به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در جهان امروز، لجستیک دیگر صرفاً به معنای جابهجایی کالا از نقطهای به نقطهای دیگر نیست. لجستیک به مثابه ستون فقرات اقتصاد ملی عمل میکند؛ شریان حیاتیای که جریان کالا، انرژی، اطلاعات و خدمات را در بدنه جامعه به گردش درمیآورد و امکان توسعه پایدار را فراهم میکند.
انتظار می رود دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت ویژه و با دقت فراوان عملکرد وزارت راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دهند
وقتی این ستون فقرات سست باشد، پیامدهایش نه تنها در شاخصهای کلان اقتصادی بلکه در سفره مردم در بازارهای داخلی، کیفیت خدمات عمومی، محیط زیست و حتی امنیت ملی آشکار میشود. در کشور ما سالهاست کم توجهی به لجستیک ملی آثار زیانبار و ملموسی به بار آورده است که گرچه شاید در نگاه نخست پراکنده و بیارتباط جلوه کنند، اما ریشه مشترکی دارند.
جلیل جلالیفر، عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره پیامدهای بی توجهی به افت لجستیک ملی و اثراتی که بر کاهش صادرات و درآمدزایی کشور بر جای می گذارد، به «راهبرد معاصر» گفت: کاهش توازن ترانزیتی و افت جایگاه لجستیکی ایران در عرصه بین الملل ناخوشایند است. هرچند کارشناسان سال هاست به دولت های مختلف نسبت به پیامدهای تداوم این روند هشدار داده اند، اما آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بی توجهی ها کار دست ما داده است.
وی افزود: تضعیف زیرساخت های لجستیکی به معنای کاهش صادرات و ارزآوری، کوچک شدن بازار کار، از بین رفتن مشاغل مختلف و درنهایت کاهش رفاه مردم است. علاوه بر این، تضعیف لجستیکی به معنای قوی شدن رقبا در این حوزه است.
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: انتظار می رود دولت، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت ویژه و با دقت فراوان عملکرد وزارت راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار دهند، زیرا تقویت لجستیک را باید در زمره دفاع از منافع ملی گذاشت. بی شک تقویت لجستیک به معنای قدرت افزایی اقتصادی کشور و تقویت سایر ارکان در حوزه های اجتماعی و حتی سیاسی است.
جلالیفر معتقد است: باید بر فعالیت وزارت راه و شهرسازی نظارت و بازنگری ویژه ای انجام شود، زیرا از غرب تا شرق و شمال تا جنوب کشور شاهد راه اندازی کریدورهای مختلفی هستیم که اگر درمنافع آنها شریک نشویم، اقتصاد ایران بسیار زیان خواهد دید.
وی تصریح کرد: در غرب ایران خط ریلی از ازمیر ترکیه به فاو عراق و بصره و کریدور دیگری در شمال شرقی و شرق کشور از ترکمنستان به سمت افغانستان و پاکستان در دست احداث است؛ به طوری که برخی رسانه ها از آغاز عملیات در مرحله پاکستان به افغانستان خبر داده اند. هم زمان شاهد ورود آمریکا به منطقه قفقاز در شمال ایران برای به دست گرفتن تجارت در دالان زنگزور هستیم. این موارد بسیار مهم باید زنگ خطر را پیش از پیش برای مسئولان در راستای توجه به تقویت تجهیزات حمل و نقل و کریدوری ایران به صدا درآورد.
کارشناس مسائل تجارت خارجی گفت: کارشناسان بارها تأکید کرده اند، وزارت راه و شهرسازی بسیار کم کاری می کند. با وجود اینکه موضوع دفاع از تجارت خارجی و اقتصاد کشور است، نباید از انتقادها کوتاه آمد، بلکه باید به حق مطالبه گری کرد تا منافع ملی حفظ شود.
جلالیفر با بیان اینکه احتمالاً عمدی در تضعیف لجستیک و عملیاتی کردن کریدورها وجود دارد، گفت: کریدور شمال-حنوب از رشت به آستارا با وجود تأکید فراوان چندین سال است وارد مرحله عملیاتی نشده و برخی مسئولان به جای کار کردن برای راه اندازی سریع کریدورها خود را مشغول تبلیغات رسانه ای کرده اند؛ کاری که هیچ مسئولی هیچ جای دنیا انجام نمی دهد.
کریدور شمال-حنوب از رشت به آستارا با وجود تأکید فراوان چندین سال است وارد مرحله عملیاتی نشده و برخی مسئولان به جای کار کردن برای راه اندازی سریع کریدورها خود را مشغول تبلیغات رسانه ای کرده اند
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: تحویل زمین برای کار را منوط به برگزاری نمایشی می کنند تا رسانه ها حضور داشته باشند؛ به نوعی گرفتار وقت کشی و از دست دادن زمان در موضوعات بسیار فوری و حیاتی شده ایم، در حالی که برای اجرای پروژه های عمرانی بسیار مهم و زیرساختی لجستیکی نباید لحظه ای وقت تلف کرد، زیرا هر لحظه غفلت به معنای تحمیل پیامدهای بسیار سوء بر اقتصاد ایران است.
وی تأکید کرد: برای تقویت لجستیک ایران، تقویت حمل و نقل کشور در حوزه تجاری و صادراتی و فعال سازی کریدورهای مختلف که تسهیل کننده صادرات است، مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های نظارتی باید تحرک نشان دهند و موضوع را صدها برابر مهم تر از آنچه تاکنون دنبال می کردند، پیگیری کنند.
جلالی فر تصریح کرد: اگر باور داشته باشیم قدرت اقتصادی بخشی از قدرت ملی و یکی از عناصر چهارگانه کشور، قدرت اقتصادی است؛ چاره ای جز تقویت لجستیک کشور نداریم، زیرا قدرت اقتصادی با حرف ایجاد نمی شود، بلکه با اقدامات اصولی و با توجه به زمان و از دست ندادن فرصت و حفظ منابع مالی شکل می گیرد.
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه عنوان کرد: بخش مهمی از افت فعالان اقتصادی و تجاری کشور ناشی از توسعه نیافتن ترانزیت و حمل و نقل است که متأسفانه وزارت راه و شهرسازی دراین زمینه مقصر است.