اشغال کرانه باختری چالشی برای متحدان آمریکا در منطقه است-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی
حسین رویوران، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

اشغال کرانه باختری چالشی برای متحدان آمریکا در منطقه است

کارشناس مسائل فلسطین گفت:کرانه باختری خاکی اشغال شده است و اسرائیل می خواهد با اجرای این طرح خاک کرانه باختری را از سرزمینی اشغالی به جزئی از سرزمین خود تبدیل کند. از نظر عملی تغییر خاصی نیست ولی از نظر حقوقی و سیاسی گستاخی خاصی است و کل جهان اسلام را به چالش می کشد.
حسین رویوران؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 22
کد خبر: ۴۳۵۲۸

اشغال کرانه باختری چالشی برای متحدان آمریکا در منطقه است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسین رویوران، کارشناس مسائل فلسطین درباره اهمیت روز قدس گفت: روز قدس امسال تحت تاثیر دو فرایند است. یک فرایند کرونا  که به دلیل واگیر بودن بیماری تظاهرات و راهپیمایی ها را محدود و یا ناممکن کرده است. فرایند دوم، بحث معامله قرن است. این دو حادثه اهمیت روز قدس را دو چندان می کند. آمریکا خارج از قوانین بین الملل از سیاست های اشغال طلبانه اسرائیل حمایت می کند و باید فرایندی در مقابل این گسترش طلبی بایستد و این وضعیت را متوقف کند.

 

وی درباره الحاق کرانه باختری تصریح کرد: کرانه باختری خاکی اشغال شده است و اسرائیل می خواهد با اجرای این طرح خاک کرانه باختری را از سرزمینی اشغالی به جزئی از سرزمین خود تبدیل کند. از نظر عملی تغییر خاصی نیست ولی از نظر حقوقی و سیاسی گستاخی خاصی است و کل جهان اسلام را به چالش می کشد. چون قدس فقط در حیطه فلسطین نیست و قبله تمام مسلمانان بود و از مهمترین و متبرک ترین اماکن مسلمانان می باشد که متاسفانه رژیم صهیونیستی تهدید به ویرانسازی و تبدیل آن به معبدی  یهودی مطرح کرده است. تمام این مسائل نشان می دهد ما درگیر مساله ای هستیم که تهدیدی برای کل جهان است.

 

رویوران در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای جهان عرب در برابر این مساله سکوت کرده اند گفت: همه جوامع از آرمان های آزادسازی فلسطین حمایت می کنند ولی یک سری نظام خود فروخته وجود دارد که عملا اینکار را می کنند و از آنچه آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی دیکته می کند حمایت کرده اند. البته این مساله جدید نیست و از روز تشکیل اسرائیل وجود دارد و این خیانت به آشکاری انجام می شود ولی حمایت این رژیم ها تغییری در معادله نمی کند.

 

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به دیدار پمپئو و نتانیاهو و اینکه در این دیدار تاکید پمپئو بر روند آهسته حرکت کردن الحاق کرانه باختری بود تصریح کرد: امریکا به خوبی می داند که این مساله می تواند کل منطقه را بهم بریزد. رژیم هایی که از اسرائیل حمایت می کنند به چالش کشیده خواهند شد. محمود عباس که اسلو را امضا کرده است و ۲۷ سال در حال همکاری و هماهنگی امنیتی با اسرائیل بود با این اقدام عملا هیچ کاره خواهد بود. اردن که رابطه نزدیکی با آمریکا دارد با این اقدام به چالش کشیده خواهد شد چون با الحاق کرانه باختری موجی از مهاجرت ها به این کشور سرازیر می شود و همین امنیت اردن را تهدید می کند. از این رو آمریکا نگران پیامدهای چنین تصمیمی است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که شهادت سردار سلیمانی چه تاثیری در تقویت اراده جنبش های فلسطینی دارد؟ اظهار کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین تغییری نوعی و کیفی در مقاومت فلسطین ایجاد کرده است و در منطقه و درون فلسطین و به ویژه در غزه تحولی جدی ایجاد کرد این همان کاری است که شهید سلیمانی انجام داد. شهادت سردار سلیمانی در معادله تغییری ایجاد نکرد و سردار قاآنی جانشین شهید همان کار را دنبال می کند. ولی سماجت و گستاخی دشمن اراده مقاومت را برای رسیدن به اهدافشان بیشتر کرده است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده