میزان افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو ۱۶ شهریور-راهبرد معاصر

میزان افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو ۱۶ شهریور

قیمت خودروهای داخلی  اعم از قیمت محصولات سایپا و قیمت محصولات ایران خودرو طی دو روز گذشته 10 تا 25 میلیون تومان افزایش داشته است.  
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 06
کد خبر: ۵۷۸۷۱

به گزارش راهبرد معاصر قیمت خودروهای داخلی طی دو روز اخیر شاهد افزایش قیمت فراتر از حد انتظار بوده است و بر اساس  شواهد  موجود در بازار خودرو قیمت محصولات سایپا و قیمت محصولات ایران خودرو طی دو روز گذشته منتهی به 16 شهریور 99 بین 10 تا 25 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.  افزایش قیمت نجومی خودرو در دو روز اخیر در حالی اتفاق افتاده است که سه روز پیش ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت خودرو را به دلیل افزایش تورم صادر کرد. اردیبهشت امسال شورای رقابت اعلام کرد که از  آن پس هر سه ماه یک بار بر اساس تورم اعلام بانک مرکزی قیمت خودرو قبال افزایش است.

این افزایش قیمت باعث رکود نسبی در بازار خودرو شده و گفته می شود که فروشندگان خودرو دست از خرید و فروش برداشته اند با این حال قیمت ها در آگاهی های فروش خودرو همچنان روبه افزایش است. همین موضوع یعنی نبود خرید و فروش در بازار در کنار اعلام قیمت های غیر منطقی التهابات بازار را افزایش داده است.

 

 

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودرو داخلی 16 شهریور 99

 

در بازار امروز سمند ال ایکس با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 170 میلیون تومان، سمند سورن با افزایش 11 میلیون تومانی با قیمت 212 میلیون تومان، پژو 405 با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 166 میلیون تومان، پژو پارس تویو5 با افزایش 10 میلیون تومانی با قیمت 230 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 182 میلیون تومان، پژو 205 تیپ5 با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 220 میلیون تومان، پژو 206 v8 با افزایش 15 میلیون تومانی با قیمت 215 میلیون تومان، رانا با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 183 میلیون تومان و هایماs7 با افزایش 20 میلیون تومانی با قیمت 632 میلیون تومان در بازار به ثبت رسیده است.

 

همچنین پژو 207‌i دستی با افزایش 16 میلیون تومانی با قیمت 256 میلیون تومان، پژو 207i اتوماتیک با افزایش 38 میلیون تومانی با قیمت 375 میلیون تومان، دنا با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 247 میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 284 میلیون تومان، پراید 111 با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 104 میلیون تومان، پراید 131 با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 95 میلیون تومان، پراید 132 با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 96 میلیون تومان، تیبا2 با افزایش 11 میلیون تومانی با قیمت 124 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش 12 میلیون تومانی با قیمت 113 میلیون تومان، ساینا با افزایش 11میلیون تومانی با قیمت 125 میلیون تومان به فروش می رسد.

 

قیمت محصولات ایران خودرو

تورم عامل جدید برای افزایش قیمت خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

 

 

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

 

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

 

قیمت محصولات سایپا

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

 

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

 

 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می‌شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

 

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده‌های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند و اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشند خودروساز می‌تواند اقدام به این افزایش کند.

 

کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار همچنان سازمان حمایت را مسئول قیمت گذاری خودرو می‌دانند.

 

16 شهریور 99

 

افزایش ۸۰ درصدی قیمت انواع خودرو داخلی طی ۷ ماه اخیر

 

رئیس نمایشگاه داران خودرو با تأکید بر اینکه امسال بازار خودرو نه تنها ساماندهی پیدا نکرده بلکه بلاتکلیف تر از ماه‌های گذشته است، گفت: طی هفت ماه اخیر قیمت انواع خودروهای داخلی تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ سقف قیمتی در معاملات بازار وجود نداشته و فروشندگان به صورت سلیقه ای قیمتها را تعیین می کنند، اظهار داشت: افرادی که خودرو در اختیار دارند نسبت به شرایط بازار قیمت‌گذاری‌های خود را انجام می‌دهند و هیچ نظارتی نیز بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه طی یک هفته اخیر پراید 111 حدود9 میلیون تومان و پراید 131 حدود 11میلیون تومان گران شده است، افزود: علاوه بر این در روزهای اخیر ساینا رشد 12 میلیون تومانی پژو 405 رشد 16 میلیون تومانی و پژو پارس حدود 15 میلیون تومان گران شده است.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تأکید بر اینکه نمایشگاه داران در معاملات خودروهای داخلی بیگانه هستند و مهره اصلی این روزهای بازار فضای مجازی است تصریح کرد: معاملات خودرو در بازار به صفر رسیده است اما بازار داغی در فضای مجازی دارد. به نحوی که هر کس با انتشار آگهی های مختلف سعی در افزایش بیشتر قیمت ها در بازار دارد.

 

مؤتمنی با اشاره به اینکه بررسی ها نشان می دهد طی هفت ماه گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی رشد 80 درصدی را تجربه کرده است، گفت: هنوز تصمیم مناسبی برای سامان دهی بازار به کار گرفته نشده و به نوعی بازار خودرو گویا برای مسئولین فراموش شده است.

 

به گفته وی نوسانات قیمت دلار نیز بر بلاتکلیفی خودرو اضافه کرده اما طی دو روز اخیر نمی‌دانیم چه اتفاقی در بازار به وجود آمده که ما شاهد رشد قابل توجه در انواع خودروهای داخلی هستیم.

 

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار