به گزارش راهبرد معاصر؛ یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران امروز و با حضور اعضای شورا تشکیل جلسه داد. آلودگی بسیار خطرناک حاکم بر تهران و ناکارآمدی شهرداری در مقابله با آن بخش اعظمی از اظهارات اعضای شورای شهر را به خود اختصاص داد.
معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران امروز در گفتگو اعلام کرد: وضعیت کیفی هوای تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروههاست.
محمد رستگاری افزود: در بازه زمانی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز ۲۶ آذرماه شاخص آلودگی هوا ۱۵۳ و در وضعیت ناسالم است. وضعیت منو اکسید کربن پاک(۲۸)، دی اکسید گوگرد پاک (۲۰)، ازن پاک(۱۲)، دیاکسید نیتروژن قابل قبول(۸۱)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون قابل قبول (۸۸)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون ناسالم (۱۵۳) بوده است.
الویری:هنوز مصوبات شورای اول در خصوص کاهش آلودگی هوا اجرایی نشده است
مرتضی الویری در حاشیه یکصد و هشتاد و سومین جلسه علنی امروز شورای شهر تهران درخصوص آلودگی هوای تهران گفت: کشورهای مختلفی در دنیا با برنامهریزی موفق شدهاند در یک مقطع زمانی آلودگی هوای خود را مهار کنند، در تهران نیز برنامههای مختلفی برای کاهش آلودگی هوا تدوین شده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای شهر اول برای کاهش آلودگی هوا گفت: در شورای اول برنامهای ۱۰ ساله برای کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید و شورای اول ۳۵ پروژه را در این حوزه تعریف کرد که این پروژهها تاکنون اجرایی نشده است.
الویری با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، گفت: بسیاری از پروژههای این حوزه به دلیل عدم تحقق منابع مالی معطل مانده است، در حالی که با مدیریت ترددها و سفرهای درون شهری میتوان بر کاهش آلودگی هوا تأثیر گذاشت.
وی با اشاره به تکمیل و تجهیز خط ۶ مترو گفت: تکمیل این خط میتواند در کاهش آلودگی هوا و مدیریت سفرها تأثیرگذار باشد و شهرداری اعلام کرده به طور متوسط ماهانه یک ایستگاه از این خط بهرهبرداری می شود.
فراهانی:تذکر به شهرداری درخصوص لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی رانندگان تاکسی و اتوبوس
مجید فراهانی در جریان یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به روز حمل و نقل گفت: در توجه به حمل و نقل عمومی هرچند پیگیری انجام تکالیف دولت در توسعه زیرساختها، نوسازی ناوگان و پرداخت سهم از بلیط اتوبوس و مترو اهمیت دارد، اما این پیگیری نباید باعث شود از توجه به رفاه و معیشت رانندگان زحمتکش اتوبوس و تاکسی غافل شویم.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: فراهم کردن زیرساختهای رفاهی و بهبود وضعیت پایانههای درون شهری به عنوان یکی از مطالبات جدی رانندگان باید در کنار تسهیل نوسازی اتوبوس و تاکسیهای فرسوده مورد توجه قرار گیرد و شهرداری زمینههای استفاده از زیرساختهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود را با تخفیف برای آنها فراهم کند.
فراهانی تاکید کرد: بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره « لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی » به شهرداری تهران تذکر میدهم.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام شهردار تهران شاهد توجه بیش از پیش به مطالبات و انتظارات رانندگان زحمتکش اتوبوس، تاکسی و فراهم نمودن تهران به عنوان شهری برای زندگی همه شهروندان باشیم.
نام عباس کیارستمی و بهمن کشاورز بر خیابان های تهران
دریکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران نامگداری معابر و خیابان ها مورد بررسی قرار گرفت.
محمدجواد حق شناس درخصوص نامگذاری خیابانی به نام عباس کیارستمی گفت: در جلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر اماکن عمومی شهر تهران بررسی شد تا خیابان بیست و ششم ولنجک در محدوده ولنجک واقع در منطقه ۱شهرداری تهران بنام پیشنهادی "شهیدان ابوطالبی (با حفظ شماره) و خیابان طوس در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه ۱ شهرداری تهران بنام پیشنهادی عباس کیارستمی و خیابان تختی در محدوده باغ فردوس واقع در منطقه ۱شهرداری تهران بنام پیشنهادی استاد جلیل شهناز و خیابان بی نام در محدوده پرواز واقع در منطقه ۲شهرداری تهران بنام پیشنهادی شهیدان اسفندیاری و کوچه اخیانی در محدوده توحید واقع در منطقه ۲شهرداری تهران بنام پیشنهادی خدایار عنوان شود.
وی ادامه داد: خیابان هفتم در محدوده بوستان ساعی در منطقه ۶ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "بهمن کشاورز"(با حفظ شماره)(حقوقدان) مطرح شد.در نهایت این پیشنهاد با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید.
نوری:تذکر به مرکز مطالعات و سازمان بوستان های شهرداری تهران
زهرا صدراعظم نوری، در تذکری در جریان یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران گفت: شورای شهر تهران با رویکرد صیانت از فضای سبز و باغات شهر تهران و جلوگیری از تخریب فضای سبز عوارض قطع اشجار را در سال ۹۷ بازنگری کرد، اما عوارض حفظ و گسترش فضای سبز صرفا بر مبنای حداقل ترین شاخصها تعیین می گردید و ارزش اکولوژیک درختان در محاسبات دخالتی نداشت.
نوری ادامه داد: بعلاوه گونههای مختلف گیاهی و نوع بازپروری درختان و سایر عوامل نیز باید در تعیین این عوارض داده میشد اما به دلیل فقدان پشتوانه مطالعاتی، تعیین عوارض در سال ۹۸ باید مورد بازنگری طبق تبصره یازدهم (۱۱) الحاقی این مصوبه قرار میگرفت.
وی با اشاره به اینکه در این بازنگری شهرداری تهران، سازمان بوستانها و فضای سبز موظف است حفظ و گسترش فضای سبز و محل واقع شدن درختان، تعیین ضریب در شهر تهران برای اجرا در سال ۹۹ شهر تهران ارسال نماید، افزود: اما با گذشت نزدیک به شش ماه از اتمام مهلت مقرر تاکنون و علی رغم پیگیری های مکرر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری لایحه مذکور به شورای شهر تهران ارسال نشده و مطالعه موثری نیز تاکنون صورت نگرفته است.
نوری گفت: مطابق تبصره یکم ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه مبالغ عوارضی تا پیش از ۱۵ بهمن هر سال جهت اجرا در سال بعد به تصویب شوراهای اسلامی شهر برسد.
وی در همین راستا به مرکز مطالعات شهرداری تهران تذکر داد و گفت: از این رو به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران تذکر می دهم مطالعات پشتیبان این لایحه را با فوریت به شورا ارایه و سازمان بوستان ها نیز نسبت به ارسال لایحه عوارض موصوف اقدام کند.
آروین:شهردار تهران اجازه ارائه یارانه اختصاصی به شرکت بیدود را ندارد
بهاره آروین در جریان یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: این اولین بار است که در طی دو سال گذشته تذکر میدهم، تاکنون تذکری نداده ام، اما دو علت باعث شد راهی جز تذکر باقی نماند.
وی افزود: در حال مذاکره با شرکت بیدود بودیم که ودیعه مردم را باز نمی گرداند اما حوزه ذی ربط دچار تغییر مدیریت شد و باعث می شود کار مردم عقب بیفتد. این در حالی است که رویکرد شهرداری در حل مساله خلاف سیاست ها در زمان راه اندازی سامانه بیدود بود و راهی نماند جز اینکه تذکر بدهم.
آروین تصریح کرد: یک ماه است که دوچرخههای نارنجیرنگ «بیدود» از سطح شهر جمعآوری شدهاند، اما هیچگونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: برآورد میشود که بین چهار تا پنج میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است اما از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجبآور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است. حال آنکه اپلیکیشن بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به آنها بازمیگرداند.
آروین با بیان اینکه شهردار تهران در یک سال گذشته اجازه داده ایستگاهها و دوچرخهها در سطح شهر مستقر باشند، اظهار داشت: علاوه بر این، ایشان شخصا در برنامههای دوچرخهسواری خود با بیدود همراهی کرده و با مدیران این شرکت نیز جلسه گذاشته و از آنها اعلام حمایت کرده است. شهروندان هم به اعتبار اینکه فعالیت بیدود با اجازه و تحت نظر شهرداری انجام میشود، به آن اعتماد کردهاند.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است شهردار تهران پاسخ دهد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت در عمل نکردن به تعهداتش، چه اقداماتی انجام داده است؟ آیا برای بازگرداندن وجوه دریافتشده از شهروندان، تضامین لازم از این شرکت اخذ شده است؟ در صورت اطمینان از نقض تعهدات شرکت مذکور نسبت به شهروندان، آیا اقدام قضایی لازم انجام شده است؟
وی افزود: موضوع وقتی نگرانکنندهتر میشود که شهردار تهران در هفته گذشته، علت توقف فعالیت بیدود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفتهاند. سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه دوچرخههای اشتراکی بیدود است که مبنی بر صرف هیچگونه هزینه از طرف شهرداری تهران بود؛ بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد. به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهدات و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، صحبت از ارایه یارانه اختصاصی میشود.
آروین تصریح کرد: متاسفانه رویکرد ارایه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن هم باقی نمانده و گزارشهای مستندی درباره ارایه طرحهای مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده است و موضوع آنقدر جدی شده که این شرکت اخیرا پیامکی را برای استفادهکنندگان از سامانه دوچرخههای اشتراکی ارسال کرده است مبنی براینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا یارانه دریافت کنیم!
وی ادامه داد: به شهردار تهران تذکر میدهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیفهای بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخهسواری نیز مصوبات شورا عمدتا بر تقویت زیرساختها، ایجاد مسیرها و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری تأکید دارد. حتی اگر بنا باشد لایحهای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد و امیدوارم علاقه شهردار تهران به دوچرخه سبب نشود که خلاف قانون عمل کند.
بهرام:شهردار تهران لایحه زیست شبانه را امضا نکرد
زهرا نژادبهرام در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران درباره موضوع زیست شبانه اظهار داشت: طرح الزام شهرداری تهران به برنامهریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست شبانه در چشمانداز سال ۱۴۰۴، ۱۶ بهمن سال گذشته در صحن شورا مصوب شد و طبق این مصوبه قرار بود شهرداری تهران لایحه برنامه عملیاتی برنامهریزی و انجام اقدامات لازم را طی سه ماه به شورای شهر ارسال کند.
وی افزود: طبق آخرین پیگیریهای صورتگرفته مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران با همکاری معاونت هماهنگی امور مناطق، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت فرهنگی و اجتماعی با برگزاری جلسات کارشناسی و احصا نقطه نظرات سایر حوزههای مرتبط، نسخه نهایی لایحه برنامه عملیاتی تحقق شهر بیدار در تهران را تهیه کرده است.
نژادبهرام به عدم ارایه رسمی لایحه به شورای شه اشاره کر و گفت: علیرغم گذشت دو ماه از زمان نهایی شدن لایحه و منقضی شدن مهلت مصوب در مصوبه شورای شهر تهران هنوز این لایحه به صورت رسمی و با امضای شهردار تهران به شورای شهر ارسال نشده است. ما در شورای شهر انتظار داریم پیروز حناچی دستورات لازم مبنی بر تسریع در ارسال لایحه مربوطه به شورای شهر را صادر کند.
آروین:باید به جای استعفا، موانع افشا شود
بهاره آروین در جریان یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: حوزه حمل و نقل ترافیک از مهمترین حوزههای ماموریتی شهرداری تهران است چراکه ترافیک و آلودگی هوا اصلیترین مسائل شهر و شهروندان تهرانی است. در دوره قبلی مدیریت شهری ساخت معابر بزرگراهی، تونلها و تقاطعهای غیرهمسطح و در یک کلام حوزه عمرانی، اولویتدارترین حوزه ماموریتی شهرداری تهران بود و این هدفگذاری نادرست، به افزایش استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا انجامید.
وی افزود: تازه موارد یادشده را باید کنار فروش بیحساب و کتاب شهر و هدررفت شدید منابع در پیشبرد چنین پروژههای غیرضروری بگذاریم که خود وجهی دیگر از مصیبتی است که در ۱۲ سال حاکمیت طولانی و باثبات مدیریت قبل بر تهران رفته است.
آروین با اشاره به اینکه پنجمین دوره شورای شهر تهران و شهرداران منتخبش برخلاف دوره قبلی تقویت حوزه حمل و نقل و ترافیک را با رویکرد کاهش استفاده از خودروی شخصی و گسترش حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار دادند، گفت: از همین رو، در همان اولین روزهای شروع به کار دوره جدید، محسن پورسیدآقایی که از مدیران اجرایی خوشنام و شناخته شده در عرصه حملونقل ریلی بود، در جایگاه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران قرار گرفت.
پورسیدآقایی با اجرای مصرانه طرح ترافیک جدید که علیرغم همه مخالفتها و تخریب گروههای ذینفوذ و قدرتمند انجام شد، به ۳۸ سال رانتجویی عدهای محدود در استفاده تقریبا رایگان از محدودههای مرکزی شهر پایان داد و یک سال بعد با ارتقای آن به طرح کاهش آلودگی هوا، به تغییر طرح موسوم به زوج و فرد دست زد، طرحی که مدتها بود هر نوع اثربخشی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا را از دست داده بود و تنها به تعدد مالکیت خودرو در تهران انجامیده بود.
آروین با بیان اینکه پورسیدآقایی با اجرای این طرحها، استفاده از خودروی شخصی را به شکل هوشمند و منعطفی هزینهزا کرد ادامه داد: او درعینحال تمام دانش و توان خود را برای گسترش حملونقل عمومی در تهران بهکار گرفت. تلاشهایی که متاسفانه به دلیل عدم همراهی تاسفبار پلیس راهور به عنوان موثرترین بازیگر و نیز به دلیل عمل نکردن دولت به تعهداتش در حوزه حمل و نقل عمومی، نتوانست در حل مساله ترافیک و آلودگی هوا به سرانجام برسد.
وی افزود: علیرغم همه کارشکنیها، پورسیدآقایی برای پیشبرد این تحولات مهم در حوزه حمل و نقل و ترافیک در تهران، هزینههای بسیاری پرداخت و در برابر زیادهخواهی ناموجه افراد، گروهها، سازمانها و ارگانهای قدرتمند و ذینفوذ ایستادگی کرد و همه انتقادات و تخریبها را به جان خرید تا بتواند تحولی حداقلی را در دوره جدید مدیریت شهری رقم بزند. اما بالاخره روزی رسید که این نماد قاطعیت و مصر ماندن بر تحول و اصلاح استعفا داد و خستگی مفرط را علت استعفای خود مطرح کرد. بله، آدمها خسته میشوند و یک جایی که احساس میکنند کارها پیش نمیرود و ثمربخش نیستند، استعفا میدهند.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: درچند روز گذشته به این شرایط بسیار فکر کردم، به شرایطی که یک مدیر پاکدست، توانمند و مقاوم در برابر تخریب گروههای خواهان رانت را به استعفا میکشاند. واقعیت آن است که این شرایط، شرایط امروز شهرداری تهران است؛ شرایطی که در آن کارها پیش نمیرود و پیشبرد اصلاح و تحول در آن با موانع جدی مواجه شده است. حوزه حملونقل ترافیک که از ابتدای شروع به کار دوره جدید، فردی همسو با اولویتگذاریهای جدید در راس آن قرار گرفت و عملکرد تحولگرا، ارزشمند و دارای دستاوردهای ملموسش، توانست این حوزه را برخلاف دیگر معاونتهای شهرداری تهران، از گزند تغییرات مدیریتی حفظ کند، با فشار و سنگاندازی بیامان افراد، گروهها و ارگانهایی که از تحولات جدید متضرر شده بودند و خواهان بازگردانده شدن رانت و امتیازات قبل بودند، بالاخره به سرنوشت دیگر معاونتها دچار شد.
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: درحالیکه حدودا یک سال و نیم از عمر این دوره مدیریت شهری باقی مانده است، این معاونت به عنوان اولویتدارترین حوزه ماموریتی هماکنون با سرپرست اداره میشود؛ چنانکه معاونت منابع انسانی با سرپرست اداره میشود و لایحه اصلاح ساختار در بیتصمیمی مشابهی میان زمین و هوا معلق نگه داشته شده است؛ شرایطی که در آن تصمیمات مهم همواره به فردا و فرداها فرافکنده میشود، شرایطی که در آن کارها پیش نمیرود، شرایطی که آدمها را به شکل مفرطی خسته میکند.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته به نحوه مواجهه با این شرایط، استعفای مدیر اجرایی توانمند و مقاوم و به اینکه در چنین شرایطی آیا استعفا تنها راه پیش روست، فکر کردم. در تمام دو سال و نیم گذشته تلاش کردم در کنار دیگر همکارانم در شورای شهر و به دور از جاروجنجالهای رسانهای، آنچه را در توان دارم برای تحقق شفافیت و کاهش فساد، بهبود سیاستگذاری در حوزه مدیریت شهری و تحقق دستاوردی حداقلی در حل اصلیترین مسائل شهر یعنی ترافیک و آلودگی هوا به کار گیرم. حال پس از دو سال و نیم، من هم در شرایط مشابهی هستم، در شرایطی که کارها پیش نمیرود و جایگاه انتخابی و نظارتی عضویت در شورای شهر، در پیشبرد تحول و اصلاح کمتوانتر و کمثمرتر شده است. در چنین شرایطی آیا استعفا تنها راه است؟
اروین ادامه داد: فکر میکنم علیرغم همه تلاشها برای تحول و اصلاح که در شرایط فعلی شهرداری تهران، مدام به در بسته تعلیق و بیتصمیمی و تغییرات مکرر و تمامنشدنی مدیریت در سطوح مختلف میخورد، همچنان این جایگاه انتخابی یک ظرفیت مهم دارد؛ ظرفیت افشای موانع و ظرفیت سخن گفتن با مردم از آنچه که در شورا و شهرداری تهران میگذرد. سخن گفتنی صریح و فارغ از منافع و مصلحتسنجیهای حزبی و جناحی، سخن گفتنی معطوف به منافع شهر و شهروندان، سخنگفتنی از سر وفاداری و تعهد به رای مردم.
وی تصریح کرد: در شرایطی که تلاشهای دو سال و نیم گذشته برای تحقق پایدار شفافیت و کاهش فساد در شهرداری تهران، امروز به موانعی از جنس تعلیق و تزلزل و بیتصمیمی و تغییرات مکرر مدیریتی بیهدف و پیچاندن کارها در هزارتوی بیسرانجام بورورکراسی کند و ناکارآمد برخورد میکند، باید با مردم از موانع سخن گفت؛ صادقانه و صریح! بلکه بتوان با برانگیختن حساسیت افکار عمومی و جلب همیاری مردم بر موانع فائق آمد. واقعیت آن است که استعفا تنها راه پیش رو نیست، دستکم برای جایگاه انتخابی و نمایندگی، ماندن در درون و سخن گفتن صریح از موانع، راهی است جایگزین استعفا؛ در شرایطی که کارها پیش نمیرود، در شرایطی که تلاشها اغلب بیثمر و کمثمر شده است، در شرایطی که آدمها را به شکل مفرطی خسته میکند.