زنگنه: دولت در پی تک نرخی کردن بنزین در سال ۹۹ نیست-راهبرد معاصر

زنگنه: دولت در پی تک نرخی کردن بنزین در سال ۹۹ نیست

وزیر نفت در واکنش به طرح مباحثی پیرامون احتمال تک نرخی شدن بنزین در سال آتی اظهار داشت: دولت برنامه ‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک نرخی کردن آن ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 15
کد خبر: ۳۰۸۸۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتهای آبان ماه بود که به یک باره و در نیمه شب جمعه ای دولت اعلام نمود که نرخ بنزین تغییر یافته و زین پس بنزین سهیمه بندی شده به متقاضیان ارائه خواهد شد. شوک فوق بلافاصله با واکنش اعتراض آمیز برخی از مردم همراه شد. اعتراضاتی که فرصت مناسبی را برای شماری اغتشاشگر جهت موج سواری بر این روند فراهم آورده و یک هفته کشور را وارد برهه ای حساس نمود.

 

هفته پیش بود که رئیس دولت تدبیر و امید بودجه سال آتی را جهت بررسی و نهایتا توصیب به نمایندگان ملت ارائه داد. بر مبنای لایحه ارائه شده از سوی دولت، هیچ رقمی برای میزان قیمت بنزین در بودجه سال ۹۹ آورده نشده، لذا این نمایندگان مجلس هستند که بر مبنای ایده های خود می توانند تداوم رویه فوق و یا تک نرخی شدن قیمت بنزین را دربودجه سال آتی اعمال نمایند.

 

بااین حال و بر مبنای اظهارات امروز وزیر نفت، احتمال تک نرخی شدن قیمت بنزین در سال آتی دور از ذهن به نظر می رسد. بیژن زنگنه امروز و در حاشیه امضای تفاهم‌نامه تامین مالی دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: دولت در بودجه سال آینده که به مجلس داده شده، ‌برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین و یا تک نرخی کردن آن ندارد و همچنین برنامه‌ای برای تغییر قیمت گازوئیل نیز وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه تمام درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین در فروش داخلی بین مردم توزیع می‌شود،‌ افزود: درآمد حاصل از صادرات نیز به بودجه می‌رود اما اینگونه نیست که به عنوان یارانه پرداخت شود. البته بودجه نیز برای مردم است و بخشی صرف پرداخت سایر یارانه‌ها خواهد شد.

 

زنگنه در پاسخ به ایرنا در مورد آخرین وضعیت استیضاح نیز گفت: خبری از استیضاح ندارم و اکنون پیش شما هستم.

 

وی به گازرسانی در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: گازرسانی به زابل، خاش و سراوان فعال بوده و شبکه داخلی زاهدان نیز در حال توسعه است. همچنین خط ایرانشهر- چابهار- کنارک نیز قراردادش در حال اجرا است.

 

به گفته وزیر نفت، همزمان با احداث خط لوله انتقال گاز،‌ توسعه شبکه داخلی شهرهای این استان را نیز آغاز کرده‌ایم.

 

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران است که به شبکه گاز متصل شده و در ابتدا شهرها و سپس سایر مناطق را به شبکه گار متصل خواهیم کرد.

 

زنگنه در مورد کمبود گاز مایع در سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته نیز گفت: اکنون در تمام استان‌های کشور بیش از سال گذشته ال پی جی توزیع می‌شود بنابراین مشکل این است که این کپسول‌ها به دست مصرف کننده خانگی نمی‌رسد. پیش‌بینی ما این است که بخشی صرف سوخت خودروها به صورت غیر مجاز و خطرناک می‌شود وبخشی هم ممکن است قاچاق شود.

 

وی تاکید کرد:‌ تلاش می شود تا ۱۵ روز آینده روشی را پیش بگیریم تا کپسول مورد نیاز خانوارهای سیستان و بلوچستان با اطمینان به دست آنها برسد.

 

وزیر نفت افزود: شرکت‌های توزیع کننده می‌گویند، کپسول را توزیع می‌کنیم و مردم خریداری می کنند، اما مشخص نیست این کپسول کجا مصرف می‌شود.

 

وی پیرامون واگذاری بخش اول توسعه میدان فرزاد بی به پتروپارس با منابع شرکت ملی نفت به میزان ۷۵ میلیون دلار خبر داد و افزود: تلاش می شود تا بر مبنای ماده ۱۲ در قالب بیع متقابل یا آی پی سی مصوبه لازم را از شورای اقتصاد اخذ کنیم و اکنون قرارداد قسمت اول که شامل مهندسی،‌ حفر چاه اکتشافی و طراحی‌های پایه است با پتروپارس بسته شده و هیات مدیره شرکت ملی نفت نیز آن را تایید کرده است.

 

زنگنه میزان صرفه‌جویی بنزین بعد از سهمیه‌بندی را در شرایط فعلی، ۲۲ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: باید به این موضوع دقت شود که تا ماه های آینده مصرف بنزین تثبیت شده و به یک عدد قطعی دستیابیم و هنوز نمی توان گفت، ۲۲ میلیون لیتری که صرفه جویی می شود تا پنج ماه دیگر نیز باقی می ماند.

 

به گفته این مقام مسوول، هر تغییر قیمتی شوک اولیه‌ای دارد و اکنون مقدار فروش بنزین سه هزار تومانی کم است، زیرا هنوز سهمیه وجود دارد، در آبان ماه سهمیه یک ماه را برای یک هفته واریز کردیم و سهمیه آذر نیز به طور کامل به کارتها منتقل شد، بنابراین طبیعی است که ابتدا سهمیه‌ها مصرف شده و بعد از آن به سراغ بنزین آزاد بیایند. بیش از ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای هر ماه شارژ می‌شود.

 

وی تصریحخ کرد: سهمیه‌بندی تاثیری در قاچاق ندارد و آنچه که در قاچاق تاثیر می‌گذارد قیمت است زیرا افزایش قیمت باعث کاهش حاشیه سود قاچاق می‌شود. البته قاچاق بنزین کم است زیرا ریسک قاچاق یک تن بنزین بسیار بالا است، در حالی که گازوئیل ۳۰۰ تومانی آسان‌تر قاچاق می‌شود.

 

زنگنه گفت: گازوئیل نیز همیشه سهمیه‌ای بوده و هیچ وقت سهمیه‌بندی آن برداشته نشده است، با این حال زمانی که نمی‌توان قیمت را کنترل کرد،‌ کنترل قاچاق از روش‌های غیر قیمتی سخت خواهد شد.

 

وزیر نفت خاطرنشان کرد: قرارداد فاز ۱۱ اکنون به طور کامل به پتروپارس منتقل شده است.

 

وی اضافه کرد: بورس انرژی در زمینه فرآورده بسیار موفق بوده و عمده فرآورده‌ها را به وسیله بورس عرضه می‌کنیم، اما برای نفت خام با وجود اینکه هر ماه عرضه انجام می‌شود، نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.

 

زنگنه ضمن رد مورد احتمال لغو تحریم فروش نفت به ژاپن همزمان با سفر رئیس جمهوری به این کشور،‌ گفت: این بحث سیاسی است اما معتقدم چنانچه اتفاقی برای صادرات نفت بیافتد، محدود به یک کشور نیست و کل تحریم ها برداشته می‌شود.

 

زنگنه افزود: همیشه درخواست داریم پول نفت ایران که در کشورهای مختلف قفل شده پرداخت شود و این موضوع محدود به کره جنوبی نیست، بلکه مبالغ زیادی در کره جنوبی،‌ژاپن،‌عراق و ... وجود دارد که بانک مرکزی دریافت آن را دنبال می‌کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار