به گزارش راهبرد معاصر همچنین تبصره «۳» بند «۲» مصوبه بیست و هشتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، در نوزدهم خردادماه امسال موضوع «نحوه ادامه تحصیل طلاب حوزه های علمیه در ساختار جدید آموزشی»، فرآیند تطبیق کارنامه های تحصیلی دانش آموزان نظام های مختلف آموزشی و طلاب حوزه های علمیه با دروس دوره دوم آموزش متوسطه در ساختار نظام جدید آموزشی جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شد.
ابتدای مهرماه و در راستای اجرای تبصره «۱» بند «د» از بخش سایر موارد بخشنامه یازدهم خرداد ماه سال ۹۹ موضوع «شیوه نامه تطبیق کارنامه های دوره های مختلف تحصیلی با دروس دوره های اول و دوم متوسطه نظام جدید آموزشی» ابلاغ شد.
همچنین تبصره «۳» بند «۲» مصوبه بیست و هشتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، در نوزدهم خرداد ماه امسال موضوع «نحوه ادامه تحصیل طلاب حوزه های علمیه در ساختار جدید آموزشی»، فرآیند تطبیق کارنامه های تحصیلی دانش آموزان نظام های مختلف آموزشی و طلاب حوزه های علمیه با دروس دوره دوم آموزش متوسطه در ساختار نظام جدید آموزشی جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شد.
در مقدمه این شیوه نامه آمده است: در اجرای تبصره ۱ ، بند «د» از بخش سایر موارد بخشنامه شماره ۳۸۱۳۰ تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸ با موضوع شیوه نامه تطبیق کارنامه های دوره های مختلف تحصیلی با دروس دوره های اول و دوم متوسطه نظام جدید آموزشی، و تبصره ۳ بند ۲ مصوبه بیست و هشتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مورخ ۱۹ خرداد۹۹ با موضوع «نحوه ادامه تحصیل طلاب حوزه های علمیه در ساختار جدید آموزشی»، فرآیند تطبیق کارنامه های تحصیلی دانش آموزان نظام های مختلف آموزشی و طلاب حوزه های علمیه با دروس دوره دوم آموزش متوسطه در ساختار نظام جدید آموزشی به شرح ذیل، اجرا می شود:
الف- تشکیل کارگروه در سطح ادارات آموزش وپرورش شهرستان / منطقه / ناحیه
به منظور بررسی صحت اسناد و مدارک ارائه شده از سوی متقاضیان تطبیق و تأیید آن، کار گروهی متشکل از مدیر آموزش و پرورش شهرستان، منطقه یا ناحیه (رئیس کارگروه)، مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی به عنوان تنظیم کننده تطیق (دیر کارگروه)، مسئول آموزش دوره های تحصیلی مربوط (عضو)، مسئول حراست منطقه (عضو) و یکی از مدیران شاغل رسمی مدارس بزرگسالان به انتخابرئیس منطقه (عضو) تشکیل می شود.
ب- تطبیق کارنامه های دوره های مختلف تحصیلی با دروس دوره های اول و دوم متوسطه نظام جدید آموزشی
۱- متقاضی تطبیق و ادامه تحصیل در نظام جدید آموزشی، باید ضمن مراجعه به اداره آموزش و پرورش آخرین منطقه محل تحصیل، در خواست کتبی خود را به همراه مدارک تحصیلی نظام آموزشی پیشین، به کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی ارائه دهد.
۲- مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی باید در خواست کتبی و مدارک هویتی (تصاویر شناسنامه و کارت ملی) و تحصیلی (تصویر استعلام سوابق تحصیلی دانش آموزان انتقالی نظام های قدیم، تصویر تأییدشده ریز نمرات دستنویس دبیر، تصاویر دفاتر آمار و امتحانات و نمون برگ ۲۵۷ امتحانات نهایی متقاضی تطبیق ، که پس از مهر و امضای مدیر مدرسه از طریق اتوماسیون اداری به کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی منطقه ارسال می شود) را جهت بررسی و تأیید نهایی به کار گروه ارائه دهد.
کار گروه مربوط پس از بررسی و تأیید، اسناد و مدارک هویتی و تحصیلی متقاضی را مهر و امضا کند و جهت بارگذاری در سامانه امین، و انجام فرآیند تطبیق به کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلیعودت دهد.
٣- کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی، مدارک متقاضی را پس از بررسی و تأیید اعضای کار گروه، متناسب با نوع کارنامه و نظام آموزشی متقاضی در سامانه امین بارگذاری و پس از انجام عملیات تطبیق»، کارنامه تطبیق را در دو نسخه چاپ و پس از تأیید، مهر و امضا یک نسخه از آن را جهت ثبت نام و ادامه تحصیل به متقاضی تحویل دهد و نسخه دوم را همراه صورتجلسه مربوط صحافی و در کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی منطقه بایگانی کند.
۴- متقاضی برای ادامه تحصیل به یکی از مدارس بزرگسالان، ایثارگران یا آموزش از راه دور مراجعه کند و با ارائه کارنامه تطبیق و مدارک قبلی خود، برابر آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیمسال - واحدی مصوب دوازدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، ثبت نام و ادامه تحصیل دهد.
۵- کارنامه های تحصیلی دوره آموزش ابتدایی و دوره اول آموزش متوسطه تا زمان فراهم شدن شرایط انجام تطبیق به صورت سیستمی، در آخرین محل اخذ مدارک تحصیلی متقاضی، به شیوه دستی تطبیق داده می شود و متقاضیان می توانند مطابق آیین نامه های ارزشیابی تحصیلی - تربیتی دوره مربوط، پس از انجام فرآیند تطبیق در یکی از مدارس بزرگسالان، ایثارگران یا آموزش از راه دور یا به صورت داوطلب آزاد ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
شرایط اخذ دیپلم مجدد
٦- فرآیند اجرایی اخذ دیپلم مجدد در رشته غیر متناظر، مشابه فرآیند فوق است؛ لذا متقاضیان اخذ دیپلم مجدد می توانند مطابق ماده ۷۹ آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه، شیوه نیم سالی - واحدی، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور)، مصوب دوازدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مورخ ۱۳۹۶ صرفا به شیوه داوطلب آزاد، در مدارس بزرگسالان دولتی ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
نحوه ادامه تحصیل طلاب در نظام جدید
ج- نحوه ادامه تحصیل طلاب حوزه های علمیه در ساختار نظام جدید آموزشی
طلاب حوزه های علمیه که با مدرک قبولی پایان دوره راهنمایی تحصیلی یا پایان دوره اول آموزش متوسطه، در حوزه های علمیه تحصیل کرده اند، می توانند مطابق مصوبه بیست و هشتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مورخ ۱۳۹۹ پس از تطبیق کارنامه های تحصیلی خود با دروس دوره دوم متوسطه نظام جدید آموزشی، ادامه تحصیل دهند.
طلاب حوزه های علمیه متقاضی تطبیق باید در خواست کتبی خود را به همراه مدارک تحصیلی حوزوی و معرفی نامه کتبی از مراجع ذی صلاح (جامعه الزهراء (س)؛ مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان) به کارشناسی سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش شهرستان، منطقه با ناحیه ای که مایل به ادامه تحصیل در آن هستند، ارائه و به شرح ذیل ادامه تحصیل نمایند:
۱- طلاب حوزه های علمیه که حداقل سه پایه تحصیلی را در حوزه های علمیه با موفقیت گذرانده باشند، می توانند در پایه دوازدهم، یکی از رشته های ادبیات و علوم انسانی، یا علوم و معارف اسلامی، مطابق آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیم سالی - واحدی، (بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور)، مصوب دوازدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مورخ ۱۳۹۶ ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
تذکر- معدل کل این دسته از متقاضیان بر اساس نمرات دروس نهایی و غیر نهایی پایه دوازدهم محاسبه می شود.
۲- طلاب حوزه های علمیه که کمتر از سه پایه تحصیلی در حوزه های علمبه تحصیل کرده باشند، می توانند دروس حوزوی گذرانده شده خود را بر اساس جدول تطبیق دروس حوزوی با دروس نظام جدید آموزشی (جدول پیوست) موضوع نامه شماره ۶۴۶۱ مورخ ۱۳۹۶مرداد ماه ۹۹ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با دروس نظام جدید آموزشی تطبیق دهند و مطابق آیین نامه آموزشی دوره دوم متوسطه شیوه نیم سالی - واحدی (بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور)، مصوب دوازدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مورخ ۱۳۹۶ با ارائه کارنامه تطبیق در یکی از رشته های تحصیلی دوره دوم آموزش متوسطه در شاخه نظری یا شاخه کاردانش، ثبت نام کنند و ادامه تحصیل دهند.
تذکر- گذراندن تمامی دروس شایستگی های فنی و غیر فنی رشته های مهارتی شاخه کاردانش برای طلاب متقاضی ادامه تحصیل در این شاخه تحصیلی، الزامی است.
د-هزینه انجام امور تطبیق
متقاضی تطبیق باید هزینه انجام امور تطبیق را برابر تعرفه ای که از سوی شورای آموزش و پرورش استان تعیین شده است، پرداخت کند.