به گزارش راهبرد معاصر ضریب تعدیل سهام میزان اختصاص اعتبار خرید سهام به سهامداران از طریق کارگزاری های بورس است. به این معنی که مشتریان کارگزاری ها می توانند بر اساس میزان اعتباری که در پرتفو خود دارند اعتبار خرید سهام دریافت کنند.
بر اساس تصمیم جدید اعلام شده ضریب تعدیل سهام از 10 درصد به 20 درصد افزایش یافته است.
به عنوان مثال اگر فردی 200 میلیون تومان سهام در پرتفوی خود دارد می تواند تا 40 میلیون تومان می توانند اعتبار خرید دریافت کنند.
گفته می شود این اقدام سازمان بورس به معنی تقویت طرف تقاضای خرید سهام توسط افرادی است که از روش خرید اعتباری برای سرمایهگذاری در بورس استفاده میکنند و این تقویت طرف تقاضا می تواند منجر به افزایش سفارشهای خرید و رشد قیمت سهام در بازار سرمایه شود.
خرید اعتباری سهام که به اعتقاد کارشناسان یکی از نیازهای بازار سرمایه و کمک به مشتریان بازار سهام به شمار میرود، روشی است که براساس آن کارگزاران میتوانند در یک قرارداد دو جانبه اعتبار لازم مشتریان خود را از طریق منابع بانکی تامین کنند. به بیان سادهتر سهامداران میتوانند سهام یک شرکت را بهصورت اعتباری از یک کارگزار بخرند و کارگزار نیز در یک قرارداد جداگانه با بانک، اعتبار لازم را از طریق منابع آن بانک تامین میکند. در این قرار داد سهجانبه منافع هر سه طرف یعنی مشتری، کارگزار و بانک حفظ خواهد شد.ک ارگزاری با انعقاد قراردادی با بانک از طریق منابع بانکی به مشتریان خود وام میدهد؛ اما سهامدار با کارگزار طرف است. بنابراین، دستورالعمل خرید اعتباری سهام شامل دو بخش رابطه مشتری با کارگزار و رابطه کارگزار با بانک است.د ر گزارش پیشرو ساز و کار خرید اعتباری سهام به طور مفصل تشریح شده است و کارشناسان به ارائه نظرات در این زمینه پرداختهاند.
مشتری بهمنظور انجام معامله اعتباری باید حساب اعتباری نزد کارگزار افتتاح کند. در این حساب باید حداقلهای زیر رعایت شود: الف) موجودی اولیه: درصدی از قیمت خرید اوراق بهادار است که مشتری باید بهمنظور انجام معامله اعتباری در حساب اعتباری خود نزد کارگزار داشته باشد. موجودی اولیه بهطور معمول در حد، ۵۰ درصد است. ب) حداقل موجودی: درصدی از ارزش اوراق بهاداری است که بهصورت اعتباری خریداری شده است و سهم مشتری نباید از آن کمتر شود. سهم مشتری معادل ارزش بازار اوراق بهادار منهای آورده کارگزار است. بورسها معمولا حداقل موجودی را بین ۲۵ تا ۴۰ درصد و کارگزاران براساس الزام داخلی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در نظر میگیرند. ج) اخطاریه افزایش موجودی: اگر سهم مشتری با کاهش ارزش اوراق بهادار به کمتر از حداقل موجودی برسد، کارگزار اخطاریه افزایش موجودی برای مشتری ارسال میکند و مشتری باید حداقل به میزان تفاوت سهم خود تا حداقل موجودی بهروز شده براساس قیمت جدید اوراق بهادار، موجودی حساب اعتباری خود را افزایش دهد. پس از ارسال اخطاریه افزایش موجودی به مشتری، سه گزینه قابل پیشبینی است:
۱)مشتری وجه موردنیاز را تامین کند؛
۲) کارگزار با فروش بخشی از اوراق بهاداری که به صورت اعتباری خریداری شده است، وجه موردنیاز را تامین کند؛
۳) مشتری اوراق بهادار دیگری را به وثیقه میگذارد.
با ذکر مثالی مسئله را بازتر می کنیم: فرض کنید که مشتری، اوراق بهاداری به ارزش دو میلیون تومان به صورت اعتباری خریداری میکند که از این مبلغ یک میلیون تومان آن توسط کارگزار تامین شده است. اگر ارزش بازار اوراق بهادار به ۵/۱ میلیون تومان کاهش یابد، سهم مشتری به ۵۰۰ هزار تومان کاهش مییابد (۵۰۰,۰۰۰=۱۰۰۰,۰۰۰-۱۵۰۰,۰۰۰). اگر حداقل موجودی، ۲۵ درصد ارزش اوراق بهادار در نظر گرفته شده باشد (۳۷۵,۰۰۰=۱۵۰۰,۰۰۰×۲۵درصد)، نیازی به اخطاریه افزایش موجودی نیست. اما اگر حداقل موجودی، ۴۰ درصد ارزش بازار باشد (۶۰۰,۰۰۰=۱۵۰۰,۰۰۰×۴۰درصد)، اخطاریه افزایش موجودی از طرف کارگزار برای مشتری ارسال میشود و مشتری باید حداقل ۱۰۰ هزار تومان حساب اعتباری خود را افزایش دهد، در غیر اینصورت کارگزار میتواند با فروش بخشی از اوراق بهادار وثیقهشده، ودیعه مشتری را تا حداقل موجودی افزایش دهد.
به طور طبیعی تامین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار، امکان سرمایهگذاری اهرمی را به مشارکتکنندگان بازار و با هدف جذب هر چه بیشتر نقدینگی به سمت بازار سرمایه ارائه میدهد. با استفاده از این سازوکار، مشارکتکنندگان میتوانند با اتکا به سابقه اعتباری، سبد سرمایهگذاری و نیز توان ریسکپذیری خود، میزان سرمایهگذاریشان را افزایش دهند. وی خاطرنشان کرد: همچنین با افزایش توان خرید، امکان افزایش تعداد مشارکتکنندگان بازار نیز وجود دارد و این امر در نهایت میتواند به افزایش کارایی بازار منجر شود. تامین مالی اعتباری خرید، مختص سهام نیست و میتوان برای سایر ابزارهای دادوستدپذیر در بازار سرمایه نیز از آن استفاده کرد.
در بورسهای بزرگ دنیا از جمله بورس نیویورک، کارگزاران به دسته کارگزاران معمولی، کارگزاران بزرگ و کارگزاران خیلی بزرگ تقسیم میشوند که به همان درجه که رتبهبندی آنها بالا میرود، مزایا و خدماتی که ارائه میدهند نیز گسترش مییابد.: به طور مثال کارگزاران معمولی مثل کارگزاران کشور ما تنها در حد خرید و فروش فعالیت میکنند و کارگزاران بزرگ علاوه بر خرید و فروش سهام به تحلیل و مشاوره برای مشتریان خود نیز اقدام میکنند. این در حالی است که کارگزاران خیلی بزرگ علاوه بر تمام فعالیت دیگر کارگزاران از محل حساب بانکی خود خرید اعتباری برای سهامداران انجام میدهند. این خرید اعتباری به مثابه وام بدون بهره است که کارگزاران به مشتری خود اعطا میکنند که این اقدام در شرایط رونق بازار نه تنها به مشتری در کسب سود کمک خواهد کرد، بلکه باعث افزایش نقدشوندگی بازار و در نهایت رونق بازار سرمایه خواهد شد که متاسفانه روش مزبور در بورس به این معنا نیست.: تجربیات مثبت دنیا در استفاده از این روش حاکی از آن است که ارائه تسهیلات به صورت اعتباری و جهت خرید به کارگزاران نه تنها باعث افزایش جذابیت بازار سرمایه برای عموم مردم میشود، بلکه سرمایهگذاران جدیدی را نیز به این بازار جلب میکند.
بورس اوراق بهادار ایران نیز باید در این سمت حرکت کند و دستورالعملهای لازم برای دستیابی به این هدف را دنبال کند. در ایران شرکتهای کارگزاری بزرگ را داریم به طوری که حداکثر سرمایه یک کارگزاری ۵ میلیارد تومان است و چنانچه در کشور روش خرید اعتباری سهام به معنای واقعی راهاندازی شود، انگیزهای خواهد بود، برای افزایش سرمایه شرکتهای کارگزاری. در این صورت یا کارگزاریها خود اقدام به افزایش سرمایه میکنند تا از این طریق منابع مالی در اختیار مشتریان قرار دهند یا از طریق تسهیلات بانکی و در وثیقه گذاشتن سهام وام دریافت میکنند و هر زمان که سهام خود را فروختند، پول بانک را پرداخت میکنند. اما در هر صورت باید مشتریان بانکها و کارگزاران از نظر ریسکپذیری رتبهبندی شوند؛ مشتریان پرریسک اعتباری دریافت نکنند و در مقابل مشتریان خوشحساب و با درجه ریسکپذیری بالا اعتبار لازم را بگیرند: در هر صورت فرد اعتباردهنده چه بانک باشد و چه کارگزار. به ازای اعتبار اعطاشده بهرهای هرچند کمتر از دیگر موارد دریافت میکند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که باید انگیزه لازم برای بانکها درخصوص اعطای وام یا اعتبار ایجاد شود که بانک راهکار، انگیزه و سودی برای ایجاد این امر در نظر داشته باشد. الگوبرداری از بازارهای دنیا میتواند کمک بسیار زیادی به راهاندازی و رونق این روش در بورس ایران داشته باشد، تا همگام با روشهای حاضر در بورسهای جهانی حرکت کند.
خرید اعتباری سهام هنگامی روی میدهد که مشتری بابت خرید سهام تا سقف تعیینشده توسط کارگزاری نسبت به تسویه طبق مقررات بورس (سه روز کاری) اقدام نکند و براساس توافق از محل منابع مشخصی از کارگزاری تسویه صورت میگیرد. اعتبارات تعیین شده در این کارگزاری بر طبق قواعد تعریف شده برای هر مشتری با توجه به گردش حساب ماهیانه تعیین و سپس با کنترلهای دورهای از سوی کمیته اعتبارات کارگزاری، عملکرد مشتری بررسی تا نسبت به تغییر یا ادامه روند کار تصمیمگیری شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه کارگزاریها در بسیاری از مواقع امکان پرداخت این تامین را ندارد واز محل اعتبارات بانکی که هزینه آن توسط خود متقاضی اعتبار پرداخت میشود و در واقع شرکتهای تامین سرمایه و کارگزاری کنترل منابع را بر عهده دارد. بدنه و چارچوب خرید اعتباری در همه جا یکسان است و آنچه منجر به تفاوت میشود وضع مقررات متناسب با تجزیه و تحلیلی است که هر کارگزاری از اهداف اعطای این اعتبار از جمله میزان ریسک سنجی اعتبارات، تشخیص نوع اعتباردهی و سایر موارد دارد.
نکته اساسی در مساله اعتبار خرید سهام مربوط به کنترلهای دورهای مشخص شده از سوی کارگزار است که با راهنمایی و اعلام به موقع میتواند از زیان مشتری جلوگیری یا حتی نسبت به کاهش یا حذف اعتبار وی اقدام کند. همچنین چون خرید بخشی از سهام از این محل بوده، بنابر این در صورت وقوع زیان در خرید سهام به صورت اعتباری ، زیان وارده به عهده سرمایهگذار خواهد بود.
هر ابزار جدیدی به تناسب شروع و استفاده مطمئنا دارای نقایصی است و اعتبار خرید سهام نیز از این امر مستثنی نیست؛ آنچه مسلم است روش استفاده و در اختیار گذاردن اعتبارات باید در گام اول مغایر با منافع مشتری نباشد و برای دستیابی به چنین هدفی کارگزاریها میتوانند از راهکارهای مختلف و حتی قوانین متناسب با قدرت ریسک هر مشتری استفاده کنند، تا ضمن جلوگیری از زیان مشتری، آنها را نسبت به ایجاد پرتفوی با بازده بالاتر راهنمایی کنند. در صورتی که کلیه موارد متناسب با ظرفیت موجود و نوع مشتریان مورد سنجش و ارزیابی کمی و کیفی قرار بگیرد، سایر ابزارهای نوین مالی بازار سهام از جمله اوراق صکوک یا اوراق اختیار فروش نیز به این روش تعمیم خواهند یافت. در این صورت افراد با انواع نگرش در نوع سرمایهگذاری به ورود به این بازار ترغیب خواهند شد و همچنین منفعت و هزینه این اقدام برای کارگزاری و سرمایهگذار نباید نادیده گرفته شود.
یکی از موارد خیلی مهم در مباحث مالی، بحث تامین مالی است این تامین مالی میتواند برای یک شرکت بزرگ درخصوص اجرای پروژهها یا برای یک شرکت سرمایهگذاری برای اجرای سرمایهگذاریهایش یا برای یک شخص حقیقی در رسیدن به هدف باشد که یکی از این راههای تامین مالی خرید سهام به صورت اعتباری است. این مساله به شخصیت فرد استفادهکننده از روش و بیشتر به مبحث ریسکپذیری و ریسکگریزی وی بستگی دارد. اما یکی از روشهای تامین مالی به خصوص در عرضههای بلوکی که توسط سازمان خصوصیسازی صورت میگیرد، خرید سهام به صورت اعتباری است؛ در این عرضهها معمولا ۲۰ درصد از ارزش معامله به صورت نقد و بقیه طی ۴ تا ۵ سال و به صورت اقساط پرداخت میشود که اشخاص برای خرید بلوک مزبور اقدام به خرید اعتباری میکنند. وی ادامه داد: در این روش شرکتهای کارگزاری طبق مفادی که با سهامدار به توافق میرسد، مبلغی را به صورت اعتبار در اختیار شخص قرار میدهند تا وی بتواند نسبت به خرید سهام مزبور اقدام کند. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: شرکتهای کارگزاری نیز گاهی از سرمایه در اختیار خود و گاهی از طریق بانکها مبلغ موردنیاز را تهیه میکنند؛ طبق قوانین بانکی، بانکهای کشور میتوانند مبالغ موردنیاز کارگزاران را به صورت وام به آنها اعطا کنند که در این صورت کارگزاری به عنوان واسط عمل میکند و دیگر بانک با این شرکتها طرف معامله است نه با شخص خریدار سهام!
این روش به خصوص در زمان رونق بازار میتواند منابع جدیدی را به بورس اوراق بهادار هدایت کند؛ افراد میدانند در شرایط رشد بازار سرمایه، نه تنها هزینهای برای خرید سهام پرداخت نمیکنند، بلکه سودی نیز کسب خواهند کرد و به این ترتیب تمایل بیشتری برای استفاده از این روش خواهند داشت. اما چنانچه بخواهیم از این روش به عنوان راهی برای تشویق عموم مردم برای ورود به بازار سرمایه استفاده کنیم، موفق نخواهیم بود؛ چون از طرفی شرکتهای کارگزاری تنها برای مشتریان بزرگ و قابل اعتماد خود این راهکار را قائل هستند و از طرف دیگر بانکها اعتبار مشخصی در اختیار کارگزاریها قرار میدهند که جوابگوی تمام افراد نیست. چنانچه بخواهیم از این روش برای تشویق عموم مردم به سرمایهگذاری در بورس استفاده کنیم، باید سازوکار جدیدی برای آن تعریف شود. به طور مثال سازمان خصوصیسازی سهام بلوکی را به صورت نقد و اقساط به عموم مردم عرضه کند.