تحویل پیکر ۱۳۰ مسافر هواپیمای اوکراینی یکی دیگر از متهمان بوی نامطبوع انصاری‌فرد: آبروی فیفا در خطر است "بازار باز" رسما آغاز به کار می‌کند روحانی وارد چابهار شد استقلالی‌ها در خواب زمستانی سنا مهیای استیضاح شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۲۸ دی ۹۸ ماجرای بی اعتباری دفترچه‌های تأمین اجتماعی در داروخانه‌ها چیست؟ ۵ دلیل اصلی فوت ایرانیان چیست؟ هفته‌ای بارانی در پیش است، ورود سه سامانه بارشی به کشور اینفو گرافیک/ مناسب‌ترین کشورها برای دوران بازنشستگی آیا می‌دانید سلامت روان چیست؟ آزار جنسی همسر یک نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا بازداشت قاتل داماد سنندجی در فرودگاه امام پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با وضعیت تورمی کشور زلنسکی استعفای نخست وزیر اوکراین را نپذیرفت تعطیلی مدارس در برخی مناطق آذربایجان شرقی امروز ۲۸ دی ۹۸ محاکمه مرد افغانستانی به جرم آزار دختر کند ذهن زندگی تلخ دختری که رابطه با پسر معتاد، او را از نامزدش جدا کرد دستگیری مفتی فربه داعش + عکس دور جدید ثبت‌نام مسکن ملی چه زمانی آغاز می‌شود؟ مرگ روح الله زم صحت دارد؟ هوک: توافق مطلوب ترامپ ۳ تفاوت مهم با برجام خواهد داشت پاسخ رئیس هیأت مدیره خانه سینما به عذرخواهی صداوسیما قیمت خودرو امروز ۲۶ دی ۹۸/ افزایش یک تا دومیلیون تومانی قیمت برخی خودرو‌ها ظریف اعلام کرد: آمادگی ایران برای انتقال اجساد شهروندان اوکرینی دستور رئیسی برای تسریع در بررسی همه فرضیه‌های مطرح در حادثه هواپیمای اوکراینی پرونده استیضاح ترامپ رسما به سنا منتقل شد روزبهانی برنزی شد/ شریفی به فینال صعود کرد کانادا: ایران در تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما همکاری کرده است مصر، کاردار ترکیه را احضار کرد اجرای عملیات بازار باز از شنبه نامه ۲۴ اقتصاددان کشور به رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای تحریم‌های تازه ایران زمان تنفس ۹۰ روزه اعلام کرد پنتاگون: برنامه‌ای برای خروج از عراق نداریم جلسه نمایندگان باشگاه پرسپولیس با اسپانسر البسه سرخپوشان مردم از سفر‌های غیر ضروری به دلیل تشدید بارندگی اجتناب کنند چند نخ سیگار بکشیم می‌میریم؟ سازمان ملل: ممکن است صلح در یمن امسال محقق شود عذرخواهی زینب ابوطالبی مجری شبکه افق ترافیک نیمه‌سنگین در آزادراه تهران- کرج و کرج- قزوین ماجرای توهین به رخشان بنی اعتماد و باران کوثری پوتین: رئیس‌جمهور و مدیران ارشد نباید دوتابعیتی باشند خبر مهم برای متقاضیان مسکن/فروش اقساطی واحدهای مسکونی مهر توییت زائری درباره زینب ابوطالبی مجری افق ‌پیش‌بینی بارش برف در جاده‌های ۱۰ استان علت خداحافظی محسن تنابنده بازیگر پایتخت عملیات بازار باز بانکی چیست و از چه زمان آغاز می‌شود؟ دومای روسیه صلاحیت گزینه پوتین برای نخست‌وزیری را تأیید کرد فردا در تهران راهپیمایی برگزار نمی‌شود حاتمی: آمریکا تسلیم توانمندی موشکی و قدرت اراده جمهوری اسلامی شد بیانیه اتحادیه اروپا درباره دیدار ظریف و بورل روند نزولی تورم ادامه می‌یابد نیاز مردم سیل زده سیستان و بلوچستان به ذخایر خونی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۲۶ دی ۹۸ سرلشکر صفوی: قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح باید تقویت شود پاسخ ضرغامی به توهین ترامپ به شهید سلیمانی نخست وزیر جدید روسیه معرفی شد روحانی:بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است وام 160 میلیونی مسکن یکم چه زمانی افزایش می‌یابد؟ تکذیب شهادت سردار علي فضلي آیت‌الله جنتی: شهادت حاج قاسم روحیه ضدآمریکایی مردم را تقویت کرد ترافیک در آزادراه قزوین-کرج-تهران نیمه سنگین است سرلشکر سلامی: ایران قدرت آمریکا را تنزل داد‌‌ / پروژه جنگ بسته شد / دیگر هیچ‌کس فکری برای جنگ علیه ملت ایران نمی‌‌کند کمیته مزد دستمزد کارگران را چگونه تعیین می‌کند؟ رهبر انقلاب نماز جمعه این هفته تهران را اقامه می‌کنند کاریکاتور| نام: سلبریتی، شغل: شعار دادن واکنش واعظی به فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپایی‌ها و اظهارات بوریس جانسون درباره جایگزینی طرح ترامپ به جای برجام ناگفته‌هایی از آخرین روز زندگی سردار سلیمانی حجت الاسلام آذربایجانی : باید بر افزایش اعتماد مردم به حاکمیت کار کنیم/ضرورت گفتگو با مردم روحانی:نیرو‌های مسلحِ خود را تضعیف نکنیم طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا | امروز ۲۵ دی ۹۸ بنزین با چه قیمتی صادر می‌شود؟ تلاش آمریکا برای دست‌اندازی به اموال ایران ناکام ماند تداوم بارش‌ها در سیستان و بلوچستان/ تهران جمعه بارانی می‌شود هوای تهران آلوده است شجاعی زند: پیش‌بینی‌ناپذیری جامعه را دلیلی بر زنده بودن آن می‌دانم تمام رانندگان تاکسی بیمه می شوند کاریکاتور| نه سردار، نه موشک، فقط یه بسته پوشک اینفوگرافیک / وضعیت مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان ویدیو/ خبر خوب بیمه‌ای براي موتورسواران؛ ۳ ماه بخشودگي جريمه پاسخ دندان‌شکن بازیگر هالیوود به توئیت ترامپ+ عکس معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم عمار/ مرثیه‌ای از انجیل برنده بخش مستند مقاومت جهانی شد اعلام نامزد‌های جایزه بخش مستند و داستانی دهمین جشنواره فیلم عمار درگذشت آیت الله سیدهاشم رسولی محلاتی + بیوگرافی و عکس همسر محسن چاووشی، بازیگر تلویزیون شد اینفوگرافیک | ۱۴ لحظه حساس روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب تبدیل منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به موزه صاحبان صفحات و حسابهای حذف شده، از اینستاگرام شکایت می‌کنند ۱۳ دی در تقویم، «روز جهانی مقاومت» شد «دورهمی» این هفته پخش نمی‌شود تصاویر اتش سوزي جنگلهاي استراليا حمله بازیگر زن به دونالد ترامپ در مراسم گلدن‌گلوب سربازان حاج قاسم تهران را قُرق کردند/ تصویری روایت بازیگر هالیوود از ترور "حاج قاسم"/ نمی‌دانیم چطور باید فرار کنیم؛ لطفاً ما را نکشید! رشیدپور: اینستاگرام صدای شهید ترور را حذف می‌کند اما عکس فرمانده ترور را نه پهپادی که به وسیله آن سردار سلیمانی به شهادت رسید/ تصویر لحظه فرار يكي از مقامات سفارت آمريكا در بغداد/ فیلم فیلم/ فرصت درخواست مجدد طرح حمایت معیشتی فیلم/ وقتی معلمان و فرهنگیان باید مالیات بدهند برای اینکه سهمه کارت سوخت کسر نشود چه باید کرد+ فیلم بازداشت عوامل دایرکننده سالن تتو مختلط در غرب تهران+فیلم اینفوگرافیک / آمار مراجعه به اورژانس بخاطر آلودگی هوا در روزهای اخیر "مرگ ابوبکر البغدادی"؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست "فشار حداکثری" آمریکا "دولت پنهان" در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه چه کسی از هوآوی می ترسد؟/ فهم نگرانی‌های امنیتی از اینترنت نسل 5 مبارزه با سایه‌ها در تاریکی؛ فهم و تقابل با زورگویی فضای سایبر حملات نفتی به عربستان ویرانگر اقتصاد جهانی نخواهد بود؛ چیز دیگری ممکن است این کار را بکند! تحریم بانک مرکزی ایران چه معنایی دارد؟ تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
کد خبر: ۳۳۴۷۶

غرامت هواپیمای اوکراینی را کدام کشور پرداخت می‌کند و چگونه؟

بر اساس قواعد بین‌المللی وضع شده در سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو)، زمانی که یک هواپیمای مسافربری – بنا به علتی – سقوط می‌کند، مسوولیت بررسی حادثه، استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، ارایه گزارش مقدماتی و نهایی درباره سقوط بر عهده نماد حاکمیتی کشوری است که در آن سقوط رخ داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در این چارچوب سازمان هواپیمایی کشوری ایران به عنوان نماد حاکمیتی کشور در عرصه هوانوردی مسوولیت بررسی این حادثه را بر عهده خواهد داشت. در رابطه با هواپیمای اوکراینی سقوط کرده، نیز ایران همین روند را آغاز کرد و سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در صحنه، پیدا شدن جعبه سیاه را تایید و آغاز فرآیند بررسی سانحه را اعلام کرد.

 

آنچه این روند را تغییر داد، اعلامیه ستاد کل نیرو‌های مسلح در تایید اصابت موشک پدافند هوایی کشور به عنوان عامل اصلی سقوط این هواپیما بود. سازمان هواپیمایی ایران دو روز قبل اعلام کرد که تا پیش از اعلام برخورد موشک بر اساس تئوری‌ها و فرضیه‌های خود دنبال می‌کرده و حالا که اصابت موشک تایید شده، فرآیند بررسی این سانحه وارد فاز جدیدی خواهد شد.

 

در کنار تغییر در فرآیند بررسی این سانحه، پس از اثبات اصابت موشک، نحوه محاسبه غرامت و طرف پرداخت‌کننده آن نیز تغییر خواهد کرد.

 

مسوولیت ایران در حادثه

در صورتی که سقوط هواپیمای یک ایرلاین به دلیل نقص فنی، اشتباهات انسانی یا هر فرآیندی که مربوط به وظایف شرکت هواپیمایی باشد، اتفاق افتاده و نتایج بررسی‌ها این موضوع را ثابت کند، بر اساس تعهدات موجود، این شرکت هواپیمایی است که موظف به پرداخت غرامت به بازماندگان مسافران خود خواهد بود.

 

چگونگی محاسبه این غرامت از یک سو منوط به تعهداتی است که شرکت هواپیمایی مربوطه آن‌ها را به مسافران خود داده و از سوی دیگر مربوط به کنوانسیون بین‌المللی است که کشور مبدا این ایرلاین عضویت در آن‌ها را پذیرفته است.

 

پیش از هر چیز آنچه نحوه محاسبه غرامت را نهایی می‌کند، بررسی دقیق ابعاد حادثه و جمع‌بندی هیات کارشناسی بررسی‌کننده این اتفاق خواهد بود. پس از حوادث سقوط، ابتدا گروه‌های تجسس تلاش می‌کنند، جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده را پیدا کنند و سپس بر اساس اطلاعات اتخاذ شده از آن و در کنار هم قرار دادن تحلیل‌های موجود علت نهایی حادثه را مشخص کنند.

 

در مسیر بررسی این حوادث، به منظور اثبات بی‌طرفی هیات بررسی‌کننده از یک سو و حضور تمام کشور‌های ذی‌نفع در این فرآیند، کشور مسوول بررسی بر اساس کنوانسیون شیکاگو موظف است نماینده کشوری که ایرلاین مربوطه در آن ثبت شده را وارد فرآیند بررسی کند و در کنار آن دعوت از نمایندگان کشور سازنده هواپیما و کشور‌هایی که اتباع آن‌ها در سقوط حضور داشته‌اند در بسیاری از فرآیند‌های بررسی حادثه اتفاق می‌افتد.

 

در شرایطی که ایران اعلام کرده بود مقدمات صدور ویزا برای هیات‌های اوکراینی و کانادایی را فراهم کرده، اما تغییر گمانه‌ها درباره علت سقوط هواپیما باعث شد روال کار تغییر کند. در ابتدا به نظر می‌رسید در صورت به وجود آمدن نقص فنی در هواپیما این شرکت هواپیمایی اوکراینی خواهد بود که موظف است غرامت لازم را پرداخت کند و در گام دوم انگشت اتهام به سمت شرکت سازنده هواپیما، یعنی بویینگ بود، اما با قبول مسوولیت از سوی ایران، حالا نحوه پرداخت غرامت متفاوت خواهد شد و احتمالا مسوولیت اصلی آن بر عهده ایران خواهد ماند.

 

اولویت کنوانسیون‌ها

دلیل نامشخص بودن مبلغ نهایی غرامت و چگونگی پرداخت آن بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی است که کشور‌ها عضویت در آن‌ها را پذیرفته‌اند و در صورت متفاوت بودن کنوانسیون کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده با کشور صاحب هواپیما، چگونگی نهایی شدن رقم غرامت متفاوت خواهد بود.

 

آنچه در حال حاضر مسجل به نظر می‌رسد، این است که به دلیل اصابت موشک به هواپیما، شرکت بیمه‌کننده این هواپیما مسوولیتی برای پرداخت غرامت ندارد و ایران به عنوان مسوول این اتفاق باید در عرصه حضور داشته باشد. با توجه به اینکه ۱۴۴ مسافر این پرواز ایرانی بوده‌اند، نحوه محاسبه دیه آن‌ها و نحوه پرداخت غرامت به مسافران خارجی این هواپیما جزو سوالات موجود در این زمینه است.

 

غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی، عصر یکشنبه اعلام کرد که میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس توضیحات او، ایران پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است. غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه مرکزی نیز دیروز اعلام کرد که دولت ایران همکاری خوبی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی خواهد داشت.

 

منصور جباری‌قره‌باغ، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه علامه طباطبایی و متخصص حقوق بین‌الملل هوایی در تحلیل این اتفاق و چگونگی محاسبه غرامت به اهمیت کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته است.

 

وی درباره اینکه آیا شرکت هواپیمایی باید غرامت پرداخت کند یا خیر و دادگاه صلاحیت‌دار کدام است و کدام قانون قابل اجراست، گفت: پرداخت خسارت از ناحیه متصدیان حمل و نقل هوایی، مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی که هر دو کشور مبدا و مقصد آن‌ها را پذیرفته و در کشور خود تصویب کرده باشند، صورت می‌گیرد. دو کنوانسیون ورشو ۱۹۲۹ (پروتکل‌های آن شامل پروتکل لاهه ۱۹۵۵ و ۳ پروتکل مونترال ۱۹۷۵) و کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ مربوط به یکپارچه کردن برخی مقررات حمل ونقل بین‌المللی هوایی در خصوص خسارات وارده به مسافران هواپیمایی، در خصوص خسارات وارده به مسافران قابل اجرا هستند. باید دید کشور مبدا و مقصد عضو کدام یک از این اسناد هستند. البته مقصد نهایی مدنظر است. به احتمال زیاد مقصد اکثر مسافران غیر از کشور اوکراین بوده است. بیشتر مسافران به مقصد اروپا یا کانادا پرواز می‌کردند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر کنوانسیون ورشو و پروتکل‌های آن در این پرواز قابل اجرا باشد (ایران به این کنوانسیون پیوسته و اوکراین، کشور‌های اروپایی و کانادا هم عضو آن هستند)، طرح دعوا می‌تواند از طرف بازماندگان در اقامتگاه متصدی حمل یا مرکز اصلی کار متصدی حمل یا مرکز تجارت متصدی حمل که قرارداد حمل و نقل در آنجا منعقد شده یا در مقصد به شرطی که کشور مزبور عضو کنوانسیون ورشو ۱۹۲۹ باشد، قابل طرح است. دومین سند قابل بررسی کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ است. مبانی مسوولیت در این کنوانسیون تغییر و سیستم دوگانه‌ای در خصوص مسوولیت متصدیان حمل و نقل در برابر مسافر ایجاد شده است. به عبارت دیگر، کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ مسوولیت مطلق متصدی حمل را پذیرفته است. بیشتر کشور‌ها از جمله اوکراین، کانادا و همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا این کنوانسیون را پذیرفته‌اند، ولی به هر حال از آنجا که ایران به این کنوانسیون نپیوسته است؛ لذا این کنوانسیون در خصوص شرکت هواپیمایی اوکراین قابل اجرا نیست. با توجه به اینکه کنوانسیون‌های ورشو و مونترال در این قضیه قابل اجرا نیستند، بازماندگان می‌توانند در ایران علیه دولت (سازمان هواپیمایی ایران، ارتش یا سپاه) در دادگاه‌های ایران دعوا طرح کنند. در صورت عدم پرداخت خسارت به مسافران تبعه خارجی، آن‌ها با حمایت دولت خود باید بتوانند از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری کنند.

 

دیپلماسی ایران و اوکراین

هر چند بر اساس تحلیل‌های موجود از سوی فعالان و کارشناسان صنعت هوایی، چگونگی اجرای این کنوانسیون‌ها پیچیدگی‌هایی خواهد داشت، اما در این بین همچنان یک ابهام و یک راه‌حل وجود دارد. ابهام اصلی مربوط به چرایی لغو نشدن پرواز‌های مسافری در ساعات منتهی به حادثه است. با توجه به اینکه ایرلاین اوکراینی از شرایط خاص امنیتی ایران در ساعاتی پیش از این حادثه مطلع نشده، نمی‌توان انگشت اتهامی به سمت مسوولان شرکت گرفت که چرا در این زمان پرواز خود را لغو نکرده‌اند و از این‌رو مسوولیت این امر با طرف ایرانی خواهد بود.

 

از سوی دیگر، اما بر اساس بررسی تجربیات سال‌های گذشته و هواپیما‌های مسافری که به اشتباه از سوی سامانه‌های پدافند کشور‌های مختلف ساقط شده‌اند، در این شرایط مذاکرات دیپلماتیک دو کشور ایران و اوکراین اصلی‌ترین عامل گره‌گشا خواهد بود. با توجه به برابر نبودن کنوانسیون‌های هوایی دو کشور، مذاکرات دوجانبه مشخص می‌کند که میزان غرامت و نحوه پرداخت آن چگونه محاسبه خواهد شد و ایران تعهدات خود را چطور اجرایی می‌کند؛ روندی که نشان‌دهنده آغاز فرآیند طولانی دیپلماتیک برای حل پرونده این سانحه و معما‌های موجود در مسیر آن است.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده