تمدید حکم «علی احمدی» توسط دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باقری کنی: ایران در جنگ ۱۲ روزه به بازدارندگی فعال دست یافت/ جمهوری اسلامی براحتی از موضوع زنگه‌زور نمی‌گذرد پیام امیر سرلشکر حاتمی به علی لاریجانی ابلاغ آخرین تقسیمات کشوری به استانداران جلسه سران قوا برگزار شد ولایتی: ایران مانع ایجاد کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود/خلع‌سلاح حزب‌الله؛ خوابی است که تعبیر نخواهد شد پزشکیان: بودجه طوری تدوین شود که محرومین بیشتر در توجه باشند انتقاد پزشکیان از پرداخت بی‌ضابطه ردیف‌های دستمزدی به مدیران ناکارآمد برآورد اولیه خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه؛ ۹۰ درصد از آسیب‌ها مربوط به شهر تهران است سپاه پاسداران: آماده پاسخ پشیمان‌کننده به هرگونه تهدید و تعرض آمریکا و اسرائیل هستیم کشف بزرگ‌ترین محموله سلاح آمریکایی در شرق ایران/ دست موساد قطع شد سردار رادان: دشمن دنبال براندازی بود، اما در تحقق هدفش ناکام ماند علی‌اکبر احمدیان به دولت می‌رود سخنگوی سپاه: معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌نفع ایران تغییر کرده‌اند خراسان شمالی چهارشنبه تعطیل شد

عملکرد صدا و سیما زیر ذره‌بین مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در بررسی عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا اعلام کرد: تغییرات صدا و سیما در برنامه‌سازی مشابه رسانه‌های خدمت عمومی برتر جهان بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کد خبر: ۴۹۵۴۱

به گزارش راهبرد معاصر و به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا» نوشت: عملکرد صدا و سیما در مواجهه با ویروس کرونا را می‌توان به پنج دوره دور بودن خطر و انکار ورود، تحت کنترل بودن اوضاع، جدی بودن خطر، ضرورت آموزش‌ و مشارکت عمومی، امتداد خطر، کلیشه شدن آموزش و افتادن به تکرار و کاهش خطر، مدیریت‌پذیری و خروج، ‌تقسیم‌بندی کرد.

بر اساس این گزارش، ادراک صدا و سیما در دوره‌های اول و دوم از مخاطره، به دلیل عدم شناخت کامل کرونا و میزان ایجاد خطر ناشی از آن، بسیار پایین است و سهل‌انگاری‌هایی دارد. سرریز چالش‌های سیاسی پیشین علاوه بر برداشت‌های اشتباه و ناقص نهادهای متولی امر سلامت، مزید بر علت این عملکرد شد.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: این سازمان در دوره سوم، به طور مؤثر وارد کار ساختن ادراک عمومی از مخاطره شد و توانست علاوه بر آموزش بهداشتی مناسب و ایجاد مشارکت همگانی در مدیریت مسئله، برنامه‌های مختلفی را جهت پُر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و رفع برخی از نگرانی‌های مردم تولید و پخش کند.

این گزارش خاطرنشان کرد: در دوره چهارم با وجود اشکالات متعدد، در زمینه کاهش سفرهای نوروزی و سیاست در خانه ماندن مردم، صدا و سیما قابل توجهی ایفا کرد. در دوره پنجم، صدا و سیما ناگزیر از پرداختن به حوزه مدیریت پیامدهای کرونا، درگیر دوگانه سلامت-معیشت شد، همه تلاش خود را معطوف به سیاست دولت جهت توجه دادن به دیگر آسیب‌های این بیماری از جمله امور اقتصادی و معیشتی مردم کرد و به دنبال عقلانی نشان دادن فاصله‌گذاری اجتماعی با وجود برخی نقایص بود.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: مهمترین علت تغییر دوره در عملکرد صدا و سیما، سرعت تغییرات و تحولات ناشی از مخاطره و ایفای نقش روابط عمومی ستاد ملی کرونا و تغییر سیاست‌های دولت در این زمینه است. موضوعی که از یک سو در هنگامه بحران دارای اهمیت و قابل توجه است و در مقابل امکان مطالبه‌گری عمومی و نیازها و خواست‌های مردم را به حداقل می‌رساند که به نوبه خود موجب شده تا بخشی از مدیریت رسانه‌ای مخاطره یا بحران به رقبایی چون شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌های فارسی زبان داده شود.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد: هرچند، خبر همچنان در صدر ارائه خدمات رسانه‌های خدمت عمومی در مخاطرات و بحران‌ها قرار گرفته است. لکن سازمان صدا و سیما تلاش‌ها و تغییرات جدی در دیگر بخش‌های غیرخبری عمدتاً در حوزه‌های آموزش و سرگرمی ایجاد کرده است. تغییرات صدا و سیما در برنامه‌سازی مشابه رسانه‌های خدمت عمومی برتر جهان بوده است.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در پیوستی به این گزارش ۱۸ پیشنهاد در سه دسته به صدا و سیما  ارائه کرده است.

 

ایرنا

ارسال نظر