عصائب اهل الحق از گروههای مقاومت اسلامی، بیانیه کاخ سفید در تاکید بر انتخابات زودهنگام در عراق را نشانگر، آمریکایی بودن این طرح و همچنین حجم دخالت های آمریکا در امور کشورش دانست.

 

شب گذشته نیز مقتدا صدر به مداخله آمریکا در امور عراق واکنش شدید نشان داد. سید «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت ایالات متحده اعلام کرد و گفت که در برابر انتخابات زودهنگام تحت نظارت آمریکا ساکت نخواهند نشست.

 

کاخ سفید در بیانیه دیروز دوشنبه برخلاف اراده ملی عراق و مرجعیت عالی دینی این کشور در تلاشی بیهوده برای سوار شدن بر موج اعتراضات اجتماعی در این کشور و شعله ور کردن دوباره التهابات هفته های اخیر، خواهان انتخابات زودهنگام و تدوین قانون جدید انتخابات در این کشور شد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده