ترسیم جلوه های جدید حسینی با وجود محدودیت های کرونایی-راهبرد معاصر
محرم 99 متفاوت تر از همیشه

ترسیم جلوه های جدید حسینی با وجود محدودیت های کرونایی

اما مهمتر از همه اینها ابتکاراتی است که برخی هیئت‌ها و مداحان به نام اهل البیت (ع) در برگزاری مراسمات عزای حسینی به خرج داده اند. چنانچه حاج محمود کریمی، مداح مطرح اهل بیت (ع) شب اول ماه محرم را در قالب حسینیه سیار در محله تسلیحات تهران حضور یافته و به مدیحه سرایی امام حسین (ع) و یاران شهیدش پرداخت. این مداح مطرح برای جلوگیری از تجمع در ایام شیوع ویروس کرونا در ابتکاری تصمیم گرفت مراسم عزاداری را به صورت حسینیه سیار در مناطق مختلف شهر تهران انجام دهد.
ملیحه زرین پور؛ روزنامه نگار
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 August 26
کد خبر: ۵۶۲۹۸

ترسیم جلوه های جدید حسینی با وجود محدودیت های کرونایی 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محرم  این روزها حال و هوای دیگری دارد و حتی کرونا و فاصله گذاری‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی که این روزها حرف اول همه هیئت‌ها و مراسمات عزاداری حسینی از شب اول محرم بوده و نذر و نذورات متفاوتی که رقم زده هم از خیل عاشقان سیدالشهدا(ع) نکاسته که بلکه بیشتر هم شده است؛ حالا صدای مداحی‌های مداحان به نام اهل البیت(ع) در فضای مجازی پر شده و هر سایت، کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی و و پست‌های مختلف در توئیتر و غیره و غیره هر کدام به سهم خود گوشه ای از این دلدادگی‌ها را به تصویر کشیده اند. کافی است کلمه مداحی را سرچ کنید تا از مداحی محمود کریمی در هیئت سیاری که این روزها سر و صدای عجیبی به سبب ابتکار جالبش به پا کرده تا مداحی‌های حاج مجید بنی فاطمه در هیئت ریحانه الحسین(ع) در پارک ارم و حتی مداحی برخی خوانندگان پاپ، بالا بیاید  و دل و جانت را راهی کربلا کند.

 

صدای مداحی هیئت‌ها در فضای مجازی

این روزها کمتر صدای عزای حسینی در کوی و برزن و کوچه و خیابان به گوش می‌رسد و  به جای آن صدای تکیه‌ها و  هیئت‌های مجازی در بستر فضایی که روزگاری نه چندان دور برای مقصودی دیگر پا به عرصه گذاشت تا آن سر دنیا هم مخابره می‌شود؛ فیلم های کوتاهی از سینه زنی‌های جالب و هماهنگ یزدی‌ها تا مداحی‌های پر معنا و محتوایی که از اصل ماجرای عاشورا تا بازخوردهایش بعد از 1400 سال را روایت می‌کند.

 

همین چند وقت پیش بود که با نزدیک شدن به محرم ستاد ملی مبارزه با کرونا وارد عمل شد و برای آنکه موج دوم کرونا با خیزش‌های عجیب و غریبی همراه نشود از برگزاری مراسمات عزای حسینی آن هم بدون رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری‌ها ابراز نگرانی کرد! که باید گفت این ابراز نگرانی کاملا به جا بود چرا که خودمان که میدانیم آنقدر حسین(ع) عاشق و دلباخته دارد که گاهی هیئت‌های عزاداری جا برای سوزن انداختن هم ندارند و مردم مهربانتر و با فاصله‌های بسیاری کم در این مراسمات حضور می‌یافته اند.

 

از اذن رهبر معظم انقلاب تا اقدامات اخیر مداحان

 اما با شیوع کرونا  در دنیا این شرایط خیلی تغییر کرد و اجبار بهداشت جهانی به فاصله‌های یک و نیم تا دو متری سبب شد این ستاد دستورالعمل‌های خاصی برای برگزاری مراسمات تصویب کند و حتی تاکید شود که با خاطیان به آن چه از اصناف و کسبه و بازاریان باشند چه در اداره دولتی و ... برخورد می‌شود و البته در این میان به اذن رهبری برای گوش به فرمانی ستاد ملی مقابله با کرونا مداحان اهل البیت(ع) هم برای آنکه هم از غافله عزای حسینی در شرایط کرونایی عقب نمانند هم پروتکل ها را رعایت کنند، دست به ابتکاراتی زدند.

 

کافی است گشتی در شهرها بزنیم تا حال و هوای این روزهای شهرهای سیاه‌پوش کشور را از دریچه دیگری ببنیم. هیئت‌هایی که از حسینیه‌ها هجرت کرده و در فضای باز بیرون مساجد و حسینیه‌ها با علامت گذاری‌های با فاصله برای نشستن به فلسفه وجودی خویش پاسخ می‌دهند تا حیاط مدارسی که به اشکال زیبا برای عزارداری مزین شده و تصاویر شهدا از شهید کاوه تا شهید چمران و سردار سلیمانی در گوشه گوشه آن به چشم می‌خورد و مداحی‌های زیبایی که در فضای مجازی دست  به دست می‌شود و صدای آن از میکروفن‌های بسیاری حتی غیر از هیئت‌ها و مساجد از مغازه‌ها و پاساژها هم به گوش می‌رسد.

 

ترسیم جلوه های جدید حسینی با وجود محدودیت های کرونایی

 

هیئت سیار حاج محمود کریمی و تقدیر وزیر بهداشت‌

اما مهمتر از همه اینها ابتکاراتی است که برخی هیئت‌ها و مداحان به نام اهل البیت (ع) در برگزاری مراسمات عزای حسینی به خرج داده اند. چنانچه حاج محمود کریمی، مداح مطرح اهل بیت (ع) شب اول ماه محرم را در قالب حسینیه سیار در محله تسلیحات تهران حضور یافته و به مدیحه سرایی امام حسین (ع) و یاران شهیدش پرداخت. این مداح مطرح برای جلوگیری از تجمع در ایام شیوع ویروس کرونا در ابتکاری تصمیم گرفت مراسم عزاداری را به صورت حسینیه سیار در مناطق مختلف شهر تهران انجام دهد.

 

این ابتکار جالب آنچنان جالب و درخور توجه بود که حتی وزیر بهداشت را هم به وجد آورده و از این نوآوری حاج محمود کریمی تقدیر کرد که چطور در کوچه پس کوچه‌های شهر برای آنهایی که توان آمدن به روضه اباعبدالله را ندارند واز ایوان‌ها، پشت بام‌ها ، پشت پنجره‌ها و پستوی خانه‌ها همراه با نوحه حاج محمود دلشان را راهی کربلا کرده بودند، چرخیده و مداحی کرده است و به فرمان رهبری با طرحی نو محرمی با شکوه همراه با تعظیم شعائر دینی را به تصویر کشیده است.

 

از مداحی در پارک ارم تهران تا استادیوم تختی مشهد

مجید بنی فاطمه دیگر مداح به نام اهل البیت(ع) هم غیر از آنکه مداحی‌های مختلف را با صوتی دلنشین برای فضای مجازی آماده کرده و حالا در همه شبکه‌ها در حال دست به دست شدن است در ابتکاری دیگر به همراه هیئت ریحانة‌الحسین (ع) عزاداری‌های دهه اول محرم  را در فضای بازِ مجموعه تفریحی ارم در غرب تهران برگزار می‌کند.

 

حاج امیر کرمانشاهی یکی دیگر از مداحان اهل البیت(ع) اهل مشهد هم مراسم روضه خوانی و مداحی دهه اول محرم را در استادیوم 10 هزار نفری تختی در این شهر مداحی می‌کند.

 

حاج مهدی رسولی هم این روزها در پویش# هر کوچه یک حسینیه در محله‌های زنجان و در کنار خانه‌های شهدا روضه خوانی می‌کند؛ این مداح اهل البیت(ع) مراسم شب سوم محرم را هم در یکی از این محله‌ها در تکیه کودکان نوحه خوانی کرده است.

 

حاج سعید قانع، مهدی سروری و امیر کردی هم عنوان کرده اند غیر از مراسمات حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری را در فضای مجازی هم برگزار می‌کنند تا از تجمع مردم و شیوع کرونا جلوگیری کنند.

 

غلامرضا سازگار مداح پیشکوست اهل البیت(ع) هم گفته است عزاداری هم باید عاشقانه باشد و هم عاقلانه؛ ما می‌توانیم عزاداری کنیم و جان مردم را هم حفظ کنیم، هم قوانین بهداشتی را رعایت کنیم و فاصله‌ها حفظ شود و هم هیئتی تعطیل نشود. این پیر غلام اهل بیت (ع) همچنین به نمایندگی از جامعه مداحان کشور، با پیوستن به پویش #ایران همدل از تمام سوگواران امام حسین (ع)، مداحان و هیئت‌ها خواسته ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری عزاداری‌ها و مراسمات، نذورات خود را برای کمک به نیازمندان اختصاص دهند.

 

بهره سخن

محرم و صفر حتی در شرایط کرونایی ادامه دارد و مداحان اهل البیت(ع) که به اذن رهبر انقلاب گردن نهاده اند تا سلامتی مردم حفظ شود از هیچکاری و به عبارتی نوآوری و ابتکاری بریا برگزاری هر چه بهتر و سالم تر مراسمات عزای حسینی دریغ نخواهند کرد؛ چه برگزاری هیئتی سیار همچون حاج محمود کریمی چه پیوستن به پویش# ایران همدل برای کمک به نیازمندان در شرایط سخت اقتصادی فعلی.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار