نتایج اظهارات سید حسن نصرالله از نظر عطوان سردبیر رای الیوم-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

نتایج اظهارات سید حسن نصرالله از نظر عطوان سردبیر رای الیوم

سردبیر رای الیوم تاکید کرد اظهارات دبیرکل حزب‌الله نشان داد پاسخ محور مقاومت به هرگونه حماقت رژیم صهیونیستی کوبنده خواهد بود و راهبرد آمریکا در منطقه شکست خورده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 27
کد خبر: ۳۵۵۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ شبکه تلویزیونی المیادین، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در مصاحبه با این شبکه گفت اظهارات سید حسن نصرالله نشان داد پاسخ محور مقاومت به هر گونه حماقت رژیم صهیونیستی کوبنده خواهد بود و روی آوردن کشور‌های عربی به سوریه، نشان از پیروزی محور مقاومت است.

او در تحلیل صحبت‌های سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، گفت: در واقع می‌توان گفت این گفتگو یکی از مهمترین گفتگو‌هایی بود که نه تنها با سید حسن نصرالله بلکه یکی از مسئولان عرب در دهه اخیر داشته است. چه بسا طی ۱۰ یا ۲۰ سال اخیر این گفتگو یکی از مهمترین گفتگو‌هایی بود که با سید حسن نصرالله انجام شد. در این گفتگو نقشه راه محور مقاومت مشخص شد.

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: مهمترین موضوعی که در خلال این گفتگو بدان اشاره شد استراتژی محور مقاومت بود و آن پاسخ کوبنده به هرگونه حمله اسرائیل به خاک سوریه بود و اینکه استراتژی آمریکا در منطقه شکست خورده و همین شکست از دلایل اصلی روی آوردن کشور‌های عربی به سوریه است.

عطوان درباره موضوع امکان بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب نیز گفت: اینکه بشار اسد درخواست اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه به این اتحادیه را رد کرد نشان از وفاداری سوریه به همه حامیان خود در این جنگ سرنوشت‌ساز در طول ۱۰۰ اخیر است. سوریه نشان داد که موضع خود در قبال موضوعات عربی و ملی را تغییر نمی‌دهد.

او تاکید کرد: اسرائیل و نتانیاهو شکست خورده‌اند و مقاومت به هر حمله اسرائیل پاسخ کوبنده‌ای می‌دهد و طرح مقاومت برای تسلط بر الجلیل همچنان پابرجا خواهد بود و تغییری نخواهد کرد.

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: اظهارات سید حسن نصرالله نشان داد که محور مقاومت آماده مقابله و پاسخ دادن به هر گونه تجاوز اسرائیل به سوریه، لبنان یا هر مکان دیگری است. سید حسن نصرالله در خلال صحبت‌های خود به نتانیاهو هشدار داد و گفت که حزب‌الله موشک‌های دقیق و نقطه‌زنی دارد که این توان را دارد که اهداف را با دقت بالا و بدون اینکه به شهروندان آسیبی برسد هدف قرار دهد.

عطوان اضافه کرد: سید حسن نصرالله گفت «در طول سال‌های گذشته گفته شد ما صد، دویست یا چهارصد حمله به اسرائیل داشته‌ایم، اما نتوانستند مانع این حملات موشکی پیشرفته شوند. این مسئله تنها مربوط به حیفا و تل‌آویو نمی‌شود بلکه شامل همه فلسطین اشغالی و اهداف اسرائیلی می‌شود به طوری که همه مناطق فلسطین اشغالی در تیررس نیرو‌های مقاومت قرار دارند.»

سردبیر روزنامه رای الیوم گفت: اینکه سید حسن نصرالله بیان داشت که اسرائیل و نتانیاهو پشیمان می‌شوند به این معنا است که جنگ (احتمالی) آینده متفاوت خواهد بود به طوری که صد‌ها هزار موشک مقاومت چه از سوی سوریه، حزب‌الله یا ایران عمق اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار خواهد داد.

عطوان گفت: به نظر من در صورتی که نتانیاهو به دلایل انتخاباتی و موضوعات داخلی، چون مبارزه با فساد که در تنگنا قرار گرفته است، دست به حماقتی بزند درگیری نظامی نزدیک است و چه بسا این حماقت را مرتکب شود. در این صورت محور مقاومت، حزب‌الله، سید حسن نصرالله و سوریه اکنون آماده برخورد با حماقت نتانیاهو هستند و به طور کامل می‌دانند چگونه پاسخ این حماقت را بدهند.

او گفت: حملات اخیر اسرائیل به خاک سوریه این بار پاسخ داده شد، بنابراین همه این مسائل و صحبت‌های سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که محور مقاومت به هر گونه حمله‌ای از سوی اسرائیل به خاک سوریه یا ایران به شدت پاسخ خواهد داد.

عطوان بار دیگر تاکید کرد که این گفتگوی دبیرکل حزب الله لبنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود چرا که به نوعی نقشه راه و طرح محور مقاومت برای آینده را بیان کرد؛ سوریه و حزب‌الله و ایرانی که از محاصره و تحریم عبور کرده است آماده و منتظر هستند به تصمیم اسرائیل برای جنگ احتمالی واکنش نشان دهند.

این تحلیلگر مشهور عرب در ادامه گفت: دبیرکل حزب‌الله لبنان بعد از تصمیم ترامپ مبنی بر فرار از سوریه، تصویری کلی از منطقه ارائه کرد. سید حسن نصرالله گفت ترامپ می‌خواهد از منطقه خاورمیانه فرار کند. وی افزود ترامپ ۷ تریلیون دلار در منطقه خاور میانه ضرر کرده است. ترامپ حدود ۷۰ میلیارد دلار در سوریه ضرر کرده است. اکنون کُرد‌ها این احساس را دارند که رئیس جمهور آمریکا آن‌ها را به طور کامل رها کرده است؛ کرد‌ها اکنون فکر می‌کنند که با خطر ترکیه روبرو هستند. ترکیه با این دید به کرد‌ها نگاه می‌کند که آن‌ها خطری برای امنیت ملی این کشور هستند. از سوی دیگر کرد‌های سوریه، ترکیه را خطری بزرگ برای موجودیت خود می‌دانند. بنابراین کرد‌ها از حزب الله می‌خواهند که میانجیگری کند.

عطوان افزود: اکنون کشور‌های عربی یتیم شده‌اند چرا که این کشور‌ها به آمریکا روی آوردند، اما اکنون می‌بینند که آمریکا در حال فرار از منطقه است. آمریکایی که از این کشور‌ها حمایت می‌کرد اکنون این کشور‌ها را رها می‌کند. بنابراین نشست‌هایی سعودی-اماراتی در ابوظبی برگزار می‌شود تا گزینه‌های پیش رو را بعد از فرار آمریکا از منطقه بررسی کنند و از آنجا که این کشور‌ها وحشت کرده‌اند سفر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به منطقه نیز به این دلیل بود که اطمینان و آرامشی به آن‌ها دهد. بنابراین به نظر من اکنون کرد‌ها درک کرده‌اند که اکنون به دولت سوریه نیاز دارند که از آن‌ها حمایت کند. کرد‌های سوریه می‌خواهند که به خاطر مواضع قبلی خود که همراه با آمریکا بودند از دولت سوریه عذرخواهی کنند.

او گفت: نکته مهمی که سید حسن نصرالله بدان اشاره کرد این بود که ارتش سوریه به سوی شرق رود فرات پیش خواهد رفت و ارتش سوریه بر داعش و نیرو‌های دموکراتیک سوریه چیره خواهد شد و بمباران آمریکا تاکنون تنها مانع بر سر راه آن‌ها بوده است این بدین معناست که اکنون بعد از خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه، ارتش سوریه آماده تکمیل دستاورد‌های خود که در دیرالزور آغاز شده، خواهد بود و ارتش به شرق دیرالزور خواهد رفت. بنابراین ذخایر نفتی در این منطقه در اختیار دولت سوریه خواهد بود. این نکته بسیار مهمی است کشور‌هایی که آمریکا حامی آن‌ها بوده است اکنون یتیم شده‌اند و این دلیل اصلی بازگشت کشور‌های عربی به سوی دمشق و تلاش برای بازگشایی سفارت‌های کشور‌های عربی در دمشق است.

سردبیر رای الیوم در انتهای این گفتگو تاکید کرد: کشور‌هایی که مورد حمایت آمریکا بودند اکنون احساس می‌کنند که محور قطری و اخوان المسلمین تهدیدی برای آن‌ها به شمار می‌رود بنابراین به سوریه روی آورده‌اند. به نظر من این وضع نشان می‌دهد که محور مقاومت پیروز شده است و محور مقاومت دست برتر در منطقه را دارد و دشمنان این مقاومت مجازات خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار