اجرای بنزین به نفر راهکاری در راستای بهینه‌سازی مصرف و ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌هاست

نماینده خمین در مجلس گفت: طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکار مناسبی برای حل مشکلات حوزه بنزین است. در این سازوکار، عدالت در توزیع یارانه بنزین تحقق می‌یابد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 13
کد خبر: ۲۹۴۲۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ اصلاح وضعیت توزیع یارانه بنزین در کشور سال‌های زیادی است که به یک چالش برای حاکمیت تبدیل شده است. راهکارهای مختلفی در این زمینه پیشنهاد شده است. یکی از مهم‌ترین راهکارها که طی سال‌های اخیر بارها مطرح شده، اختصاص سهمیه بنزین به نفر است. در این سازوکار، به هر کدملی میزان معینی بنزین یارانه‌ای (اغلب 30 لیتر بنزین به ازای هر نفر پیشنهاد می‌شود) تعلق می‌گیرد.

کسانی که مصرف بنزین ندارند و یا بر اثر صرفه‌جویی میزانی از سهمیه بنزین یارانه‌ای خود را در ماه ذخیره کرده‌اند، می‌توانند به فروش آن در بازار آزاد اقدام کنند. کسانی که مازاد بر 30 لیتر در ماه می‌خواهند از بنزین استفاده کنند، باید بهای آن را بپردازند.

در روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر، شهروندان در منافع بهینه‌سازی مصرف سهیم می‌شوند. به نحوی که انگیزه آنان برای صرفه‌جویی افزایش پیدا می‌کند. زیرا امکان فروش بنزین ذخیره شده فراهم می‌شود و اگر کسی بخواهد بیشتر از سهمیه یارانه‌ای‌اش مصرف بنزین داشته باشد، باید آن را به صورت آزاد خریداری کند.

دولت به تازگی طرح بنزین سه نرخی را مطرح کرده است که در آن 60 لیتر بنزین 1500 تومانی و 40 لیتر بنزین 3 هزار تومانی عرضه می‌شود. در نهایت مازاد مصرف نیز با نرخ سوم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. در این روش،  فقط افزایش قیمت بنزین رخ می‌دهد و منافع مردم و صنایع تأمین نمی‌شود.

نظرات محمد بیات، نماینده مردم خمین  را در خصوص مزیت‌های اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و ناکارآمدی طرح بنزین سه نرخی می‌خوانید.

بیات در ارتباط با پیشنهاد دولت مبنی بر سه نرخی کردن بنزین به نحوی که 60 لیتر بنزین با قیمت 1500، 40 لیتر با قیمت 3 هزار تومان عرضه شود و مازاد بر آن با نرخ سوم به دست مصرف‌کننده برسد، تصریح کرد: در مجلس خطاب به دولت اعلام کردیم که این روش نمی‌تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل بنزین باشد و شرایط را بهبود بدهد.

وی ادامه داد: دولت به جای این که به روش‌هایی مانند بنزین سه نرخی متوسل شود، باید به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی برود. قوانینی در این زمینه تصویب شده است که اجرای آن‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. لازم است دولت راهکارهایی را به اجرا بگذارد که به صورت همزمان کنترل قاچاق، مصرف بهینه و عدالت در توزیع یارانه را مدنظر داشته باشد.

وی ادامه داد: سه نرخی کردن بنزین نمی‌تواند مشکلی را حل کند، در مقابل طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکار مناسبی برای حل مشکلات حوزه بنزین است. در این سازوکار، عدالت در توزیع یارانه بنزین مدنظر قرار دارد. در این روش، سهمیه بنزین یارانه‌ای هر فرد به کدملی‌اش اختصاص پیدا می‌کند و همگان از بنزین یارانه‌ای بهره می‌برند.

بیات گفت: هدف از اعمال اصلاحات در حوزه بنزین این نیست که تنها به افزایش درآمدهای دولت بپردازیم، بلکه هدف اصلی این است که بهینه‌سازی مصرف صورت بگیرد. در این راستا، اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی می‌تواند کارساز باشد. زیرا انگیزه مصرف بهینه را در افراد به وجود می‌آورد./تسنیم

کلمات کلیدی: بنزین
مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار