
به گزارش راهبرد معاصر؛ پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز عربی» در گزارشی با عنوان «آیا جنون هوش مصنوعی به اوج خود رسیده است؟» به توجه و سرمایهگذاری بیش از حد در زمینه هوش مصنوعی پرداخت و شرایط کنونی جهان را به اواخر دهه نود میلادی تشبیه کرد که تب استفاده از اینترنت در میان شرکتها بالا گرفته بود. در این گزارش آمده است: «تنها در ظرف چند سال کوتاه، هوش مصنوعی از یک فناوری نوظهور به آنچنان نیرویی بزرگ بدل شده است که بازارها را تکان داده و انتظار سرمایهگذاران را تغییر داده است؛ به طوری که با اعلام هر جهش و پیشرفتی در زمینه قابلیتهای مدلهای زبانی و یا درز خبری در زمینه شکل گیری یک طرح مشارکتی جدید و یا رونمایی از تراشهای جدید، سرمایهها به سمتی که پیشبینی میشود آینده حتمی اقتصاد جهانی در آنجاست، سرازیر میشود. اما این سرازیر شدن پولها و داراییها پرسشهایی را نیز با خود به همراه دارد: آیا به واقع ما شاهد یک رونق واقعی هستیم و یا آنکه این، تنها هیاهویی زودگذر است که به زودی حباب آن نیز خواهد ترکید؟»
در ادامه این گزارش آمده است: با وجود هیاهوی رسانهای و رقابت شدیدی که میان شرکتها در این زمینه وجود دارد، نشانههایی در محافل اقتصادی در حال بروز و ظهور است که از دیدگاه برخی تحلیلگران، شبیه نشانههای اولیه سقوطهای مالی تاریخی است. همانطوری که شاهد هستیم، پروژههای کنونی بزرگتر و پیچیدهتر شدهاند و استارتابها بر سر افزودن کلمه AI (هوش مصنوعی) به توصیفهای کسب و کار خود با همدیگر رقابت میکنند. این در حالی است که سرمایهگذاریها نیز به سوی پروژههایی روان است که قدرت آنها در ایجاد یک بازدهی پایدار هنوز آزمایش نشده است. حال این صحنه، بار دیگر پرسشی قدیمی را به ذهن متبادر میکند: «این نوآوری کنونی چه زمانی قرار است به یک حباب بدل شود؟»
در ادامه این گزارش آمده است: «درمیان خوشبینیهای گسترده و تردیدهای فزایندهای که وجود دارد، کارشناسان اقتصادی و فناوری در برابر مرحلهای حیاتی در زمینه هوش مصنوعی ایستادهاند. تاریخ به ما نشان داده است که انقلابهای بزرگ معمولا پیش از آنکه ارزش واقعی آنها آزمایش شود، با هیاهوی زیاد آغاز میشوند و امروز به نظر میرسد هوش مصنوعی در حال نزدیک شدن به آن لحظه حیاتی است که اغراقهای اولیه در زمینه آن به آرامی در حال فروکش کردن است.»
در همین زمینه پایگاه «بیزنس اینسایدر» در گزارشی از وجود نگرانیهای فراینده از تکرار نشانههای بحران سال ۱۹۹۹ که به «حباب دات کام» معروف شد، در چشمانداز سرمایهگذاری فعلی اشاره کرد. «حباب دات کام» یک حباب اقتصادی در اواخر دهه نود میلادی بود که طی آن، بازارهای جهانی همزمان با پذیرش گسترده اینترنت و وب شاهد رشد بودند. از مشخصههای این دوره (که در بسیاری موارد به ورشکستگی انجامید) گروه جدیدی از شرکتها بر پایهی اینترنت بود که بهطور کلی به آنها شرکت دات-کام گفته میشد. در آن دوران بسیاری از شرکتها دریافته بودند که اگر یک پسوند «دات کام» به انتهای نام خود بیافزایند، بهای سهام آنها در بازار افزایش مییابد؛ اما در نهایت بسیاری از شرکتها ورشکسته شده و یا بخش زیادی از ارزش بازار خود را از دست دادند.
بیزنس اینسایدر سپس به نقل از «گلدمن ساکس» از تحلیلگران میگوید هیجان کنونی در زمینه هوش مصنوعی ممکن است یادآور انفجار حباب دات کام در آغاز هزاره جدید باشد.
از سوی دیگر، یک کارشناس هوش مصنوعی و تحول دیجیتال در دانشگاه ایالتی سن خوزه واقع در کالیفرنیا در گفتوگو با شبکه اسکای نیوز عربی گفت: جنون هوش مصنوعی در زمینه تبلیغات رسانهای و سرمایهگذاری به اوج خود رسیده است. به گفته این کارشناس هوش مصنوعی، جهان اکنون تا حد زیادی شبیه به «حباب اینترنت» در حوالی سال ۲۰۰۰ میلادی است؛ به طوری که تمامی سرمایهگذاریها به سمت پروژههایی روانه شده است که شعار «هوش مصنوعی» را دارند؛ حتی اگر فاقد هرگونه نمونه تجاری مشخصی باشند.
به گفته این کارشناس، بسیاری از شرکتها بجای آنکه به نتایج واقعی و یا ارزش اقتصادی ملموس تکیه کنند، در نتیجه نگرانی از مسأله از دست رفتن فرصت، به دنبال موج هوش مصنوعی راه افتادهاند./فرارو