غرامت هواپیمای اوکراینی را کدام کشور پرداخت می‌کند و چگونه؟-راهبرد معاصر
روحانی: سرزمین ما هر روز آبادتر می شود توافق مجلس و دولت برای اصلاح ساختار بودجه/ قرار شد دولت لایحه ندهد قیمت دلار و یورو در صرافی امروز ۲۳ مرداد با میوه‌های خطرناک برای کبد آشنا شوید ارجاع طرح مالیات بر خانه‌های خالی به مجلس دو جوان در رودخانه کرج غرق شدند افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد ماه+ جزئیات نمکی: واکسن‌ کرونای ایرانی تست‌ها را پاس کرد فروش آبشاری سهام عدالت یک روز بعد از شوک مقایسه اجرای رنجر آمریکایی و عصر جدید قیمت انواع سکه پارسیان کادویی امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ چرا رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد مدرس خیابانی نبود قیمت رسمی انواع ارز امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ حراج هدایای موزه «دورهمی» یک‌جا + جزئیات رئیسی: شوراها باید دژ محکمی در مقابل نفوذ، رانت خواری و فساد باشند اطلاعیه وزارت اقتصاد درباره واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت قیمت روز گوشی موبایل امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا درجهان امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ + جدول هدف از عرضه صندوق‌های ETF چیست؟ تمدید دورکاری کارکنان ادارات در پایتخت سلفی مجری جنجالی و همسرش در خانه شخصی + عکس قیمت پراید در بازار امروز ۲۳ مرداد ۹۹ اعلام زمان فعالیت مدارس با حضور زوج و فرد دانش‌آموزان + جزئیات قیمت ربع سکه امروز ۲۳ مرداد ۹۹ چرا آیت الله هاشمی پیشنهاد صلح صدام را پذیرفت؟ چرا ۳۰ درصد دوم سهام عدالت قابل فروش نیست؟ خبر خوش برای بازنشستگان از بیمه تکمیلی + جزئیات جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ ماجرای مهاجرت محمدرضا حیاتی از زبان خودش + فیلم قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ + جدول ستاره‌ای که کاش از تیم‌ملی خداحافظی نمی‌کرد جزئیات تغییر ساعت معاملات بورسی+ اعلام ساعت جدید معاملات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو| امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۹ + جدول ماجرای توقیف کشتی ویلا توسط ایران ترامپ: بزرگترین مشکل آمریکا نه ایران و چین، بلکه دموکرات‌ها هستند جزئیات افزایش بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری روحانی: اگر ما نبودیم، صدام همه شما را خورده بود واکنش ظریف به شایعه‌ پیشنهاد کاهش تحریم‌های آمریکا آقای روحانی خون شما از کنکوری‌ها رنگین‌تر است+ فیلم پرداخت حقوق این ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی با اعمال متناسب سازی علائم جدید و عجیب کرونا را بشناسید دو شرط ایران برای واردات واکسن کرونا از روسیه چرا سفر جهانگیری به بیروت لغو شد؟ مصوبات جلسه امروز هیئت دولت اعلام اسامی داوران هفته پایانی لیگ دسته اول فوتبال طرح ترافیک تا پایان مرداد لغو می شود؟ توضیحات واعظی درباره طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت کاهش ۸ درجه‌ای دمای هوا در ۵ استان آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۹ واکنش قطر به بیانیه ضدایرانی شورای همکاری خلیج فارس زمان و مبلغ عرضه صندوق دارا دوم زنگنه: ناپختگی مسئول خصوصی‌سازی مردم را نگران کرد ظریف: انفجار بیروت تمام دنیا را در شوک فرو برد ولی آمریکا به تحریم لبنان ادامه می‌دهد واکنش تتلو به عکس سارا نیکا فرقانی اصل در استخر! قاضی خطاب به متهم شمس‌آبادی: ارز را در خارج نگه می‌داشتید و با مابه‌التفاوت آن از داخل ارز می‌خریدید کلیات لایحه دو فوریتی افزایش سهام شرکت‌های دولتی در بورس تصویب شد تازه‌ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا درجهان امروز ۲۲ مرداد ۹۹/ آمار به تفکیک کشور‌ها روحانی: دولت کشور را در سخت‌ترین تحریم‌ها اداره می‌کند مدرس خیابانی وزیر نشد/ وزارت صمت همچنان بدون وزیر توضیحات قالیباف درباره علت عدم حضور رئیس جمهور در مجلس کشف ویروسی کشنده ‎تر از کرونا در قراقستان+ جزئیات سعید مرتضوی به قوه قضائیه باز می‌گردد؟! ظریف: خزانه‌داری دولت آمریکا تصمیم می‌گیرد شرکت‌های اروپایی با چه کسی فعالیت تجاری داشته باشند آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی اصلاحاتی اعمال کرد اصلاح طلبان از هم طلاق می‌گیرند؟ ظریف: مطمئنم اعضای شورای امنیت تلاش مذبوحانه‌ انتخاباتی آمریکا را ناکام می‌سازند روانچی: آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد واکنش جديد قوه قضائیه به ارتباط نماینده متهم با شهردار اسبق تهران واکنش شریعتمداری به سخنان فتاح: باورکردنی نیست! آخرین اخبار از چگونگی اجرای رتبه بندی معلمان+ گروه‌هایی که مشمول طرح رتبه بندی معلمان نمی‌شود نمکی: جریمه برای کسانی که توصیه‌‌های بهداشتی را رعایت نمی‌‌کنند کرونا یزد را تعطیل کرد در آخرین جلسه دادگاه طبری چه گذشت؟ روایت طبری از نحوه دیدارش با دانیال زاده و نیاز آذری پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران شانسی برای تصویب ندارد ترفند جدید مثلث شوم برای دولت آتی لبنان و ۲ سناریوی احتمالی جزئیات کنسل شدن مجالس ماه محرم حاج محمود کریمی واکنش سارا خوئینی‌ها به تحریم تلویزیون توسط بازیگران کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! مهمان امشب برنامه دورهمی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹ کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی کاریکاتور | پلیس آدمکش تناقض دولتی‌ها در تصمیم‌گیری برای اجرای مراسم‌های مذهبی قمی: سخن گفتن از تعطیلی مناسک گاهی از روی تعمد است مهمان امشب برنامه دورهمی جمعه ۱۰ مرداد ماه ۹۹+ عکس خاطره جالب بازیکن سابق پرسپولیس از اولین برخورد با مهران مدیری اعمال مهم شب و روز عرفه اعتراض حدادیان به تقطیع سخنانش/ رعایت پروتکل‌ها مطابق قواعد فقهی است تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال توصیه‌های رهبر انقلاب در مراقبت از ماه ذی‌الحجه اینفوگرافیک | خانه متری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ خاطره جالب مهران مدیری از شطرنج بازی کردن با بهزاد فراهانی مهمان امشب برنامه دورهمی پنجشنبه ۲ مرداد ۹۹ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم نماهنگ/ «تکرار تایتانیک» کاریکاتور | جشن تولد ۵۰ سالگی پیرترین بازیگر سینمای ایران کیست؟ خاطرات مریم امیرجلالی از احمد پورمخبر کاریکاتور | ماسک بزنیم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی اطلاع‌نگاشت | ۱۱ توصیه رهبر انقلاب به مجلس یازدهم کاریکاتور | اعدام نکنید تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات اینفوگرافیک | مجلس امید بخش و انقلابی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش بدون تعارف با شاه‌ ماهی رسانه‌های ضد انقلاب / ۱ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان طعنه نماینده روسیه در شورای امنیت به پمپئو؛ کار آمریکا شبیه قرار دادن زانو روی گردن ایران است/ فیلم شکست آمریکا در مقابل ایران در جلسه شورای‌امنیت به روایت کارشناس BBC/ فیلم اینفوگرافیک |من ماسک می‌زنـم اینفوگرافیک | وضعیت دلار در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری ایران شکست " استثناگرایی آمریکایی " در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ "خروج ترامپ از برجام"؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

غرامت هواپیمای اوکراینی را کدام کشور پرداخت می‌کند و چگونه؟

بر اساس قواعد بین‌المللی وضع شده در سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو)، زمانی که یک هواپیمای مسافربری – بنا به علتی – سقوط می‌کند، مسوولیت بررسی حادثه، استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، ارایه گزارش مقدماتی و نهایی درباره سقوط بر عهده نماد حاکمیتی کشوری است که در آن سقوط رخ داده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 14
کد خبر: ۳۳۴۷۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ در این چارچوب سازمان هواپیمایی کشوری ایران به عنوان نماد حاکمیتی کشور در عرصه هوانوردی مسوولیت بررسی این حادثه را بر عهده خواهد داشت. در رابطه با هواپیمای اوکراینی سقوط کرده، نیز ایران همین روند را آغاز کرد و سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در صحنه، پیدا شدن جعبه سیاه را تایید و آغاز فرآیند بررسی سانحه را اعلام کرد.

 

آنچه این روند را تغییر داد، اعلامیه ستاد کل نیرو‌های مسلح در تایید اصابت موشک پدافند هوایی کشور به عنوان عامل اصلی سقوط این هواپیما بود. سازمان هواپیمایی ایران دو روز قبل اعلام کرد که تا پیش از اعلام برخورد موشک بر اساس تئوری‌ها و فرضیه‌های خود دنبال می‌کرده و حالا که اصابت موشک تایید شده، فرآیند بررسی این سانحه وارد فاز جدیدی خواهد شد.

 

در کنار تغییر در فرآیند بررسی این سانحه، پس از اثبات اصابت موشک، نحوه محاسبه غرامت و طرف پرداخت‌کننده آن نیز تغییر خواهد کرد.

 

مسوولیت ایران در حادثه

در صورتی که سقوط هواپیمای یک ایرلاین به دلیل نقص فنی، اشتباهات انسانی یا هر فرآیندی که مربوط به وظایف شرکت هواپیمایی باشد، اتفاق افتاده و نتایج بررسی‌ها این موضوع را ثابت کند، بر اساس تعهدات موجود، این شرکت هواپیمایی است که موظف به پرداخت غرامت به بازماندگان مسافران خود خواهد بود.

 

چگونگی محاسبه این غرامت از یک سو منوط به تعهداتی است که شرکت هواپیمایی مربوطه آن‌ها را به مسافران خود داده و از سوی دیگر مربوط به کنوانسیون بین‌المللی است که کشور مبدا این ایرلاین عضویت در آن‌ها را پذیرفته است.

 

پیش از هر چیز آنچه نحوه محاسبه غرامت را نهایی می‌کند، بررسی دقیق ابعاد حادثه و جمع‌بندی هیات کارشناسی بررسی‌کننده این اتفاق خواهد بود. پس از حوادث سقوط، ابتدا گروه‌های تجسس تلاش می‌کنند، جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده را پیدا کنند و سپس بر اساس اطلاعات اتخاذ شده از آن و در کنار هم قرار دادن تحلیل‌های موجود علت نهایی حادثه را مشخص کنند.

 

در مسیر بررسی این حوادث، به منظور اثبات بی‌طرفی هیات بررسی‌کننده از یک سو و حضور تمام کشور‌های ذی‌نفع در این فرآیند، کشور مسوول بررسی بر اساس کنوانسیون شیکاگو موظف است نماینده کشوری که ایرلاین مربوطه در آن ثبت شده را وارد فرآیند بررسی کند و در کنار آن دعوت از نمایندگان کشور سازنده هواپیما و کشور‌هایی که اتباع آن‌ها در سقوط حضور داشته‌اند در بسیاری از فرآیند‌های بررسی حادثه اتفاق می‌افتد.

 

در شرایطی که ایران اعلام کرده بود مقدمات صدور ویزا برای هیات‌های اوکراینی و کانادایی را فراهم کرده، اما تغییر گمانه‌ها درباره علت سقوط هواپیما باعث شد روال کار تغییر کند. در ابتدا به نظر می‌رسید در صورت به وجود آمدن نقص فنی در هواپیما این شرکت هواپیمایی اوکراینی خواهد بود که موظف است غرامت لازم را پرداخت کند و در گام دوم انگشت اتهام به سمت شرکت سازنده هواپیما، یعنی بویینگ بود، اما با قبول مسوولیت از سوی ایران، حالا نحوه پرداخت غرامت متفاوت خواهد شد و احتمالا مسوولیت اصلی آن بر عهده ایران خواهد ماند.

 

اولویت کنوانسیون‌ها

دلیل نامشخص بودن مبلغ نهایی غرامت و چگونگی پرداخت آن بحث کنوانسیون‌های بین‌المللی است که کشور‌ها عضویت در آن‌ها را پذیرفته‌اند و در صورت متفاوت بودن کنوانسیون کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده با کشور صاحب هواپیما، چگونگی نهایی شدن رقم غرامت متفاوت خواهد بود.

 

آنچه در حال حاضر مسجل به نظر می‌رسد، این است که به دلیل اصابت موشک به هواپیما، شرکت بیمه‌کننده این هواپیما مسوولیتی برای پرداخت غرامت ندارد و ایران به عنوان مسوول این اتفاق باید در عرصه حضور داشته باشد. با توجه به اینکه ۱۴۴ مسافر این پرواز ایرانی بوده‌اند، نحوه محاسبه دیه آن‌ها و نحوه پرداخت غرامت به مسافران خارجی این هواپیما جزو سوالات موجود در این زمینه است.

 

غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی، عصر یکشنبه اعلام کرد که میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس توضیحات او، ایران پیش‌بینی می‌کند که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است. غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه مرکزی نیز دیروز اعلام کرد که دولت ایران همکاری خوبی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی خواهد داشت.

 

منصور جباری‌قره‌باغ، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه علامه طباطبایی و متخصص حقوق بین‌الملل هوایی در تحلیل این اتفاق و چگونگی محاسبه غرامت به اهمیت کنوانسیون‌های بین‌المللی پرداخته است.

 

وی درباره اینکه آیا شرکت هواپیمایی باید غرامت پرداخت کند یا خیر و دادگاه صلاحیت‌دار کدام است و کدام قانون قابل اجراست، گفت: پرداخت خسارت از ناحیه متصدیان حمل و نقل هوایی، مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی که هر دو کشور مبدا و مقصد آن‌ها را پذیرفته و در کشور خود تصویب کرده باشند، صورت می‌گیرد. دو کنوانسیون ورشو ۱۹۲۹ (پروتکل‌های آن شامل پروتکل لاهه ۱۹۵۵ و ۳ پروتکل مونترال ۱۹۷۵) و کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ مربوط به یکپارچه کردن برخی مقررات حمل ونقل بین‌المللی هوایی در خصوص خسارات وارده به مسافران هواپیمایی، در خصوص خسارات وارده به مسافران قابل اجرا هستند. باید دید کشور مبدا و مقصد عضو کدام یک از این اسناد هستند. البته مقصد نهایی مدنظر است. به احتمال زیاد مقصد اکثر مسافران غیر از کشور اوکراین بوده است. بیشتر مسافران به مقصد اروپا یا کانادا پرواز می‌کردند.

 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر کنوانسیون ورشو و پروتکل‌های آن در این پرواز قابل اجرا باشد (ایران به این کنوانسیون پیوسته و اوکراین، کشور‌های اروپایی و کانادا هم عضو آن هستند)، طرح دعوا می‌تواند از طرف بازماندگان در اقامتگاه متصدی حمل یا مرکز اصلی کار متصدی حمل یا مرکز تجارت متصدی حمل که قرارداد حمل و نقل در آنجا منعقد شده یا در مقصد به شرطی که کشور مزبور عضو کنوانسیون ورشو ۱۹۲۹ باشد، قابل طرح است. دومین سند قابل بررسی کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ است. مبانی مسوولیت در این کنوانسیون تغییر و سیستم دوگانه‌ای در خصوص مسوولیت متصدیان حمل و نقل در برابر مسافر ایجاد شده است. به عبارت دیگر، کنوانسیون مونترال ۱۹۹۹ مسوولیت مطلق متصدی حمل را پذیرفته است. بیشتر کشور‌ها از جمله اوکراین، کانادا و همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا این کنوانسیون را پذیرفته‌اند، ولی به هر حال از آنجا که ایران به این کنوانسیون نپیوسته است؛ لذا این کنوانسیون در خصوص شرکت هواپیمایی اوکراین قابل اجرا نیست. با توجه به اینکه کنوانسیون‌های ورشو و مونترال در این قضیه قابل اجرا نیستند، بازماندگان می‌توانند در ایران علیه دولت (سازمان هواپیمایی ایران، ارتش یا سپاه) در دادگاه‌های ایران دعوا طرح کنند. در صورت عدم پرداخت خسارت به مسافران تبعه خارجی، آن‌ها با حمایت دولت خود باید بتوانند از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری کنند.

 

دیپلماسی ایران و اوکراین

هر چند بر اساس تحلیل‌های موجود از سوی فعالان و کارشناسان صنعت هوایی، چگونگی اجرای این کنوانسیون‌ها پیچیدگی‌هایی خواهد داشت، اما در این بین همچنان یک ابهام و یک راه‌حل وجود دارد. ابهام اصلی مربوط به چرایی لغو نشدن پرواز‌های مسافری در ساعات منتهی به حادثه است. با توجه به اینکه ایرلاین اوکراینی از شرایط خاص امنیتی ایران در ساعاتی پیش از این حادثه مطلع نشده، نمی‌توان انگشت اتهامی به سمت مسوولان شرکت گرفت که چرا در این زمان پرواز خود را لغو نکرده‌اند و از این‌رو مسوولیت این امر با طرف ایرانی خواهد بود.

 

از سوی دیگر، اما بر اساس بررسی تجربیات سال‌های گذشته و هواپیما‌های مسافری که به اشتباه از سوی سامانه‌های پدافند کشور‌های مختلف ساقط شده‌اند، در این شرایط مذاکرات دیپلماتیک دو کشور ایران و اوکراین اصلی‌ترین عامل گره‌گشا خواهد بود. با توجه به برابر نبودن کنوانسیون‌های هوایی دو کشور، مذاکرات دوجانبه مشخص می‌کند که میزان غرامت و نحوه پرداخت آن چگونه محاسبه خواهد شد و ایران تعهدات خود را چطور اجرایی می‌کند؛ روندی که نشان‌دهنده آغاز فرآیند طولانی دیپلماتیک برای حل پرونده این سانحه و معما‌های موجود در مسیر آن است.

منبع: اعتماد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده