به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار خودرو و همه بازارهایی که به دلیل تحمیل تعطیلی ناخواسته ناشی از بیماری کرونا در خاموشی بی صدایی به سر می بردند، روشن شده اند. هر چند این روشنی کورسوی امیدی به کاهش قیمت ها، افزایش تولید و بهره مندی همه اقشار جامعه بخصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه ندارد. التهاب در بازار خودرو زمانی بیشتر جای سوال دارد که بازار با کاهش تقاضا مواجه است. سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو دراین گفت وگو چرایی افزایش قیمت خودرو را در روزهای اخیر تشریح کرده است.
بازار خودرو بعد از گذشت بیش از دو ماه تعطیلی ناشی از بیماری کرونا فعال شده است. فعال شدن بازارها با بی عملی و عدم تغییر سیاست گذاری های غلط، رکود و تورم گذشته بازار را به شدت افزایش داده است. بی شک هنگامی که بازاری با دو ماه وقفه باز شود کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت کالای مربوطه می شود.
به نکته خوبی اشاره کردید، اتفاقا در حال حاضر و با رکود تورمی که در اقتصاد وجود دارد تقاضای چندانی در بخش خودرو وجود ندارد. به نظر می رسد بخش بزرگی از افزایش نرخ خودرو وابسته به شایعات مبنی بر افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو است که در روزهای گذشته از طرف برخی مسوولین امر عنوان شده است.
بخش بزرگی از آن به موضوعات روانی حول و حوش بازار خودرو برمی گردد. ببینید وقتی از افزایش 40 درصدی نرخ خودرو صحبت می شود فروشندگانی که آماده فروش خودروی خود بودند برای متضرر نشدن فروش خودرو را متوقف می کنند، به عبارتی بازار در حال حاضر با کمبود فروشنده هم مواجه شده است، فروشندگان با این توجیه که شرکت ها خودرو را گران تر به بازار عرضه می کنند دست از فروش برداشته اند و عاملی در جهت افزایش قیمت خودرو شده اند.
قطعا همین طور است. فروشندگان در حال حاضر دچار سرگشتگی و بی خبری از قیمت ها شده اند و منتظر قیمت گذاری های جدید هستند، هر چه قدر قیمت گذاری زودتر انجام شود قطعا بازار راه خود را زودتر پیدا می کند، بنابراین تا زمانی که قیمت ها مصوب نشود حتما بازار با شایعات رو به رو است هر چند فروشندگان و خریداران واقعی نباید با شایعات بازار همراه شوند. به هر حال بازار بعد از تحمل دو ماه وقفه ناشی از ویروس کرونا در رکود کامل به سر می برد و تقاضایی برای خرید وجود ندارد. نیاز روزانه خرید خودرو را عموما نمایشگاه داران تامین نمی کنند چرا که آن ها سهمیه دولتی ندارند، لذا خریدارانی که از طریق سایت ها خودروی صفر خود را به فروش می رسانند یا در نمایشگاه دست به فروش خودرو می زنند قیمت ها را بالا می برند، هر چند آنها نیز به دلیل اینکه منتظر قیمت گذاری های جدید هستند هنوز خودروهای خود را به صورت کامل به بازار عرضه نکرده اند.
قطعا وقتی از سیاست گذاری های دولت حرف می زنیم به همین نکته اشاره می کنیم که اگر حرف و سخنی به جای خود گفته نشود بار روانی و تبعات و اثرات آن کمر اقتصاد را به انحاء مختلف می شکند. از زمانی که درباره حذف پراید و 405 صحبت شده است این موضوع به شدت در روند قیمتی بازار تاثیر گذاشته است. با توجه به اینکه ارزان ترین ماشین در بازار فعلی پراید است عده ای گمان می کنند اگر پراید حذف شود، به علت افزایش قیمت خودروها دیگر توان خرید خودروی دیگری را ندارند از این رو آنها خودروی خود را نمی فروشند و بازار با عرضه کمتری مواجه می شود. بهتر بود دولت در این شرایط چنین موضوعی را اعلام نکند. اگر دولت به موقع سیاست گذاری های خود را اعلام کند بار روانی آن بازارها را با مخاطره و چالش رو به رو نمی کند. دولت باید زمانی از حذف پراید سخن می گفت که خودروی جایگزین یا تیبا را به مردم معرفی و عرضه می کرد تا بازار از التهاب این موضوع به هم نریزد. بی تردید بیان برخی نظرات و سیاست گذاری های دولت عامل مهمی در افزایش هیجان و به تبع آن التهابات تورمی در بازار است که اتفاقا به ضرر مردم ضعیف و آسیب دیده جامعه ودر کل به ضرر کلیت اقتصاد کشور تمام می شود.