اصلاح طلبان برای پیروزی در 1400 راهی جز ائتلاف ندارند-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد
محمد هاشمی در گفتگو با راهبرد معاصر:

اصلاح طلبان برای پیروزی در 1400 راهی جز ائتلاف ندارند

محمد هاشمی معتقدست: اگر هر کدام از جریان ها از جمله اصلاح طلبان قصد داشته باشند در انتخابات آتی پیروز باشند، راهی جز ائتلاف ندارند. اینکه دو یا سه جریان با هم ائتلاف کنند تا بتوانند رای اکثریت را بیاورند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - 2018 May 24
کد خبر: ۳۶۹

به گزارش "راهبرد معاصر"؛اختلاف نظر در اردوگاه اصلاحات درخصوص نحوه پیاده سازی وعده های دولت به این جریان سیاسی بسیار است. برخی ناظر به همین نکته تاکید بر خالی کردن پشت دولت برای جلب نظر افکارعمومی را مطرح می کنند و برخی دیگر تداوم حمایت از روحانی را. در این میان هستند طیفی دیگر که مسیر تهدید تمجید را در دستور کار قرار داده است. در گفت و گو با محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص و از فعالان سیاسی به بررسی آینده سیاسی جریان اصلاح طلب و نوع رفتار اصلاح طلبان با روحانی پرداختیم.


بخشی از بدنه اصلاحات معتقدست دولت به مطالبات این جریان سیاسی پاسخ مثبت نداده است. اساسا این نوع نگاه را تاچه اندازه درست می دانید.

جریان اصلاح طلبی در کشور جریانی است که دارای شورا و سخنگو و نماینده و رئیس است. برای اینکه بدانیم این جریان سیاسی چه نگاه و نگرشی نسبت به دولت دارد باید آن را از مجاری رسمی پیگیری کرد. شما اگر اظهارنظراتی را در رسانه ها و و فضای مجازی از سوی حتی چهره های اصلاح طلب می بینید نباید به حساب کلیت جریان اصلاح طلب بگذارید. نقدها معمولا از جایگاه حقیقی و اظهارنظرات شخصی افراد است. بعضا نیز دوستان مسائلی مطرح می کنند که مستند نیستند و یا با هدف خاصی مطرح شده اند.


به اعتقاد شما جریان اصلاح طلب در انتخابات 1400 با کاندیدای واحد در انتخابات حضور می یابد؟

در کشور ما با توجه به ساختار فعلی که وجود دارد وجناح بندی هایی که هست هیچ کدام از جناح ها یا گروه ها یا احزابی که هستند نمی توانند به تنهایی اکثریت قاطع آرای مردمی را در کارزارهای انتخاباتی داشته باشند. جریان اصلاح طلبی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هرشکل همان طور که از فضای سیاسی کشور می توان برداشت کرد هر کدام از جریان های سیاسی ضریب نفوذی در بین پایگاه های مردمی دارند و آن چیزی که باعث پیروزی یک جریان سیاسی در فضای فعلی می شود ائتلاف است.


معمولا اگر جریان های سیاسی برای حضور و پیروزی در انتخابات شرکت می کنند راهشان مشخص است و تجربه شده که مسیر توفیق تنها از ائتلاف می گذرد و جریان ها باید با ائتلاف وارد شوند، ولی اگر برای وزن کشی بخواهند وارد شوند باید جدا بروز و ظهور داشته باشند. من نه در اردوگاه اصلاح طلب هستم و نه اصولگرا اما می گویم اگر هر کدام از جریان ها قصد داشته باشند در انتخابات آتی پیروز انتخابات باشند راهی جز ائتلاف ندارند. اینکه دو یا سه جریان با هم ائتلاف کنند تا بتوانند رای اکثریت را بیاورند.



نکته ای که مطرح می شود این است که به اعتقاد شما نسبت اصلاح طلبان با حاکمیت به چه شکلی است؟ این نسبت ناظر به قبل از سال 92 تا امروز، به چه میزان تغییر کرده؟ آیا شرایط به همان شکل سابق تداوم یافته است؟

من در این زمینه اطلاعاتی ندارم. من نه با جریان حاکمیت ارتباطی دارم و نه با جریان اصلاح طلب.



اما شما قبلا در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها که در فضای مجازی نیز موجود است، توصیه کرده بودید اصلاح طلبان وارد مذاکره با رهبری شوند.

من یادم نیست. اما خب به هر حال رهبری در کشور فصل الخطاب هستند و جریان های سیاسی باید با رهبری تعامل سازنده داشته باشند. به هر حال به چه شکلی این کار صورت پذیرد و چگونه این امر انجام شود، باید از طرف رهبری تکلیف و سازوکاری برای جریان ها باشد یا از طرف گروه ها مثلا اقدامی انجام شود تا این مسیر هموار تر از قبل شود.



آیا بعد از فوت هاشمی رفسنجانی جریان سیاسی اصلاح طلب و خاصه دولت، وفاداری ای که باید به خط ترسیم شده هاشمی داشت؟ به هرشکل قبل از روی کار آمدن دولت، مرحوم هاشمی حمایت خود را از دولت داشت و بعد نیز توصیه هایی ارائه کرد و حتی گفتند اگر حمایت های شخص ایشان نبود روحانی رای نمی آورد.


مرحوم هاشمی یک فرد نبود، ایشان یک تفکر و به تعبیر من مکتب بود و جای ایشان در حوزه های مختلف خالی است. اندیشه های ایشان خطوط روشنی ست، اینکه بخواهم پاسخ بدهم دولت یا فراتر از دولت به اندیشه های هاشمی پای بند بوده یا نه من به شکل دقیق ارزیابی آماری ندارم.


دولت تا چه اندازه در رفع مشکلات معیشتی و وعده های اقتصادی خویش موفق عمل کرده است؟

کشور در این حوزه دارای مشکلات زیادی است که نمی توان یک شبه این مشکلات را حل کرد. این ها نیاز به زمان و اطلاعات بیشتر دارد و خیلی در قالب گفت و گوی تلفنی نمی توان توضیحات ایده آل ارائه کرد.


سال 96 شما هم در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردید. این ثبت نام به منزله عدم اطمینان از رای اوری روحانی بود یا توصیه مرحوم هاشمی برای ثبت نام شما در انتخابات ریاست جمهوری دلیل دیگری داشت؟

مرحوم هاشمی توصیه کردند در کنار روحانی افراد دیگری نیز ثبت نام کنند و 5 نفر را هم اسم بردند که یکی از آن افراد من بودم. تا ظهر صبر کردم. هاشمی در مورد روحانی احتمالاتی می دادند که ممکن است رد صلاحیت شوند، کما اینکه وقتی خود آقای هاشمی از این راه وارد شدند را رد صلاحیت کردند.


ایشان این مسئله را احتمال دادند که در مورد روحانی هم رخ دهد. بعد ثبت نام من اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهورثبت نام کرد. شورای نگهبان به همان دلیل که مرحوم هاشمی را رد صلاحیت کرد، مرا هم تایید صلاحیت نکرد و جهانگیری را تایید صلاحیت کردند. ولی قضیه این نبود که من نسبت به رای آوری روحانی تردید داشته باشم، دلیل ثبت نام این بود که ضریب ایمنی را برای جریان افزایش بدهم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار