اتحادیه اروپا قصد دارد ایران را در منگنه سیاسی قرار دهد-راهبرد معاصر
هانی زاده در گفت و گو با راهبرد معاصر:

اتحادیه اروپا قصد دارد ایران را در منگنه سیاسی قرار دهد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مشروط کردن سازوکار مالی اروپا با امضای توافق نامه FATF توسط ایرانیک نوع پیش شرط غیر منصفانه است. به نظر می رسد در این بازه زمانی اتحادیه اروپا تلاش می کند ایران را در منگنه سیاسی قرار دهد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 02
کد خبر: ۳۹۷۳

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ سه کشور اروپایی روز پنجشنبه ۱۱ بهمن از ثبت رسمی سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام «اینس‌تکس» (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) خبر دادند ولی آغاز فعالیت آن را منوط به انجام «کارهای بیشتر» کردند. یکی ازین اقدامات تصویب لئایح چهارگانه و پیوستن ایران به  “FATF”است. اینکه چه ارتباطی بین ساز و کار مالی اروپا با پیوستن ایران به "FATF" وجود دارد و اروپا از فشار به ایران چه اهدافی را دنبال می کند، نکته ای ست که برای یافتن پاسخ آن با حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل به گفت و گو نشستیم.

 

حسن هانی زاده در گفت و گو با "راهبرد معاصر" مشروط کردن ساز و کار مالی اروپا با امضای توافق نامه “FATF” توسط ایران را یک نوع پیش شرط غیر منصفانه ای دانست که اتحادیه اروپا در برابر ایران قرار داده است. وی افزود: «اتحادیه اروپا گامی لرزان در مورد ساز و کار مالی برداشته است و این مهم حرکتی مثبت تلقی می شود ولی قرار دادن یک سری پیش شرط ها با روح توافق نامه برجام مغایرت دارد. انتظار می رفت اتحادیه اروپا بعد از اجرایی شدن توافق نامه برجام و بعد از اینکه ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده و بر اساس گزارش های دوازده گانه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هیچگونه انحرافی در مورد فعالیت هسته ای خود نداشته و به تمام تعهدات و التزامات خود در خصوص بند های برجام پایبند بوده، خود نیز به تعهدات خویش پایبند باشد.»

 

وی با بیان اینکه  «انتظار می رفت اتحادیه اروپا خارج از فشار ها و دیکته های تحمیلی آمریکا مسیری کاملا مستقل در رابطه با برجام و ایران اتخاذ می کرد» یاد آور شد: «متاسفانه در این مدت شفافیت لازم از سوی اتحادیه اروپا مشاهده نشد. اخیرا که ساز و کار مالی تعریف شده است ابهاماتی در این ساز و کار وجود دارد اگر اتحادیه اروپا به همین شیوه و با قرار دادن پیش شرط های غیر اصولی و غیر منطقی بخواهد از مسئولیت های خود شانه خالی کند و از این ساز و کار برای فریب افکار عمومی مورد سوء استفاده قرار دهد، طبیعی است که ایران مسیری دیگر طی خواهد کرد.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «باید در انتظار اجرایی شدن عملی ساز و کار مالی اروپا بود. باید اتحادیه اروپا ظرف یک ماه آینده صادقانه با ایران تعامل مالی و تبادل تجاری عملیاتی را بر اساس ساز و کار تعیین شده در پیش بگیرد. در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران ناچار است سیاست دیگری اتخاذ کند. اتحادیه اروپا در مقابل آزمونی تاریخی قرار دارد اگر بتواند ثابت کند سیاستی مستقل دارد ایران نیز همکاری های صادقانه خود را با این اتحادیه ادامه می دهد و در غیر این صورت مسائل دیگری مطرح می شود.در حقیقت اتحادیه اروپا در غیر این صورت ثابت می کند که تابعی از اراده آمریکا است.»

 

وی با تاکید براینکه «هنوز ساز و کار اتحادیه اروپا شفاف نشده و تاثیر معیشتی و مالی خود را بر جامعه ایران نشان نداده است.» خاطرنشان کرد: «باید در انتظار رفتار اصولی و منطقی اتحادیه اروپا باشیم در غیر این صورت کاملا منطقی است که ایران سیاست های دیگری اتخاذ کند. اتحادیه اروپا هنوز تعاملی صادقانه با ایران نداشته است. به نظر می رسد قرار دادن این شرایط برای ایران نوعی رفتار دوگانه و توام با پارادوکس است لذا جمهوری اسلامی ایران باید با دقت هر چه تمام تر رفتار اتحادیه اروپا را زیر نظر بگیرد.»

 

هانی زاده با اشاره به اینکه «اروپا با استراتژی "یک گام به جلو و یک گام به عقب" نمی تواند ایران را فریب بدهد، یادآور شد: «اتحادیه اروپا باید صادقانه و جدی وارد تعامل با ایران گردد در غیر این صورت ثابت خواهد شد که اتحادیه اروپا تابعی از اراده امریکا است و آمریکا نیز در حقیقت در حال وارد کردن فشار بر این اتحادیه است تا پیش شرط هایی برای ایران تعیین کنند همانطور که آمریکا اعلام کرده است اجازه نخواهد داد ساز و کار اتحادیه اروپا با ایران عملیاتی شود. لذا آن ها باید ثابت کنند که در اتخاذ تصمیمات کلان خود مستقل هستند، در غیر این صورت دربرابر آزمونی تاریخی سر افکنده خواهد شد و نمی توانند افکار عمومی را راضی و اقناع کنند.»

 

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان با بیان اینکه «اکنون اتحادیه اروپا تلاش می کند ایران را در "منگنه سیاسی" قرار دهد» گفت: «ادامه پیدا کردن این فشار علیه جمهوری اسلامی مشخص می کند که اتحادیه اروپا شیوه رفتاری نادرستی را در مورد ایران دنبال کرده و دچار یک اشتباه محاسباتی و خطای راهبردی در قبال ایران شده است.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده