به گزارش راهبرد معاصر؛ مسعود کبیری درباره زمانهای از دست رفته آموزش در مدارس با توجه به تعطیلات پیشبینی نشده اظهار کرد: مسئولان آموزشوپرورش مدتی قبل میگفتند، زمان آموزش در مدارس ایران بیشتر از استاندارد جهانی است؛ ایرانیها 4900 ساعت بیشتر از دانشآموزان سایر کشورها درس میخوانند و 12900 ساعت زمان آموزش در مدارسمان داریم؛ مبنای رسیدن به این زمان بدین شیوه است که میگویند براساس سند تحول بنیادین دانشآموزان دوره ابتدایی باید 925 ساعت، متوسطه اول 1110 ساعت و متوسطه دوم 1320 ساعت آموزش ببینند.
وی افزود: این زمان آموزش وقتی در تعداد پایههای تحصیلی ضرب میشود عدد حاصل به 12900 ساعت نزدیک است، 12900 ساعت زمان رسمی آموزش است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و اگر این زمان آموزش در مدارس ارائه شود، مشکلی نداریم اما واقعیت این است که سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دانشآموزان حداکثر 155 روز در مدرسه بودند و در مجموع 4650 ساعت آموزش دیدند که 1000 ساعت از زمان تعیینشده آموزش کمتر است.
کبیری ادامهداد: 925 ساعت آموزش دوره ابتدایی در طول سال تحصیلی با احتساب 5 ساعتی که در برنامه درسی ملی ذکر شده، معادل 185 روز میشود که این میزان آموزش براساس معیارهای بینالمللی مناسب و قابل دفاع است.
155 روز آموزش در دوره ابتدایی بسیار خوشبینانه است!
وی با طرح این پرسش که چه میزان از این ساعات آموزش در مدارس محقق میشود؟ عنوانکرد: اگر در طول سال تحصیلی، کلاسهای درس هر روز هم تشکیل شود، یک دانشآموز ابتدایی 155 روز به مدرسه میرود و در مواقع آلودگی هوا در برخی استانها مانند خوزستان حدود 20 تا 25 روز تعطیل میشوند از سوی دیگر در ایام نزدیک به عید نوروز، مدارس عملاً از 25 اسفند تعطیل میشوند و تمام این مسائل در کنار هم باعث میشود 155 روز آموزش خیلی خوشبینانه تلقی شود.
کبیری گفت: این سؤال مطرح است، هنگام اجرا چه اتفاقی میافتد که زمان آموزش کم میشود؟ آموزشوپرورش به عنوان متولی چه سیاستی برای مراقبت از زمان آموزش دارد و چه تدابیری اندیشیده شده است که اگر به عنوان مثال دانشآموز خوزستانی 20 روز را به دلیل سیل یا آلودگی هوا از دست داد، این زمان آموزش برای او جبران شده و حقی از دانشآموز تضییع نشود.
منبع: تسنیم