معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم عمار/ مرثیه‌ای از انجیل برنده بخش مستند مقاومت جهانی شد-راهبرد معاصر

معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم عمار/ مرثیه‌ای از انجیل برنده بخش مستند مقاومت جهانی شد

در آیین پایانی دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، کارگردان مستند «یکی از ما»، جایزه خود را به خانواده سردار شهید حسین پورجعفری تقدیم کرد که یک عمر همراهِ شهید حاج قاسم و محرم اسرار او بود.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 10
کد خبر: ۳۳۲۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛  مراسم پایانی دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با حضور خانواده‌های شهدا و چهره‌های فرهنگی و هنری در تالار اندیشه حوزه هنری در حال برگزاری است.

 

اهدای جوایز به آثار برتر، بخشی از این مراسم است.

هیات داوران در بخش مستند رویای ایرانی (شامل سیدامیر سیاح، محسن شاکری‌نژاد، محمد فدایی، سیدمجتبی قافله‌باشی و سیدمهدی فردحسینی)، ضمن تقدیر از آثار «نبرد امواج» و «مسیر نو» به کارگردانی وحید فرجی، لوح افتخار این بخش را به «توان دفاعی (بعد از ۲۵۰۰ سال)» به کارگردانی علی طادی به علت پرداختن به سوژه‌ای ویژه و داشتن پیوست تاریخی و «ناجی کرونر» به کارگردانی مسعود کارگر به علت نمایش شیرین جلوه‌ای از همکاری گروهی دانش بنیان و مومنانه اهدا کرد.

 

فانوس این بخش هم به «مخترع آهنی» به کارگردانی محمدجواد رئیسی به علت داشتن روایت پرجاذبه، طنز به‌جا، فرم خلاقانه و همچنین امید بخشی در عین بیان نقد‌های موجود، اهدا شد.

 

هیات داوران در بخش مستند همت مومنانه (شامل سیدامیر سیاح، محسن شاکری‌نژاد، محمد فدایی، سیدمجتبی قافله‌باشی و سیدمهدی فردحسینی) ضمن تقدیر از سه اثر «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی، «خاکریز پرویز» به کارگردانی قدرت باقری و «دریاچه امید» به کارگردانی فاطمه مرزبان، لوح افتخار این بخش را به دو اثر «بازار تزارها» به کارگردانی مشترک محسن مقصودی و مهدی فریدی به علت جسارت در پژوهش میدانی ظرفیت‌های مغفول و «در کنار هم» به کارگردانی سیدمجتبی خیام‌الحسینی به علت نمایش دغدغه‌های مسئولانه یک کارآفرین و همکاری دو ملت ایران و افغانستان اهدا کرد.

 

فانوس این بخش هم به دو اثر «مجموعه مستند نور (قسمت وطن آرزوها)» به کارگردانی مهدی فارسی به علت تصویرگری گوشه‌هایی از جهاد فردی، جمعی و خانوادگی و «یکی از ما (سایت هسته ای)» به کارگردانی امیرعسگری به علت پرداخت ماهرانه به الگوی بومی از اشتغال زایی روستایی اهدا شد.

 

امیر عسگری، کارگردان مستند «یکی از ما»، بعد از دریافت جایزه خود گفت: «آمدم تا این جایزه را به خانواده سردار شهید پورجعفری تقدیم کنم. ایشان یک عمر در خدمت حاج قاسم بود. او مثل یک سرباز، خدمت‌گزار حاج قاسم و همراه با او بود. حاج قاسم به او گفته بود، حسین تو باید تا قبر هم با من بیایی و در انتها دیدید که تا انتها باهم بودند.»

 


سردار سرتیپ شهید حسین جعفری در کنار شهید سپهبد قاسم سلیمانی
هیات داوران در بخش مستند حافظه ملی، (شامل عباس سلیمی‌نمین، موسی حقانی، سیدناصر هاشم‌زاده، محمدحسن روزی‌طلب و یعقوب توکلی)، ضمن تقدیر از اثر «آسوده بخواب کوروش» به کارگردانی علی فراهانی، لوح افتخار این بخش را به «آن شش نفر» به کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست به دلیل ایده خوب، موضوع بکر و پژوهش قوی و «روایت رهبری» به کارگردانی مهدی نقویان به دلیل پاسخگویی به شبهات مهم و استفاده از فیلم‌های دیده نشده و پژوهش خوب، اهدا کرد.

 

فانوس این بخش به دو اثر «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمددوست به دلیل روایت مستند مبارزات مرحوم آیت‌الله طالقانی و پرداخت به موضوعات روز و استفاده به‌جا از آرشیو و پژوهش خوب، و «امتحان» به کارگردانی سجاد ریاحی به دلیل پژوهش قوی، نوآوری و پرداخت به مسئله‌ای حساس و دشوار، اهدا شد.

 

هیات داوران در بخش مستند پایش و پالایش اجتماعی، (شامل مهدی نصیری، حسن عباسی، حجت‌الاسلام محسن قنبریان، حجت‌الاسلام علی مهدیان و حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه)، از «سایکس پیکو» به کارگردانی علی گایینی و «این منطقه آلوده به مین است» به کارگردانی محسن نقی‌زاده تقدیر کردند. داوران، لوح افتخار این بخش را هم به سه اثر «امیدیه» به کارگردانی علی زهیری به دلیل پرداخت مناسب به بحث مطالبه عدالت و فساد ستیزی در شهر امیدیه، «قصه‌های همیشگی» به کارگردانی بابک مجیدی به دلیل پرداخت هم‌زمان به بحث محیط‌زیست و آسیب‌شناسی زیست محیطی تالاب استیل و «رویای آجری» به کارگردانی داوود مرادیان به دلیل تببین تاریخ سیاست‌گذاری مسکن به ویژه در دهه اول انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از مستندات آرشیوی و شاهدان و مجریان اهدا کردند.

 

فانوس این بخش به «خصوصی‌سوزی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده به دلیل تبیین مشکلات و موانع خصوصی‌سازی، با بررسی روند خصوصی‌سازی شرکت‌های ماشین‌سازی تبریز و… و اثر «سقف آرزوها» به کارگردانی علی سلطانی‌وش به دلیل «بررسی روند سیاست‌گذاری مسکن، با بهره‌گیری از مستندات اهدا شد.

 

محسن اسلام‌زاده، کارگردان مستند «خصوصی سوزی» در حاشیه اهدای فانوس جشنواره، به پیام‌های مایکل مور، مستندساز آمریکایی، پس از ترور شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: «مایکل مور در پیام‌های خود از رهبر انقلاب خواسته بود که با آرامش برخورد کنند. اما به آقای مایکل مور می‌گویم که با آرامش به هیچ وجه نمی‌توانید جامعه آمریکا را از لابی‌های قدرت نجات دهید.»

 

او ادامه داد: «اگر مستندسازان آمریکایی قصد دارند کاری کنند، به خاورمیانه بیایند و از جنایات آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان مستند بسازند.»

 

درادامه این آیین، عباس سلیمی‌نمین، از داوران این جشنواره در سخنانی گفت: «از دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر می‌کنم که نسل جوان را با هنر برای طرح انتقادات جدی و اساسی آشنا می‌کنند. وقتی به هنر مجهز می‌شویم، علی‌القاعده باید از شیوه‌های تخریبی به ویژه در درون جبهه انقلاب فاصله بگیریم. برخی سیاستمداران، متاسفانه راه‌های سهل‌الوصول را برای تخریب می‌آموزند، اما این موجب رشد جوان نمی‌شود. وقتی جوان راه سخت طرح اتتقادات را به صورت اصولی پیدا می‌کند، خودش و جامعه رشد پیدا می‌کنند، لذا از کسانی که موجب رشد جوانان می‌شوند، باید سپاسگزار بود.»

 

او افزود: «هنر، سخت‌ترین و دشوارترین انتقاد‌ها را سهل و ساده می‌کند و پذیرش آن را سازنده می‌کند. ما اگر همفکران خود را به دلیل اینکه شیوه‌ها و تدابیر متفاوتی از ما دارند، تخریب کنیم هنرمندانه نیست.»

 

در بخشی دیگر از این آیین، سرودی با موضوع رشادت‌های سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی پخش شد که با شعار مرگ بر آمریکای حاضران مورد استقبال قرار گرفت.

 

در ادامه این مراسم، اهدای جوایز آثار برتر ادامه پیدا کرد و هیات داوران بخش مستند مقاومت جهانی (شامل سلیم غفوری، شهاب اسفندیاری، محسن برمهانی، محمدرضا محمدی‌نجات و حجت‌الاسلام احمد رهدار)، ضمن تقدیر از اثر «نخل‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی سید مسعود موسوی‌والا، لوح افتخار را به «مرثیه‌ای از انجیل» به کارگردانی محمدهادی نعمتی به علت دستیابی به زبان متناسب با مخاطب بین‌المللی برای انتقال یک میراث معنوی شیعی اهدا کرد.

 

فانوس این بخش به «آقای تغییر» به کارگردانی مهدی انصاری به علت استفاده مناسب از آرشیو و پژوهش علمی برای تبیین ماهیت نظام استکبار اهدا شد.

 

هیات داوران در بخش مستند مدافعان حرم (شامل سیدسلیم غفوری، شهاب اسفندیاری، محسن برمهانی، محمدرضا محمدی‌نجات و حجت‌الاسلام احمد رهدار)، لوح افتخار این بخش را به «مردان زندگی» به کارگردانی یحیی رضایی به دلیل ترسیم خلاقانه مجاهدت پزشکان و پرستاران در خط مقدم نبرد اهدا شد.

 

فانوس این بخش را هم، «شیرینی شام» به کارگردانی علیرضا باغشنی به دلیل پرداخت و روایت هنرمندانه و نگاه متفاوت به شخصیت یک رزمنده مدافع حرم دریافت کرد.

 

هیات داورانِ بخش مستند ملت قهرمان (شامل حجت‌الاسلام محمدعلی حیدری، محمد نیکدل، پیام تیرانداز و محسن یزدی)، ضمن تقدیر از دو اثر «دیلگ» به کارگردانی مشترک عباس رفیعی مرغملکی و سید صفی‌الله حسینی و «مادر جبهه‌ها» به کارگردانی شهرام میراب اقدم، لوح افتخار این بخش را به «بر اثر زلزله» به کارگردانی عبدالکریم شهابی به دلیل تلاش هنرمندانه برای نشان دادن مدیریت جهادی در قالب تعاون و «دیوار‌های نخی» به کارگردانی عباس عمرانی‌بیدی به دلیل نگاهی جدید به موضوع هم گرایی ملی اهدا کرد.

 

فانوس این بخش هم به «خاطرات موتور سیکلت» به کارگردانی امیرحسین نوروزی به دلیل سوژه جذاب و پرداخت مناسب اهدا شد.

 

هیات داورانِ بخش مستند جنگ نرم (شامل حسین شاهمرادی، میثم مرادی، محمدمهدی خالقی، مجید بذرافکن و مجید زین‌العابدین)، از «مادرانه» به کارگردانی علیرضا باغشنی تقدیر کردند. همچنین لوح افتخار ویژه برای تلاش‌های مستندسازان انقلاب در عرصه پژوهش، به «پایان بازی» به کارگردانی مشترک سیدحامد قاسمی و علی رهجو به دلیل پژوهش عمیق و انتخاب یک سوژه ضد آمریکایی اهدا شد.

 

داوران، لوح افتخار این بخش را به دو اثر «پشت کوه‌های بلند» به کارگردانی یزدان کیانی به دلیل به تصویر کشیدن یک روحانی نظام اسلامی در یک اثر به معنای درست نقد درون گفتمانی و «محیا» به کارگردانی محمد عقیلی به دلیل روایتی لطیف و کودکانه از اردو‌های جهادی و پرداخت غیر مستقیم به مسأله وحدت و تقریب اهدا کردند.

 

فانوس این بخش هم به «باشگاه شهرت» به کارگردانی محمدحسن یادگاری به دلیل انتخاب یک سوژه استراتژیک و راهگشا و شکل دادن هنرمندانه یک فیلمنامه خوب بر اساس آرشیو اهدا شد.

 

تجلیل از محمدرضا سرشار، دیگر بخش آیین پایانی دهمین جشنواره فیلم مردمی عمار بود که به همین منظور، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، روی صحنه آمد و گفت: «خداوند به آقای سرشار و آثارشان برکت داده است؛ شخصیتی که در ادبیات ما بی‌بدیل و ممتاز بوده است. آثار ایشان بیش از ۶ میلیون تیراژ داشته است و بیش از ۱۵۰ کتاب منتشر کرده‌اند.»

 

او ادامه داد: «همه این آثار، آثاری متعهدانه و محکم و ماندگار بودند. یکی از ویژگی‌های ایشان پرورش شاگرد و نگاه به آینده بوده است، یعنی نگاه آینده‌نگرانه داشته‌اند.»

 

محمدرضا سرشار هم در سخنانی گفت: «فتنه‌های بزرگی به مردم ما گذشت و پس از فتنه‌های بزرگ باید منتظر فرج‌های بزرگ باشیم. فتنه‌های بزرگ معمولا یا به خاطر تذکر است یا مجازات اشتباه است.»

 

او با بیان این‌که باید از خداوند شاکر باشیم که این ابتلائات برای امتحان است، تاکید کرد: «برخی گلایه می‌کنند که چرا این‌قدر بر مردم خوب بلا نازل می‌شود، مثل این است که گلایه کنیم چرا شیطان دارد کار خودش را می‌کند. جهان این‌گونه آفریده شده است که انسان در کشمکش با شیطان رشد کند و شایستگی رسیدن به مراحلی را که خدا برای او در نظر گرفته، پیدا کند.»

 

این نویسنده افزود: «در هر حادثه‌ای، هر دو طرف خسارت می‌بینند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در هر مبارزه طرفی پیروز می‌شود که فقط یک دقیقه بیشتر استقامت کند و انشاءالله ما آن یک دقیقه را بیشتر استقامت خواهیم کرد.»

 

در ادامه این مراسم، هیات داوران در بخش مستند تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس (شامل رحیم مخدومی، سیدمحمد هاشمی، محسن صفایی و محمدصادق باطنی)، ضمن تقدیر از «بانو و باروت» به کارگردانی احمد احمدپور و «بیر عالم سوز» به کارگردانی محمد طه امیری، لوح افتخار این بخش را به «شجریان؛ از سپیده تا فریاد» به کارگردانی مهدی طوسی به دلیل پرداخت هوشمندانه و منصفانه به مسئله‌ای قابل تأمل در تاریخ هنر انقلاب و «بلتا» به کارگردانی سعید محسن یوسفی به دلیل پرداخت دقیق و بیان ساده در باب یکی از رخداد‌های مهم دفاع مقدس اهدا کرد.

 

فانوس این بخش به «نبرد بیست و نهم» به کارگردانی مهرداد حق‌شناس به دلیل پرداخت با کیفیت به زاویه‌ای ناپیدا در نبرد امروز ایران و آمریکا اهدا شد.

 

جایزه ویژه شهید سیاح هم به صدیقه سالاری، یکی از اکران‌کنندگان جشنواره عمار در روستای بهمئی میناب اهدا شد.

 

هیات داوران در بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند (شامل محمدتقی فهیم، سعید مستغاثی، ابراهیم فیاض و محمدحسین نیرومند)، ضمن تقدیر از سه اثر «هر روز» به کارگردانی محسن مجیدپور، «فضانورد» به کارگردانی مهدی افضل‌زاده و «آبی کمرنگ» ساخته محمدرضا حاجی‌غلامی، لوح افتخار این بخش را به «فکر بکر» به کارگردانی یوسف سبحانی به دلیل نوگرایی در پرداخت و توجه به مضامین نو در خدمت سینمای روز ایران و «سوم ب» به کارگردانی مرتضی راوش به دلیل توجه به مضمون کودک و خانواده در سطح جامعه اهدا کرد.

 

فانوس این بخش هم به «آب هرگز نمی‌میرد» به کارگردانی حسین دارابی به دلیل استفاده از فرم خوش ساخت برای معرفی کتاب دفاع مقدس اهدا شد.

 

لوح افتخار بهترین بازیگری آثار داستانی کوتاه و نیمه بلند، به امیرحسین عزیزی برای ایفای نقش در فیلم «آبی کمرنگ» و تبسم خداپرست برای بازی در «فیلم سوم ب» اهدا شد.

 

همچنین، لوح افتخار بهترین جلوه‌های ویژه به صالح کشوردوست برای فیلم «ستاره زاگرس» تعلق گرفت. فانوس بهترین بازیگر هم به گروه بازیگران نوجوان «منطقه پرواز ممنوع» شامل متین پاکزاد، متین کرمانی و علیرضا اکبری اهدا شد.

 

پایان بخش این مراسم، اهدای جوایز آثار برتر در بخش داستانی بلند بود که هیات داوران این بخش، ضمن تقدیر از «پینوکیو، عاموسردار و ریسلی» به کارگردانی سیدرضا صافی، لوح افتخار این بخش را به «ستاره زاگرس» به کارگردانی پرویز شیخ طادی به دلیل حماسی بودن و پرداختن به نقش اقوام ایرانی در مبارزه با استعمار اهدا کرد.

 

فانوس این بخش هم به اثر «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر به دلیل خلاقیت و هوشمندی در جهت پیوند علم و امنیت با رویکرد امید و آینده در رابطه با نوجوانان اهدا شد.

منبع: تسنیم

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده