FATFنه تنها تضمین کننده نیست، بلکه مشکل ساز است-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور عازم قاهره شد رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود

FATFنه تنها تضمین کننده نیست، بلکه مشکل ساز است

برعکس آنچه که گفته می شود پذیرفتن الزامات FATF  در حقیقت باعث بهبود وضع معیشتی مردم خواهد شد، باید گفت پیوستن به این معاهده نه تنها معیشت را بهبود نخواهد بخشید بلکه مخل امنیت ملی ما نیز خواهد شد. اساسا پیوستن به FATF نه تنها تضمین کننده نیست، بلکه مشکل ساز است
سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 12
کد خبر: ۴۶۳۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ برعکس آنچه که گفته می شود پذیرفتن الزامات FATF  در حقیقت باعث بهبود وضع معیشتی مردم خواهد شد، باید گفت پیوستن به این معاهده نه تنها معیشت را بهبود نخواهد بخشید بلکه مخل امنیت ملی ما نیز خواهد شد. اساسا پیوستن به FATF نه تنها تضمین کننده نیست، بلکه مشکل ساز است. از الزامات کلی FATF که در ذیل قانون مبارزه با پولشویی موسوم به پالرمو و یا CFT موسوم به "تامین مالی تروریسم" و یا اصولا در جو کلی یا توصیه های FATF، همیشه باید ذی نفع واقعی را در تراکنش ها مشخص کرد.

 

بسته شدن راههای دور زدن تحریم ها

یعنی وقتی ما می خواهیم تحریم ها را دور بزنیم، باید مشخص کنیم که از چه راههایی این کارها را انجام می دهیم. مشخص است که دور زدن تحریم راههایی غیر قابل رصد است که اگر قابل رصد باشد لو می رود و قابل عملیاتی شدن نیست. لذا از جمله قانون پالرمو یکی از الزاماتی که معرفی می کند این است که دور زدن هرگونه تحریمی پولشویی است، مگر اینکه مشخص شود از چه طریق این کار انجام شده است و اگر راه و ذی نفعان مشخص شود عملا این کار دور زدن نیست. در این قوانین و از دید پالرمو دور زدن تحریم جرم است و در سطح پولشویی قرار دارد.

 

محدود شدن واردات دلار به کشور

پس با پیوستن به پالرمو راه دور زدن تحریم ها صعب العبور و سخت می شود. برای اینکه دلار وارد کشور شود از صرافی ها استفاده می شود، ولی در قانون های FATF صرافی ها حجم مشخصی از اسکناس را وارد می کنند و هر چه بیشتر رد شود فعالیت مشکوک حساب می شود. با این حساب وارد کردن ارز به کشور محدود می شود و دچار مشکل می شویم و طبیعی است که قیمت دلار بالا برود.

 

مسدود شدن فعالیت بورس انرژی

یکی از راههای دور زدن تحریم ها بورس انرژی است که بعد از سالها بالاخره راه افتاد و تا به حال چهار نوبت محموله فروخته شده است. راهکارها برای اینکه آمریکا خریداران نفت ایران را شناسایی نکند و آنها را جریمه یا تحریم نکند این بود که خریدار محموله های نفتی در بورس انرژی باید هویتی نامشخص داشته باشد. ولی کلیت FATF پذیرای این نیست. بنابر این این راه دور زدن تحریم های نفتی نیز بسته خواهد شد و فشار بیشتری بر ما وارد می آید.

 

 

نمونه های بسیار دیگری وجود دارد که دور زدن تحریم را غیر ممکن خواهد کرد. این اولین مشخصه ای است که باعث می شود وضعیت معیشتی مردم در تنگنا قرار بگیرد.

 

گسترش تحریم به خاک کشور و تن دادن به خودتحریمی

سه شاخه دیگر ضررهای هنگفت پیوستن به FATF برای کشوری مثل ایران است. ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. ایران تحت شدید ترین تحریم ها و در وضعیت ویژه قرار دارد. و عملکرد ایران در وضعیت بین المللی و نهادهای این چنینی که "بین الدولی" هستند از دیگران متفاوت خواهد بود چون در نزاع با هژمونی اقتصادی با آمریکا قرار داریم که در راس چنین پیمان هایی قرار دارد، اولین ضرر گسترش جو خود تحریمی است.

 

در حقیقت چون این نهاد با موازین مشخصی کار می کند گروههایی را در لیست تروریستی و پولشویی قرار داده است. و حتی این امکان وجود دارد که اگر امروز در این لیست قرار نداشته باشند فردا در لیست قرار بگیرند. و اگر شرکت ها و نهاد ها این اصول را رعایت نکنند در لیست سیاه قرار می گیرند بسیاری از نهاد ها و شرکت های ایرانی به همین ترتیب، می توانند در لیست سیاه قرار بگیرند و کار کردن با خارج از کشور محدود به رعایت الزامات FATF خواهد بود یعنی اگر امروز تحریم ها پشت مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی قرار دارد، با پذیرش الزامات FATF از این مرز رد خواهد شد و هر کسی و یا هر نهادی در داخل کشور وارد لیست سیاه گردد، دیگر نمی توان با آن مبادله کرد؛ مگر اینکه خود ما هم این ریسک را به جان بخریم و وارد لیست سیاه شویم.

 

تهدید امنیت ملی

رییس این نهاد یک امریکایی است که در معاونت خزانه داری آمریکا قرار دارد. کلیه نهادهای کشور از نظر FATF و در حقیقت آمریکایی ها به دو گروه بدها و خوب ها تقسیم می شوند و این یعنی گسترش تحریم به داخل کشور که به خود تحریمی معروف است. مهمتر از این دو مورد این است که به گفته مقامات اسبق و فعلی آمریکا با استفاده از FATF می توان شبکه تامین مالی منطقه ای جمهوری اسلامی و شبکه تامین قطعات موشکی داخل کشور را رصد کرد. من اضافه کنم که با همین روش شبکه تامین فعالیت های اقتصادی و صنعتی و شرکت های "های تک" و حتی افراد کلیدی و دانشمندان "های تک" همه مشخص می شوند و مجموعه بسیار کاملی از اطلاعات اقتصادی کشور قابل حصول برای آمریکا و غرب خواهد بود. فقط باید با استفاده از ابزار و متخصصین به رد یابی تراکنش ها بپردازند تا در طول زمان به راحتی بتوانند تمامی شبکه های مختلف نظامی و اقتصادی کشور را رد زنی کنند و افراد و نهاد های کلیدی کشور را بیابند و مورد تحریم و ارعاب و حتی ترور قرار بدهند.

 

پیشتر نیز در مورد چند نفر از دانشمندان هسته ای ما این اتفاق افتاده است و رد آن ها را از سازمان ملل که نهادی بالاتر از نهاد بین دولتی FATF است زدند و آن اتفاق رخ داد در مورد گسترش جو خود تحریمی در سال گذشته بخشنامه بانک کشاورزی و بانکی دیگر که در مطبوعات و رسانه ها و شبکه های اجتماعی مورد بحث بود نشان داد که این مساله نیز رخ دادنی و حتی قبل از پذیرش FATF مورد اجرا واقع شده است.

 

یانکی های مغرض در راس FATF

اینها چیزهایی نیست که در تئوری و به صورت پتانسیل وجود داشته باشد در برخی از موارد به عمل رسیده است. یعنی هنوز حتی قبل از پذیرش FATF به مرحله عمل درآمده است. در مجموع امنیت اقتصادی و نظامی و منطقه ای و ملی کشور و معیشت مردم همه در تهدید مستقیم غرب قرار خواهد گرفت. نکته دیگر اینکه رییس نهاد FATF دستیار معاون نهاد خزانه داری آمریکا در امور پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است.

 

معاون خزانه داری در این پست خانم "سیگال مندلکر" است که در حقیقت فرمانده اتاق جنگ آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی است و دستیار ایشان  آقای مارشال رییس مجمع FATF است. ایشان به لبنان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه سفر می کند و با مقامات ارشد آنها دیدار داشته است و همزمان در هر دو پست حضور دارد و به شدت کشورها را از کار اقتصادی با ایران نهی کرده است چون ایران در ذیل تحریم های ثانویه آمریکا قرار دارد و هرگونه تبادلات تجاری و بانکی و مالی با ایران موجب تنبیهات شدید آمریکا قرار خواهد گرفت. در حقیقت ایشان در راستای منافع آمریکا در حال کار کردن است و هرگونه اطلاعات ما در ساختار FATF در راستای اطلاع رسانی به آمریکا خواهد بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده