سنتکام مدعی کشته شدن یکی از رهبران داعش در سوریه شد پایان دادگاه نتانیاهو بعد از ۹۸ جلسه سخنگوی هیئت مذاکره کننده در واکنش به ادعا‌های روبیو: صلح واقعی با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد قالیباف: کشور‌های غرب آسیا و اسلامی باید نظم جدیدی را متکی بر ظرفیت‌ها، منابع و مردم خود بنا کنند عراقچی همتای عربستانی خود را در جریان آخرین روند مذاکرات، پیشرفت‌های حاصل‌شده در اجرای تفاهمات قرار داد آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت قالیباف با علی‌اف دیدار کرد ترامپ: ایران خبر داد که از تنگه هرمز عوارض نمی‌گیرد ادعای وزیر جنگ اسرائیل درباره ادامه حضور در لبنان: آمریکا هم بخواهد عقب‌نشینی نمی‌کنیم المیادین به نقل از مقام کاخ سفید: قطعنامه اختیارات جنگی ترامپ به رئیس‌جمهور ارائه نمی‌شوند و قدرت قانونی ندارند پاکستان: مذاکرات فنی بین ایران و آمریکا با وجود استراحت‌های طرفین، همچنان ادامه دارد و قرار است طی روز‌های آتی از سر گرفته شود قالیباف: تفاهم اسلام‌آباد نه نتیجه فشار و اجبار، بلکه حاصل اقتدار ملت ایران بود/ در میانه جنگ بر اساس نظر رهبر انقلاب اعلام کردم که ایران آماده توافق‌های امنیتی با کشور‌های منطقه است وزیر جنگ آمریکا: اولین آزمایش سامانه پدافندی جدید «گنبد طلایی» ایالات متحده، با موفقیت انجام شد/ این رویداد در چارچوب تصویب «لایحه بزرگ زیبا» میسر شد سخنگوی وزارت خارجه پاکستان: خط ارتباط مستقیم میان ایران و آمریکا برقرار می‌شود ترامپ نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد

واکنش گوترش به لفاظی‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم ایران

واکنش گوترش به لفاظی‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم ایران دبیرکل سازمان ملل در واکنش به لفاظی‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ظرف یک هفته آینده گفت که تصمیم‌گیری و اقدام درباره قطعنامه تحریم‌های ایران بر عهده شورای امنیت است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020 September 17
کد خبر: ۵۹۳۳۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (چهارشنبه) به اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده طی یک هفته آینده تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازمی گرداند، واکنش نشان داد.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، گوترش در واکنش به لفاظی‌های اخیر پامپئو درباره ایران تصریح کرد که تصمیم‌گیری و اقدام درباره قطعنامه تحریم‌های ایران برعهده شورای امنیت سازمان ملل است.

 

اوایل روز گذشته، پامپئو مدعی شده بود که واشنگتن هفته آینده مجدداً تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعمال خواهد کرد تا مطابق با آن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران را دائمی کند.

 

دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «این شورای امنیت است.....که می‌تواند اجرا و هدایت قطعنامه‌های شورای امنیت را انجام دهد و ما مطابق با عملکرد و دستورالعمل شورای امنیت اقدام می‌کنیم».

 

بعد از شکست مفتضحانه واشنگتن در شورای امنیت برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، پامپئو در تاریخ ۲۰ آگوست (۳۰ مردادماه) نامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد و خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه به منظور بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد.

 

طبق این گزارش، اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا تأکید کرده‌اند که از تصمیم ایالات متحده برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کنند زیرا واشنگتن در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شده است و بنابراین حق استناد به مکانیسم ماشه را ندارد.

 

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته همچنین در کنفرانس خبری مشترک با «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در خصوص بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: «ما هفته آینده برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به سازمان ملل برخواهیم گشت تا اطمینان حاصل کنیم که محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، دائمی می‌شوند. معتقدیم که این کار برای مردمان همه کشورها بهتر است.»

 

«مایک پامیئو» روز ۶ شهریور مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ اوت (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

 

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

 

به عنوان مثال نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد.

 

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است.

 

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند./ فارس

ارسال نظر
captcha
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار