تبعیض نژادی در آمریکا نشان از فضای شکننده این جامعه است-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی مسعود اخوان فرد

تبعیض نژادی در آمریکا نشان از فضای شکننده این جامعه است

سیاهپوستان آمریکا بر اساس قانون این کشور دارای حقوق تعریف شده و مشخصی هستند که حقوق آنها از این منظر نیز رعایت نشده و مورد توجه نیست.
مسعود اخوان فرد؛ استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل حقوق بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 May 31
کد خبر: ۴۴۲۱۶

تبعض نژادپرستی در امریکا نشان از فضای شکننده این  جامعه است

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ با توجه به اتفاقی که در مینیاپولیس یکی از ایالات متحده امریکا افتاده باید در مورد آمریکا اطلاعاتی داشته باشیم. تعدادی از ساکنان آن کشور بومیان آن منطقه هستند که در چالش ها و جنگهای متعددی یا از بین رفتند و یا دست آنها از سیستم تاثیر گذاری کوتاه شد. در فیلم هایی که مربوط به غرب وحشی است بخشی از جنایات مربوط به آن دوران دیده می شود. سایر مهاجرین عمدتا افرادی هستند که در مجموعه کشورهای مختلفی دارای سوابقی بودند اگر نه همه ولی تعداد بالایی سوابقی منفی داشتند. به عنوان مجرم و یا جنایتکار تحت تعقیب بودند و یا سابقه جرایم مالی داشتند. از این رو بخشی از جامعه آمریکا از این طیف هستند. نکته دیگر بخش قابل توجهی از سیاهپوستان هستند که در آمریکا زندگی می کنند و ما با جامعه ای چند ملیتی روبرو هستیم این جامعه یکدست نیست و به تعبیر روانشناسی چسبندگی لازم بین اقشار مختلف جامعه در این جامعه فعلی آمریکا وجود ندارد.

 

 وقتی با سفید پوستان نیویورک صحبت می کنیم ما را از رفتن به محله چینی ها یا محله سیاه پوستان منع می کنند چون آن محل ها خطرناک است و این نشان می دهد آتش زیر خاکستری آماده اشتغال در این کشور وجود دارد. در برخوردهایی که سالیان سال در این کشور با سیاهان شده آمارها نشان دهنده چند مطلب است، برخورد پلیس با سیاه پوستان بسیار زیاد و بعضا این درگیری ها منجر به قتل شده است.

 

چندین سال قبل مایکل براوون دانشجوی سیاه پوستی که هیچ سلاح سرد یا گرمی به همراه نداشت مورد حمله پلیس آمریکا قرار گرفت و کشته شد و آن منطقه تا مدتها در حالت حکومت نظامی بود و دائما با آشوب های مختلف روبرو بود همچنین بیش از نیمی از زندانیان داخل آمریکا از سیاه پوستان هستند و این کشور در برخورد قضایی شاهد تبعیض نژادی آشکاری است. با شخصیت های مطرح و بنام سیاه پوست که بعضا مسلمان بودند برخوردهای زیادی شده است و می توان سوابق این موضوع را در بررسی های آماری مشاهده کرد. همه و همه دست به دست هم می دهد و عناوینی که به پلیس آمریکا داده می شود القابی تنفر آمیز است و پلیس به شدیدترین برخوردها با این افراد تشویق می شود و همین پیش زمینه ای برای پلیس ایجاد کرده است و هر چه فرد زیر پای پلیس به ظاهر متمدن سفید پوست دست و پا بزند در نهایت صدای او خفه می شود. این مساله نشان از فضای شکننده جامعه آمریکا که جامعه ای آماده اشتعال است.

 

رییس جمهوری نادان با نگاه تبعیض نژادی که اجداد خود او مهاجران آلمانی بودند با چنان نگاهی به راحتی مردم چنین جامعه ای را تحریک می کند و در این شرایط از دستور احمقانه تیراندازی به این مردم ابایی ندارد همین نشان می دهد پلیس این کشور فرقی بین حیوان و یک فرد سیاه پوست قائل نیست و سوابق عملکردی پلیس آمریکا تایید کننده این نگاه است. چند نکته حائز اهمیت است امروز جوامع و مجامع حقوق بشری کجا هستند. اگر چنین اتفاقی در جوامع جهان سوم رخ بدهد به سرعت به عنوان موردی از نقص حقوق بشر پیگیری می شود. اما در مورد اتفاقات مشابه در آمریکا هیچ کسی پیگیری نمی کند. این موارد بر طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر موارد آشکاری از نقص حقوق بشر است. نکته دیگر مواجهه ما با نقض آشکار حقوق شهروندی است.

 

 سیاهپوستان این کشور بر اساس قانون آمریکا دارای حقوق تعریف شده و مشخصی هستند که حقوق آنها از این منظر نیز رعایت نشده و مورد توجه نیست. ترامپ در سال جاری به دنبال اقداماتی خارج از عرف و غیر متعارف است تا خود را به عنوان قهرمانی ملی در برون رفت از فضای مشکلات اقتصادی و اجتماعی بخصوص بحران کرونا نشان بدهد. شاید شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی یکی از این نمایش ها باشد تا او را مدافع حقوق بین الملل و صلح در منطقه نشان بدهد ترامپ در ماجرای کرونا نیز دخالت های احمقانه و نابجایی دارد که در همین راستا است. عمدتا حالتی از عدم تعادل در رفتار او دیده می شود و اگر روانپزشکان بی طرف او را معاینه کنند قطعا صلاحیت هیچ منصب دولتی از جمله ریاست جمهوری در وی نیست و ظاهرا این حرکات برای مطرح شدن بیشتر است. این حرکات نوعی انتحار است و یک سو یا پیروزی و یا نابودی مطلق است.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار