به گزارش راهبرد معاصر، عملیات نوسازی خط یک متروی تهران، شریان حیاتی حملونقل ریلی پایتخت، از نوروز 1404 آغاز شد و حالا در یکی از مهمترین مراحل خود در حال اجراست؛ خط یک مترو که از کهنترین و پرترددترین خطوط حملونقل عمومی تهران محسوب میشود، روزانه صدها هزار مسافر را جابهجا میکند و با گذشت بیش از دو دهه از بهرهبرداری، وارد دورهای از فرسودگی و استهلاک زیرساختی شده بود که نوسازی آن را به ضرورتی فوری و انکارناپذیر تبدیل کرده است.
اجرای این پروژه برای نخستینبار در ایام نوروز، با استفاده از فرصت تعطیلات و کاهش حجم تردد آغاز شد. فاز اول عملیات عمرانی در بازهای فشرده و شبانهروزی، از ایستگاه علیآباد تا شهرری انجام شد که با وجود محدودیتهای اجرایی، با موفقیت به پایان رسید و در ادامه این عملیات، نوسازی مسیر ایستگاه علیآباد تا پایانه جنوب در حال پیگیری است.
بر اساس اعلام شرکت بهرهبرداری متروی تهران، عملیات نوسازی با هدف کاهش مزاحمت برای شهروندان، عمدتاً در ساعات پایانی هفته و ایام تعطیل اجرا میشود، با این وجود، تعطیلی موقت برخی ایستگاهها، نارضایتیهایی را بین برخی از مسافران به همراه داشته است چراکه ناچار شدهاند بخشی از مسیر خود را با اتوبوسهای جایگزین یا تاکسی طی کنند. این در حالیست که شهرداری تهران برای رفاه حال مسافران، اتوبوسهای رایگان در این مسیر مستقر کرده، اما به هر ترتیب، جایگزینی وسایل نقلیه با مترو، تجربهی سفر را برای عده ای سختتر کرده است.
این نارضایتی در روزهای اخیر و همزمان با ادامه عملیات عمرانی از چهارشنبه 29 مرداد تا بامداد دوشنبه 3 شهریور 1404، شدت بیشتری یافته است.
در همین خصوص، مسعود لطفی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات این پروژه، اظهار کرد: این عملیات از ساعت 20 روز چهارشنبه 29 مرداد در ایستگاههای علیآباد و پایانه جنوب آغاز شد و تا بامداد دوشنبه 3 شهریور ادامه خواهد داشت.
لطفی با بیان اینکه نوسازی فعلی شامل اقدامات فنی گستردهای است، افزود: تحقق این پروژه موجب افزایش ضریب ایمنی، کاهش مصرف انرژی، ارتقاء سرعت حرکت قطارها و کاهش زمان سفر مسافران خواهد شد. این موضوع از جمله اولویتهای مهم شرکت مترو در سال جاری است و بهطور مستقیم با کیفیت سفرهای شهری شهروندان تهرانی مرتبط است.
وی ادامه داد: تلاش کردهایم تا عملیات عمرانی با کمترین اختلال در خدمات ریلی همراه باشد. با این حال، طبیعت پروژه بهگونهای است که محدودیتهایی هرچند موقت برای مسافران ایجاد میکند. این عملیات تا پایان شهریور در روزهای پایانی هفته ادامه خواهد داشت. با شروع سرمای نیمه دوم سال و احتمال یخزدگی بستر زیر ریلها، اجرای پروژه موقتاً متوقف میشود و ادامه آن به ایام نوروز سال آینده موکول خواهد شد. البته در برخی روزها ممکن است لکهگیریهایی جزئی انجام شود که آن هم بهندرت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو درباره روند اجرایی پروژه گفت: برای نوسازی مسیر، ابتدا ریلهای فرسوده و ریل سوم جمعآوری میشود. سپس بالاستهای قدیمی (لایه سنگی زیر ریلها) برداشته و زیرسازی مجدد انجام میشود. در مرحله بعد، بالاستهای نو پخش میشوند و ریلهای جدید با دقت در محل نصب میگردند تا مسیر برای حرکت ایمن و بیوقفه قطارها آماده شود.
وی در توضیح یکی از چالشهای فنی مهم این پروژه اضافه کرد: عملیات نوسازی نیمه جنوبی خط یک تاکنون حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالیست که اجرای چنین پروژهای بهطور مداوم 48 ساعت زمان پیوسته نیاز دارد، اما بازه زمانی در دسترس ما در متروی فعال، تنها چهار ساعت در شب است؛ از 12 شب تا 4 بامداد. اگر تنها در این ساعات شبانه کار انجام شود، پروژه ناقص میماند و حتی ممکن است خطرآفرین شود. بنابراین، تعطیلی موقت ایستگاهها برای اجرای ایمن، کامل و بادوام پروژه، اقدامی کاملاً منطقی و اجتنابناپذیر است.
لطفی همچنین با اشاره به حجم گسترده عملیات افزود: این پروژه با مشارکت بیش از 400 نیروی متخصص و بهرهگیری از 80 دستگاه ماشینآلات سنگین در حال انجام است.
پروژه نوسازی خط یک متروی تهران، یکی از بزرگترین اقدامات بهسازی زیرساخت در تاریخ مترو پس از راهاندازی این مسیر است. طی بیش از 20 سال گذشته، این خط با حجم بالای تردد، مستهلک شده و نوسازی آن ضروری بود. اکنون با شروع پروژه، گامی اساسی برای ایمنسازی مسیر، افزایش پایداری خدمات و ارتقاء کیفیت سفرهای شهری برداشته شده است.
هرچند مشکلات موقتی برای برخی شهروندان ایجاد شده، اما نتایج این عملیات در آینده نزدیک، با بهبود عملکرد قطارها و کاهش سوانح احتمالی، کاملاً مشهود خواهد بود.
مسئولان شهری از شهروندان خواستهاند با صبوری و همکاری بیشتر تا پایان شهریور، این مرحله از نوسازی را همراهی کنند تا مترو تهران بتواند با زیرساختی بهروزتر، ایمنتر و کارآمدتر، میزبان میلیونها مسافر روزانه در سالهای پیش رو باشد./تسنیم