تنبیه ملت به دلیل پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی/ آیا سناریو ایران در لبنان اجرا خواهد شد؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
دستور کار مشترک محور عبری-غربی-عربی برای لبنان؛

تنبیه ملت به دلیل پیروزی حزب الله در انتخابات پارلمانی/ آیا سناریو ایران در لبنان اجرا خواهد شد؟

با پیروزی محور مقاومت در انتخابات لبنان، به نظر می رسد، محور غربی-عبری-عربی در نظر دارد برنامه مشترکی را برای پشیمان کردن ملت لبنان اجرا کند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018 May 09
کد خبر: ۳۴۵
به گزارش راهبرد معاصر؛ لبنان به لحاظ موقعیت سوق الجیشی خود (همجواری با دریای مدیترانه، سرزمین های اشغالی فلسطین، سوریه) برای قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای، همواره حائز اهمیت بوده است. همین مسئله، این کشور نسبتا کوچک را تبدیل به آوردگاهی برای رقابت های ژئوپلیتیک محور های مختلف کرده است. محور ریاض، مقاومت، غرب (با مشارکت رژیم صهیونیستی)، کوشیده اند با تکیه بر جبهه های نزدیک به خود در سپهر سیاست داخلی لبنان، این دولت را به سوی خود بکشانند. در این میان، به رغم تلاش های گسترده، شامل تحمیل حداقل دو جنگ علیه لبنان، تهدید به تحریم و زدن برچسب تروریسم، هرگز پایگاه مردمی حزب الله، بزرگترین حامی تفکر مقاومت در لبنان، از بین نرفت بلکه تنها گاه دچار ضعف شد. در دوره ضعف نسبی حزب الله، جبهه های نزدیک به محور ریاض، به سرکردگی سعد حریری، توانستند بخش بزرگی از دولت را به دست گیرند و ارتش سوریه را وادار به خروج از خاک لبنان کنند. امری که به تهاجم سال 2006 رژیم صهیونیستی به خاک لبنان انجامید. در نتیجه این جنگ ، حزب الله توانست قابلیت خود را در دفاع نظامی اثبات کند و جایگاهش را از این حیث، دوشادوش ارتش لبنان و یا حتی قدرتمندتر از آن، به دشمنان بقبولاند.

در گذر زمان، حزب الله گام های بلندی را برای تبدیل شدن به قطب سیاسی در لبنان برداشت. هرچند که از سال 2009 تا 2018، فرصتی برای سنجش میزان مقبولیت حزب الله در افکار عمومی لبنانی ها فراهم نیامده بود، ولی طی این برهه، حضور در جنگ سوریه، بازداشت سعد حریری در عربستان، جدایی جنبلاط از ائتلاف 14 مارس، به افزایش محبوبیت حزب الله و افت اقبال از طیف ضد مقاومت کمک رساند. نهایتا اما، انتخابات لبنان برگزار شد و نتیجه آن شکستی بزرگ برای محور ریاض، در لبنان رقم زد. در این انتخابات، بر همگان ثابت شد که طیف های تندرو در ضدیت با محور مقاومت حتی در میان اهل تسنن هم هیچ محبوبیتی ندارند. به عنوان مثال اشرف ريفى رئيس پليس و وزير دادگسترى پيشين و تندروترين سياستمدار ضد حزب الله و هوادار عربستان، در حوزه ای سنی نشین، رای نیاورد. این واقعیت، جایگاه سیاسی حزب الله را در کنار جایگاه نظامی آن، در صحنه سیاست لبنان، تثبیت کرد.

 

در مجموع، انتخابات 2018، حداقل بر روی کاغذ، سرنوشت کل لبنان را در مسیر مقاومت قرار داده و ثایت می کند که "ملت لبنان" و نه فقط گروهی از آن (شیعیان)، حامی مشی فکری سید حسن نصرالله هستند. این واقعیتی است که از مدت ها قبل وجود داشت ولی هرگز رسما به نمایش در نیامده بود. سعد حریری از ماه ها قبل تاکید کرده بود که ائتلاف 14 مارس دیگر توان پیروزی در انتخابات را ندارد و با همین بهانه، کمک های مالی از ریاض دریافت کرده بود. مسلما در قبال چنین تحولی، محور عبری-عربی-غربی، واقعیت ها را نخواهد پذیرفت و تمامی تلاش خود را به کار می گیرد تا صحنه را عوض کند.

 

آن چه که از بیانات مقامات سعودی و اسرائیلی بر می آید این است که آن ها قصد تنبیه "ملت" لبنان را به بهانه حمایت از "تروریسم حزب الله" مدنظر قرار داده اند تا بتوانند آن ها را به زور و اجبار از خطی که برگزیده اند، منحرف سازند.

 

تنبیه جمعی لبنانی ها به جرم رای به مقاومت

ثامر السبهان، از زمستان سال گذشته، در توئیتر خود نوشته بود:« لبنانی ها باید بین خط "حزب الشیطان" و ضد آن، یکی را برگزینند». این توئیت تقریبا 4 ماه بعد از توئیت دیگر این وزیر مشاور آل سعود منتشر شد که در آن نوشته بود:«دولت لبنان با سکوت در قبال اقدامات تهاجمی حزب الله، علیه عربستان اعلان جنگ کرده است». البته چنین اظهاراتی در آن برهه با استقبال مقامات غربی و حتی سعودی مواجه نشد زیرا اعتقاد بر این بود که باید با تفاوت قائل شدن میان حزب الله وبدنه ملت و دولت لبنان، زمینه از بین رفتن هرگونه پشتوانه مردمی از این گروه را فراهم کرد. اما این سیاست ها در نهایت به نتیجه نرسید و مردم لبنان در انتخابات، استقبال نسبتا با شکوهی از جناح نزدیک به محور مقاومت به عمل آوردند. استقبال از جناح نزدیک به محور مقاومت تنها منحصر به شیعیان نماند بلکه مسیحیان و اهل تسنن نیز نشان دادند که مستعد گرایش به نزدیکان حزب الله هستند. بی بی سی، در گزارش خود از انتخابات لبنان آورد: «حزب الله و متحدانش چهار كرسى از يازده كرسى غرب بيروت را به دست آورده اند، جايى كه پايگاه رأى و حوزه انتخابيه سعد حريرى است». این یک پیروزی بزرگ برای تفکر مقاومت است که توانسته در پایگاه سنتی المستقبل، نزدیک به یک سوم کرسی ها را از رقبا برباید.

 

اینک و با قطعیت یافتن حمایت شیعه، سنی و مسیحی از تفکر مقاومت، محور غربی-عربی با همراهی اسرائیل، به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با حزب الله، باید با "ملت لبنان" مواجه شوند زیرا تفکر حزب الله در قشرهای مختلف لبنانی ها رسوخ یافته است. تاکنون، آن چه که از موشکافی توصیه های تحلیلگران ضد ایرانی و بیانات مقامات صهیونیست ها بر می آید، این است که "تنبیه اقتصادی جمعی" در انتظار ملت لبنان است. در این تنبیه اقتصادی، لبنانی ها به خاطر رای به مقاومت، از کمک های اقتصادی وعده داده شده محروم می شوند و در گام های احتمالی بعدی، باید همانند پرونده ایران، با "تحریم های فلج کننده" مواجه گردند. در ادامه به برخی از نشانه های هویدا شده در خصوص تنبیه جمعی لبنانی ها به جرم رای به مقاومت، اشاره می کنیم.

 

  •  اندیشکده واشنگتن برای خاورنزدیک، در تحلیلی به قلم حنین غدار، بر لزوم ایجاد مانع برای حزب الله در مسیر سلطه بر دولت لبنان تاکید کرد. غدار در این تحلیل از لبنان به عنوان "یکی از مقروض ترین کشورهای" دنیا یاد می کند و با اشاره به وعده 11 میلیارد دلار کمک و وام به بیروت به شرط اعمال "اصلاحات سیاسی و اقتصادی"، می نویسد:« علیرغم اینکه فرصت برای جلوگیری از پیروزی حتمی حزب الله از دست رفته اما جامعه بین‌المللی همچنان می‌تواند چندین گام برای مهار کردن این گروه در مرحله پس از انتخابات بردارد. اول اینکه طرف‌های کمک‌کننده در انتخابات پاریس ، تعهدات کمکی خود به بیروت را متوقف کنند تا این کشور اصلاحات اقتصادی مطلوب را انجام دهد زیرا بسیاری از این اصلاحات منجر به تضعیف طرف‌های فعال غیر دولتی و تقویت سازمان‌های مشروع دولتی می‌شود». این بدان معناست که برای فشار بر مردم و دولت لبنان، کمک های اقتصادی مشروط به محدود کردن حزب الله خواهد شد.
  •  نفتالی بنت، وزیر آموزش کابینه امنیتی تل آویو، اولین مقام صهیونیست بود که به پیروزی مقاومت در انتخابات واکنش نشان داد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: « نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است. حزب‌الله = لبنان...اسرائیل بین حزب‌الله و دولت مستقل لبنان تفاوتی قائل نیست. ما لبنان را مسئول هر تهدیدی که از این سرزمین به ما شود، می‌دانیم». لحن تهدید این وزیر صهیونیست نشان می دهد که تل آویو، قصد دارد تا مجازات های نظامی اش را علیه تمام ملت لبنان به کار گیرد. در واقع، این هشداری به لبنانی هاست که به آن ها می گوید، حال که به مقاومت رای دادید، همه شما را هدف قرار خواهیم داد. طی جنگ سال 2006، صهیونیست ها بیشتر نواحی جنوبی را که شیعه نشین هستند هدف قرار می دادند تا به عبارتی میان طرفداران حزب الله و ملت لبنان تفکیک قائل شده باشند. اما بیانات بنت از خصومت دیرینه صهیونست ها علیه ملت لبنان، پرده بر می دارد. پس در صورت وقوع جنگ دیگر میان بیروت و تل آویو، این بار سرتاسر خاک لبنان هدف قرار خواهد گرفت. لازم به یادآوری است که بر سر مسئله سوریه و توان موشکی حزب الله، رژیم صهیونیستی بی میل به آغاز جنگی علیه حزب الله نیست به خصوص که احتمال می دهد با هدف قرار دادن همه لبنانی ها و تحمیل هزینه های سنگین علیه آن ها، به گونه ای آن ها را علیه مقاومت بشوراند. 
 
  • جمال خاشفجی، تحلیلگر برجسته سعودی که سابقه همکاری نزدیک با حاکمان عربستان را دارد، در توئیتر خود نوشت:« انتخابات لبنان نشان داد کمک های سعودی برای مقابله با نفوذ ایران، نتیجه عکس می دهد... اکنون وقت آن رسیده در ائتلاف های سابق، نه فقط با لبنان بلکه در کل منطقه، بازنگری شود». به بیان ساده تر، خاشفجی توصیه می کند عربستان دیگر بر روی لبنان به عنوان یک همکار منطقه ای حساب نکند و با قطع کمک های مالی به این کشور، آن را تحت فشار قرار دهد تا به ایران نزدیک نشود.
 
  •  روزنامه لس آنجلس تایمز، حزب الله را نیروی برتر پارلمان لبنان دانست و اعتراف کرد:« احتمالاً نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان، آمریکا و همپیمانان این کشور در خلیج‌فارس را آشفته و مغشوش می‌کند». این روزنامه در ادامه می افزاید:« نفوذ رو به رشد سیاسی حزب‌الله می‌تواند روابط لبنان با همپیمانان غربی را در این برهه از زمان که این کشور به کمک‌های بین‌المللی برای احیای اقتصاد راکد خود و رویارویی با یک میلیون آواره جنگ سوریه نیاز دارد، با مشکلات و پیچیدگی‌هایی همراه کند».

 

تکرار سناریوی ایران در لبنان

 

برآیند توصیه و اظهارات بالا نشان می دهد که محور غربی-عربی قصد اعمال "تحریم های فلج کننده" دیگری این بار علیه ملت لبنان را دارد زیرا این ملت، به حزبی رای داده که آن ها مدعی هستند جزو گروه های تروریستی است. با توجه به این که ترامپ وعده داده تحریم هایی بی سابقه علیه ایران اعمال خواهد کرد و دامنه این تحریم ها، حامیان منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را هم در بر خواهد گرفت، انتظار می رود، از یک سو دولت لبنان که نفوذ حزب الله در آن بالا رفته، شدیدا تحریم شود و از سوی دیگر، پس از وارد آمدن فشار اقتصادی، جریان 14 مارس، بر طبل تعامل با جهان بکوبد و لبنانی ها را به دوری از مقاومت در عوض گشایش اقتصادی سوق دهد. هیچ بعید نیست همزمان با اوج گرفتن فشار تحریم ها، اسرائیل هم با حمله نظامی به لبنان، شدت فشار ها بر ملت لبنان را دوچندان کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار