نحوه برگزاری انتخابات 2020 آمریکا؛ حضوری یا پستی؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

نحوه برگزاری انتخابات 2020 آمریکا؛ حضوری یا پستی؟

کمتر از دوماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در آمریکا فرصت باقی است. تحت تاثیر شیوعِ گسترده ویروس کرونا برخی از ایالت‌ها قوانین انتخاباتی خود را در راستای برگزاری انتخاباتی امن تغییر داده‌اند. بر‌اساسِ آخرین بررسی‌های انجام گرفته، تاکنون ده ایالت در آمریکا حمایت علنی خود را از انتخابات پستی اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بیشتر ایالت‌های این کشور همچنان موافق اجرای قوانین و مقررات مربوط به رای‌گیری غیابی هستند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 05
کد خبر: ۵۷۷۱۸

آیا رای گیری از طریق پست راحت‌تر است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای به بررسی آخرین وضعیتِ نحوه رای‌گیری در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، در بحبوحه شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور پرداخته است. این مقاله می‌گوید: «در اواسط ماه ژوئیه ما کارت‌های امتیاز را منتشر کردیم تا به واسطه این کارت‌ها، روند سیستم رای گیری از طریقِ پست در هر یک از ایالت‌های آمریکا را در زمان شیوع گسترده ویروس کرونا ارزیابی کنیم. از آن زمان به بعد، برخی از ایالت‌ها قوانین انتخاباتی خود را تغییر داده‌اند تا در این حوزه خود را با شرایط ناشی از همه‌گیری کرونا وفق داده و با اصلاح قوانین این حوزه روندِ رای‌گیری به واسطه پست را تسهیل نمایند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که اکنون با پایان یافتن کنوانسیون‌ها و نزدیک شدن به آغاز انتخابات عمومی، زمان مناسبی برای بررسی پیشرفت‌های انجام شده در بازه زمانی تابستان باشد».

 

ما با بررسی آنچه که ایالات متحده آمریکا «رای جهانی از طریق پست» می‌نامد، شروع می‌کنیم. تحت تاثیر این طرح، در ایالت‌های این کشور رای‌دهندگان نیازی به درخواست رای غیابی ندارند و برای هر رای دهنده یک برگه رای واقعی از طریق پست ارسال می‌شود. پرزیدنت ترامپ در اجرای این طرح، شدیدا با ایالاتی که قصد اجرای آن را دارند، خصمانه برخورد کرده و بارها و بارها و بدون هیچ مدرک و استدلالی ادعا کرده است که این سیستم های انتخاباتی در برابر تقلب بسیار آسیب پذیر هستند.  با این وجود، این امر نتوانسته برخی از ایالات را از حرکت در این مسیر و اجرای برنامه‌‌های مربوط به آن منصرف کند.

 

در بررسی‌های به عمل آمده از ماه جولای، هفت ایالت در گروه حامیان انتخابات پستی بوده‌اند، ناحیه کلمبیا یکی از این موارد است و از زمان نگارش این مقاله، ورمونت، نوادا، نیوجرسی نیز به اینگروه پیوسته و آمار را به ده ایالت افزایش داده‌اند، فرماندارانِ این ایالت‌ها هم از جرگه حامیان حزب دموکرات هستند و هم حامیان دولت کنونی و حزب جمهوری‌خواهان را شامل می‌شوند. ایالت نیوجرسی از آن دسته از ایالت‌ها محسوب می‌شود که در ابتدا تمایلی به اجرای این طرح نداشت و به مرور آن را پذیرفت. این ایالت علاوه بر ارسال برگه رای برای ثبت‌نام کنندگانِ  رای‌دهی و پذیرفتن این امر که ممکن است ایالات متحده در همراهی با این طرح کمی با تاخیر عمل کند،  عنوان کرده  رای‌دهندگان هم می‌توانند یک هفته بعد از انتخابات 2020 برگه‌های رای  خود را تحویل دهند و هم این امکان را فراهم خواهد کرد تا به صورت حضوری در انتخابات شرکت نمایند. از همه این موارد مهم‌تر، فرماندار "فیل مورفی" ایالت نیوجرسی را موظف کرده است تا حداقل 50 درصد از مراکز رای‌گیری در هر یک شهرهای این ایالت در روز رای گیری باز باشد. تاکید بر این موضوع به این خاطر است که داشتن تعداد کافی مکان‌های رای‌دهی می‌تواند مکانیزم بسیار مهمی باشد برای اینکه ضریبِ اطمینانِ رای گیری پستی را بالاببرد. 

 

درمقابل اقدامات انجام گرفته در نیوجرسی، ستاد انتخاباتی ترامپ با این ادعا که فرماندار قدرت اجرایی برای ایجادِ تغییر در روندِ انتخابات را ندارد،  علیه فرماندار نیوجرسی شکایت کرده است. آنها قبلاً شکایات مشابهی را علیه فرمانداران ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا تنظیم کرده بودند، اما در این ایالت‌ها ، دستورات فرماندار متعاقباً با اقدامات قانونی برای کدگذاری سیستم های جدید به منظور اجرای رای گیری پستی در سراسر این دوایالت صادر شده است.

 

این در حالی است که باقیمانده ایالت‌های آمریکا با قوانین و مقررات مربوط به رای‌گیری غیابی موافقت کرده‌اند.  یکی از مسائلی که شماری ازایالت‌ها توانستند در آن وضعیت بهتری را تعریف کنند، مربوط به این موضوع  بود که رای‌گیری غیابی انتخابات 2020 آمریکا را چگونه انجام دهند. امری که دولت ترامپ از آن استقبال کرده است. در حال  حاضر 17 ایالت آمریکا موافق با رای‌گیری غیابی هستند.  ایالت‌های آلاباما، کنتیکت،کنتاکی و نیویورک هم به خاطر ترس از ویروس کرونا به لیست این ایالت‌های حامی رای‌گیری غیابی اضافه شده‌اند. این ایالات هم دارای فرماندارانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها هستند. ایالت ویرجینیای غربی نیز اخیرا در حکمی عنوان کرد که با توجه به افزایش نگرانی‌های ناشی از همه‌گیری کووید-19، ممکن است اکثر رای دهندگانِ این ایالت به دلایل بهداشتی و پزشکی به رای‌گیری غیابی مورد تایید دولت ترامپ در انتخابات 2020 رای دهند. به این ترتیب اگرچه هنوز بهانه‌های دیگری نیز در فرم تقاضا برای انتخابات غیابی از سوی متقاضیان این نوع رای‌گیری آورده شده است، با این حال، فرماندار این ایالت عنوان کرده فارغ از هر نوع بهانه‌ای این امکان را برای ساکنان ویرجینیای غربی فراهم می‌آورد تا به صورت غیابی درانتخابات 2020 شرکت نمایند.

 

در ایالت‌های نبراسکا و آیووا نیز تصمیم‌گرفته شده که برای هر رای دهنده یک فرم مربوط به برگه رای غیابی نیز ارسال شود.  تعداد ایالاتی که به صورت خودکار فرم‌های مربوط به انتخابات غیابی را می فرستند نیز به 10 ایالت رسیده است.

 

در این بین، سه ایالتِ مینه‌سوتا، نوادا و پنسیلوانیا مدت زمانی را که رای دهندگان می‌توانند آرای خود را جهتِ شمارش ارسال نمایند، تمدید کرده‌اند. این تصمیم در شرایطی که اداره پست ایالات متحده آمریکا طی ماه‌های جاری نامه‌ای به 46 ایالت ارسال کرده و در مورد مغایرتِ مهلتِ درخواست و رای‌گیری پستی با استانداردهای سرویس پستی هشدار داده است ، می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد. در پنسیلوانیا آرا ظرف 5 روز از زمان برگزاری انتخابات شمارش می‌شود و در مینه سوتا، نوادا برگه‌های رای 7 روز بعد از انتخابات شمارش خواهند شد. اما در 5 ایالت دیگر، از جمله آریزونا، فلوریدا، جورجیا،میشیگان و ویسکانسین که از نظرِ آرای رای‌گیری بسیار رقابتی محسوب می‌شوند، علیرغم هشدارهایی که از سوی اداره پست آمریکا مبنی بر تحویل به موقع آرا داده شده است، آرا با فاصله کمی از روز رای گیری تحویل داده می‌شوند. روی هم رفته، این ایالت‌ها تنها 15 درصد از آرای مربوط به رای الکترال را در برمی‌گیرند. از زمان انتشار کارت‌های نظرسنجی،نگرانی در مورد انتخابات ماه نوامبر افزایش پیدا کرده است. این نگرانی‌ها در موردِ ظرفیت وتوانایی اداره پست در ارائه به موقع فرم‌های رای‌گیری غیابی و رای‌های انجام گرفته وجود دارد. این نگرانی در مورد چگونگی شمارش آرا و توانایی ایالات متحده ‌آمریکا در زمینه شمارش به موقع آرا  نیز احساس می‌شود. این نگرانی‌ها اگرچه واقعی است. با این حال، در بسیاری از ایالات برای مقابله با این نگرانی‌ها، اقدامات حفاظتی بسیار خوبی انجام گرفته است و برای پیوستن سایر ایالات به آنها دیر نیست. به عنوان مثال همانطور که پیشین از این نیز گفته شد، اکنون نزدیک به 10 ایالت در آمریکا توانسته‌اند تا فرم درخواست رای غیابی را به صورت اتوماتیک برای متقاضیان رای‌‌دهی ارسال کنند. این اقدام بسیار مهم است چرا که دیگر نیاز نیست، رای دهنده برای دریافت فرم رای‌دهی درخواستی بدهد. مورد دوم مربوط به برنامه مشخصِ 22 ایالت برای تعیین زمانِ شمارش آرا پس از روز انتخابات است، این اقدام نیز از انجایی که از آرای ارائه شده در برابر کندی عملکرد پست، حمایت می‌کند، بسیار حائز‌ اهمیت خواهد بود. سرانجام امر مهم دیگری که می‌تواند نگرانی‌های کنونی را تعدیل نماید، مربوط به تعهد ایالت‌هایی است که مکان‌هایی برای رای‌گیری سنتی برای آن دسته از افرادی که به رای‌دهی غیابی و پستی اعتمادی ندارند، درنظر گرفته و از هم‌اکنون در این زمینه اطلاع‌سانی کرده‌اند. اطمینان از سایت های نظرسنجی حضوری برای انتخابات نوامبر یک ضرورت است. اینکه رای‌دهندگان یا رای‌گیری از طریق پست را انجام دهند و یا اینکه رای دادن حضوری را انتخاب نمایند، امری اجتنا‌ب ناپذیرخواهد بود. ایالات متحده آمریکا همیشه به خوبی توانسته برگزاری انتخابات را اداره نماید،حتی در زمان جنگ به سربازانش این اجازه را داده است که به صورت پستی رای دهند. در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا وجود دارد، اگر برخی از ایالات نتوانند مقررات خود را با شرایط کنونی هماهنگ سازند، اعتماد مردم آمریکا به شمارش منصفانه ارای رای‌گیری بسیار تضعیف خواهد شد. اکنون بهترین فرصت است برای اینکه ایالت‌ها با کمک دولت فدرال از تجربیات خود در انتخابات مقدماتی درس گیرند و با کمک یکدیگر با جدیت هر چه تمام، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا 2020 به شکلی عادلانه در ماه نوامبر تلاش نمایند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده