توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر-راهبرد معاصر

توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر

واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهرماه آغاز می شود، سخنگوی وزارت بهداشت شرایط توزیع واکسن آنفلونزا برای گروه های مختلف را علام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 15
کد خبر: ۵۹۱۳۳

به گزارش راهبرد معاصر واکسن آنفلونزا قرار است از هفته اول مهر آغاز شود و قیمت آن 42 هزار و 500 تومان تعیین شده است. همچنین قرار است 2 میلیون و 500 هزار  دوز واکسن برای گروه های پر خطر در اختیار معاونت بهداشت قرار گیرد. این واکسن ها قرار است مادران باردار، سالمندان، زندانی‌ها، کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص و زمینه‌ای و نیروهای مسلح به صورت رایگان تزریق شود.

هر فرد می تواند با ارائه کارت ملی و ثبت آن یک واکسن آنفلوآنزا دریافت کند.  همچنین بیماران خاص و زمینه‌ای و زنان باردار باید واکسن آنفلوآنزا را از مراکز بهداشت دریافت کرده و تزریق کنند. حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۶۵ سال که در مراکز بهداشت ثبت شده‌اند نیز این واکسن را به صورت رایگان از مراکز بهداشت دریافت می‌کنند و ۴.۵ میلیون نفر دیگر از افراد بالای ۶۵ سال هم واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه‌های سراسر کشور با ارائه کارت ملی دریافت خواهند کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، سخنگوی وزارت بهداشت درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: هزینه ۲.۵ میلیون واکسن که در اختیار معاونت بهداشت برای تزریق افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای و مادران باردار قرار می‌گیرد، رایگان است. بقیه واکسن‌ها که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و تا سقف ۱۶ میلیون واکسن است، حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خواهد داشت. اگر نیاز به واردات بیش از این میزان واکسن آنفلوآنزا باشد، ممکن است با قیمت غیریارانه‌ای و ارز آزاد وارد شود.

 

واکسن آنفلوآنزا

 

واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا

 

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در یک برنامه تلویزیونی  گفت : وزارت بهداشت نظارت کامل بر نوع کالا و نحوه توزیع واکسن‌ها را برعهده دارد اما درخواست ما از سازمان غذا و دارو این بوده که سهمیه ای از واکسن‌ها برای توزیع در داروخانه‌های هلال احمر در سراسر کشور در نظر گرفته شود.

 

رئیس جمعیت هلال احمر قیمت واکسن‌های خریداری شده با ارز دولتی را که شامل واکسن‌های آلمانی، فرانسوی و کانادایی است بین ۵.۹ تا ۷ یورو اعلام کرد و افزود: اگر تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا بیشتر باشد و این ۱۶ میلیون دوز کفایت نکند مجبور خواهیم بود با ارز آزاد مجدداً واکسن وارد کشور کنیم.

 

توزیع واکسن آنفلوآنزا

 

"واکسن آنفلوانزا" نهایتاً ۴۰ درصد اثربخش است

 

دکتر علیرضا رئیسی امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان شیوع آنفلوآنزا در کشورها به‌شدت کاهش یافته و تقریباً به یک دهم رسیده است که علت آن، رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی و استفاده از ماسک است.

 

وی افزود:‌ بالای 74 درصد از مردم کشور از ماسک استفاده می‌‌کنند و انتظار ما نیز این است که در پاییزی که پیش رو داریم میزان شیوع آنفلوآنزا کاهش یابد.

 

رئیسی درباره واکسن آنفلوانزا تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا در پیشگیری از این بیماری نهایتاً حدود 40 درصد اثربخشی دارد زیرا ویروس آنفلوانزا مرتباً در حال تغییر یافتن است و این ویروس می‌‌تواند از اثر سیستم ایمنی بدن در امان بماند و بنابراین اثربخشی واکسن آن، صدردصدی نیست.

 

وی در پاسخ به این سؤال که تزریق واکسن آنفلوانزا به چه کسانی توصیه می‌‌شود، تصریح کرد: به افرادی که در معرض خطر هستند شامل مادران باردار، افراد دچار بیماری‌‌های سرطان، نقص سیستم ایمنی، بیماری‌‌های مزمن، افرادی که پیوند کلیه شده‌‌اند یا دیالیز می‌‌شوند و افراد سالمند بالای 65 سال به‌ویژه سالمندان دچار بیماری‌‌های مزمن گفته می‌‌شود واکسن را تزریق کنند.

 

رئیسی با اشاره به افراد تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون آنفلوآنزا برای تمام مادران باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی و درمانی را به‌صورت رایگان انجام خواهیم داد و مادران بارداری که تحت پوشش این مراکز نیستند می‌‌توانند به مرکز بهداشت نزدیک محل زندگی خود مراجعه و پس از ثبت کد ملی، این واکسن را دریافت کنند.

 

زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت متذکر شد: برای سایر افراد، مانند نوجوانان، افراد میانسال، افرادی که بیماری‌‌های زمینه‌‌ای ندارند و... به هیچ وجه واکسیناسیون توصیه نمی‌‌شود.

 

وی از توزیع تعدادی واکسن در سطح داروخانه‌‌های شهرها خبر داد و نسبت به توزیع این واکسن در هفته اول مهر اظهار امیدواری کرد.

 

 

واردات 16 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا تا 31 شهریور + فیلم 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده