راه برون رفت از مکانیسم ماشه تحمیلی چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«یادداشت اختصاصی» عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ

راه برون رفت از مکانیسم ماشه تحمیلی چیست؟

عبدالرضا فرجی راد: با توجه به مدت زمان کوتاه باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات در آمریکا و اِعمال مکانیسم ماشه از سوی آمریکا در خلال روزهای اخیر، مسئولین امر می بایستی با مدیریت فضای دیپلماتیک، زمینه عبور بدون بحرانِ کشور از فضای یاد شده تا مقطع فوق الذکر مد نظر قرار دهند.
عبدالرضا فرجی راد؛ سفیر پیشین ایران در نروژ
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 25
کد خبر: ۶۰۱۷۸

راه برون رفت از مکانیسم ماشه تحمیلی چیست؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ آمریکا حدودا سه سال است که تحریم هایی همه جانبه خود را علیه ایران اعمال می کند و اینبار به بهانه اسنپ بک و اینکه هنوز نام آمریکا در قطعنامه وجود دارد اعلام کرده است که علی رغم مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت می خواهند اقداماتی انجام بدهند که از حالا زمزمه های آن را شروع کرده اند. این اقدامات چیزی نیست جز فشار بیشتر و هدف آنها این است که تعداد اندکی از کشورهایی که همچنان با ایران کار اقتصادی می کنند را بترسانند و نگران کنند تا این کشورها نیز با ایران کار نکنند. همچنین احتمال دارد به بهانه اینکه ادامه تحریم های تسلیحاتی از نقطه نظر آمریکا ضرورت دارد؛ برخی از کشتی های ایرانی را در آینده ای نزدیک بازرسی نمایند، مساله ای که از نظر ایران التهاب زا به نظر خواهد آمد.

 

هدف دیگر آمریکا این است که با توجه به اینکه قیمت ها از جمله ارز و مسکن و خودرو و... در ایران بالا رفته است با ایجاد نگرانی در داخل کشور، مجددا زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کرده و مردم را دچار تشویش کرده و ایران را مجبور نماید تا قبل از انتخابات امتیازاتی به آمریکا بدهد و با ترامپ مذاکره کند. علی رغم اینکه ترامپ مرتبا اعلام کرده است بعد از انتخابات با ایران به توافق می رسد. او می خواهد این موضوع با فشار بیشتری به دستآوردی در عرصه سیاست خارجی خود تبدیل کند.

 

با توجه به اینکه یک ماه و نیم بیشتر تا انتخابات فاصله نداریم به نظر می رسد که اگر ما تنش های ایجاد شده را مدیریت کنیم آمریکا نتواند کاری بکند. لذا بخشی از این پروسه به ما و بخشی به دستگاه سیاسی کشور مرتبط است. ایران باید دقت بیشتری به خرج بدهد تا به انتخابات برسیم. اگر انتخاباتی در کار نبود طبیعتا این فشار ها اثر بیشتری داشت و ما باید فکری استراتژیک و دراز مدت داشته باشیم ولی امروز باید با مدیریت تمام زمینه عبور بی دردسر از این یک ماه و نیم را فراهم نمائیم.

 

استراتژی ایران در 45 روز آینده باید این باشد که آمریکا به هدفی که در عرصه داخلی در پی آن است، مرسد و این امر با مدیریت بهتر اقتصادی و دیالوگ مناسب با جامعه و توجیه مردم و آگاهی بخشی به آنان در زمینه اهداف آمریکا، میسر خواهد بود، تا مانع از دستیابی آمریکا به اهداف مدنظرش گردیم. در این راستا همچنین باید برای تعاملات بیشتر با همسایگان کارهایی صورت بگیرد و لازم نیست اگر تعاملی صورت می گیرد خبری شود تا کشورهای همسایه و شرکت های آنان تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار بگیرند. شاید آمریکا بخواهد با بازرسی کشتی های ایرانی تشنجی ایجاد کند که این تشنج در انتخابات به ایجاد وحدتی داخلی برای ترامپ بیانجامد و رای کسانی که در تردید هستند در فضای تشنج نصیب ترامپ شود، ایران باید نسبت به این مساله هشیار بوده و اگر مسائل جزئی وجود دارد، باید به نحوی عمل کنیم تا آمریکا به خواسته های خود نرسد.

 

در مقطع کنونی اروپا و جامعه جهانی در مقابل ترامپ محکم ایستاده است. آقای گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز در همین باره اعلام کرد که بر اساس نظر شورای امنیت عمل می کند. نکته حائز اهمیت در این باره آن که، آمریکا می خواهد همچون سه سال گذشته مسائل خود را با زور پیش ببرد، ولی موفق نخواهد شد چون حتی انگلیس که متحد اصلی آمریکا است بر ماندن برجام اصرار کرده است.

 

در این مقطع، یکی از کارهای آمریکا زیاد کردن فشار ها است تا ایران را مجبور کند عکس العملی نشان بدهد و یا از برجام خارج شود. ارتباطات خود را با اروپا و چین و روسیه دچار خلل کند. آمریکا در تلاش است از این طریق مجددا چین و روسیه و اتحادیه اروپا را بر علیه ایران متحد کند ولی ایران در این خصوص هشیار است. روسیه و چین نیز تا اینجا به روند قبلی ادامه داده اند. البته روابط اقتصادی این دو کشور با ایران به دلیل تحریم ها محدود شده است. ایران هم اکنون نیز به همکاری خود با این کشورها ادامه می دهد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده