تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99-راهبرد معاصر
اصلاح طرح اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان+ جزئیات قالیباف: دولت را با نقد صحیح و نظارت پاسخگو می‌کنیم/ مجلس به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم است قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه ۵ آبان ۹۹+ جدول قیمت بازار خودرو آخرین اخبار افزایش سقف وام مسکن ۹۹ تازه‌ترین آمار از کرونا در جهان امروز ۵ آبان ۹۹ فال روزانه امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ آغاز تعطیلی صنوف غیرضروری در ۴۳ شهرستان از امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ + جزئیات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹+ تغییرات مواظب این علامت کرونا باشید! تمدید محدودیت‌های کرونایی برای اصناف درجه۳و۴ آخرین قیمت گوشی موبایل در بازار امروز ۵ آبان ۹۹ شرایط جدید فروش مدیران خودرو آبان ۹۹ + قیمت روز خودرو‌های ام وی ام قیمت پراید در بازار امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ + قیمت و ثبت نام لاستیک دولتی پراید قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹+ جدول سامسونگ قیمت انواع سکه پارسیان کادویی امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۵ مهر ۹۹ +جدول قیمت خودرو در بازار قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹ + جدول طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز دوشنبه ۵ آبان ۹۹+ تغییرات سازش با تل‌آویو، هدیه ریاض به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا قیمت جدید خودرو‌های ایران خودرو در بازار امروز ۴ آبان ۹۹+ جدول سازش قریب الوقوع ریاض-تل‌آویو حتی قبل از انتخابات آمریکا تکذیب افزایش نرخ سود بانکی توسط طرف بانک مرکزی واکنش عمران خان به اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه در حمایت از اسلام‌هراسی صدور حکم سنگین برای بنیان‌گذار آپارات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز یکشنبه ۴ آبان ۹۹+ تغییرات خبر خوش و فوری/ طرح جدید خرید خدمت سربازی + فیلم زمان واریز یارانه آبان ماه 99+ مبلغ یارانه آبان جقدر است؟ قالیباف: خباثت‌های توهین‌کنند‌گان به پیامبر رحمت(ص) نشان‌دهنده کفر آنها به خداوند است آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز یکشنبه ۴ آبان ۹۹ ممنوعیت صدور و تمدید هر نوع مجوز و پروانه برای شاغلین یا بازنشستگان ترکیه آتش‌بس در لیبی را نقض کرد موضع پنتاگون در خصوص آزمایش سامانه موشکی اس۴۰۰ در ترکیه چرایی لزوم رونمایی از تاریکخانه بودجه شرکت‌ها نرخ ارز آزاد در ۴ آبان ۹۹+ جدول اقدامات مجلس یازدهم برای نظارت بر دولت روحانی + جدول تردید ترامپ درباره پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا باکو: برای مذاکرات آتش‌بس در قره‌باغ آماده‌ایم سفر قریب الوقوع هیأت عالی‌رتبه حماس به مصر تداوم واکنش‌ها به توافق سازش اخیر میان رژیم صهیونیستی و سودان ترامپ نخستین رئیس جمهور یک دوره‌ای امریکا پس از ۱۹۹۲؟ ۶۰ درصد از بنزین صادراتی ایران راهی بازار عراق می‌شود دلیل اصلی کمبود انسولین قلمی در کشور سردار اشتری: پلیس کانادا برای بازداشت خاوری همراهی نکرد اقدام جدید سپاه پاسداران در حفاظت بیشتر از مرزهای شمال غرب کشور آخرین وضعیت آب و هوا امروز یکشنبه ۴ آبان ۹۹ ریشه گناهان در کلام امام حسن عسکری (ع) هر گونه حاشیه ‌سازی در فضای فعلی کشور بازی در پازل دشمن محسوب می‌شود آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور تاکید ایران بر لزوم آزادی هرچه سریع تر ماهر الاخرس اسیر فلسطینی زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت / سود سهامداران غیر مستقیم کِی واریز می شود؟ استقبال اتحادیه اروپا از توافق سازش میان خارطوم-تل‌آوی جولان کرونا در امریکا ورود نماینده سازمان ملل در امور سوریه به دمشق دادستان تهران: نباید حتی ذره‌ای در مقابل قانون‌شکنان کوتاه آمد/ سراغ محتکران خواهیم رفت جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۳ آبان قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳ آبان ۹۹ +قیمت بازار و جزئیات کاهش قیمت خودرو روحانی: برای مقابله با کرونا راهی جز رعایت ضوابط بهداشتی و پیشگیری وجود ندارد شرط قبولی دعا از زبان حضرت محمد (ص) آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی از زبان وکیلش قیمت جدید خودرو‌های ایران خودرو در بازار امروز ۳ آبان ۹۹+ جدول ارزش سهام عدالت امروز شنبه ۳ آبان قیمت رسمی انواع ارز و دلار امروز شنبه ۳ آبان ۹۹ آخرین وضعیت پرونده‌های مهم قضایی: از طبری تاشاه مهره بانک سرمایه آخرین وضعیت سهام عدالت جدید+ جزئیات سردار رحیمی: تشدید برخورد‌های سلبی و اعمال جریمه رئیسی: دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران ابلاغ شد+جزئیات هواشناسی ایران امروز ۳ آبان ۹۹ انتقاد صریح رهبر انقلاب از اقدام برخی‌ در برخورد با دولت و رئیس جمهور/ اولویت در همه تصمیم گیری ها، سلامت مردم است اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی در ۴۳ شهرستان و دورکاری نصف کارمندان+ جزئیات کامل الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی‌ تاکید جهانگیری بر لزوم انتشار گزارش هزینه کرد یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا تعطیلی جلسه سران قوا توسط رئیس جمهور/ راه جایگزین مجلس برای تعامل با دولت هشدار جدی نیروهای مسلح ایران به ارمنستان و آذربایجان/ هیچگونه خطایی را نمی پذیریم موشک باور در چه فاصله ای به هدف اصابت کرد؟/ سامانه ایرانی پیش چشم رقیب روس رکورد رد درخواست نماینده مجلس از روحانی برای جریمه محتکرین تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران/ سفیر ایران در بغداد و چند نهاد ایرانی تحریم شدند استفتائات جدید درباره کرونا از رهبر انقلاب حدیث امام علی (ع) درباره تمسک به قرآن «دختر‌ها بابایی‌اند»؛ روایتی پر احساس از زندگی شهید مدافع حرم آخرین فیلم از محمدرضا شجریان روی تخت بیمارستان + فیلم پاداش زیارت حضرت معصومه (س) ویژگی منتظران مهدی(عج) موعود چیست؟ معاون سیمای صدا و سیما مشخص شد کاریکاتور | دزدان دریایی آمریکایی فیلم‌های سینمایی امروز ۱۰ مهر / از قصه‌های مجید تا آقای اوه زمان اکران آنلاین «تا ابد» حمایت خداوند از بندگان خاصش چگونه است؟ ساعت و زمان پخش فیلم سینمایی روز سوم از آی فیلم ۲ کاریکاتور | مسابقه تخم مرغ و دلار! آرزوهای بزرگ دختر نوجوانی که در سینما یک شبه ره صد ساله رفت قیمت مسکن در ۸ سال اخیر/ اینفوگرافیک کاریکاتور | تابستان داغ آخرین وضعیت سلامتی حجت‌الاسلام انصاریان در بیمارستان + عکس اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده / ۲ عاقبت منفورترین چهره‌های واقعه کربلا/ اینفوگرافیک کاریکاتور/ چه بوی کبابی میاد! نخستین تصاویر از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی اینفوگرافیک | تازه‌وارد‌های بازار سرمایه کاریکاتور | همسفران مرگ کاریکاتور | گشایش اقتصادی بعدی در راه است! کاریکاتور | خودزنی اسرائیلی کاریکاتور | پلیس آدمکش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال اینفوگرافیک | خانه متری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم نماهنگ/ «تکرار تایتانیک» تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

قیمت خودرو سایپا چهارشنبه 23 مهر 99 اعلام شد و تغییرات لحظه ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو مهر 99 را مشاهده میکنید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020 October 14
کد خبر: ۶۳۰۳۷

به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر  99 را بررسی میکند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر

قیمت خودرو امروز چهارشنبه 23 مهر 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:

 

* محصولات ایران خودرو

مدل خودرو قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پژو 405 بنزینی GLX 85.560.000 216.000.000
پژو پارس سال 97.740.000 254.000.000
پژو پارس tu5 134.670.000 ----
پژو 206 تیپ 2 88.660.000 238.000.000
پژو 206 تیپ 5 104.790.000 303.000.000
پژو 206 صندوقدار V8 104.000.000 298.000.000
سمند ال ایکس 94.800.000 210.000.0000
سمند ال ایکس EF7 بنزینی 94.200.000 180.000.000
سمند سورن 100.650.000 275.000.000
رانا 93.140.000 253.000.000
هایماS7 توربو اتوماتیک ---- 660.000.000
پژو 207 i دستی 156.780.000 436.000.000
پژو 207 i اتوماتیک ---- 500.000.000
دنا ---- 330.000.000
دنا پلاس ---- 370.000.000

* محصولات سایپا

نام خودرو قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پراید X111 --- 140.000.000
پراید X131 --- 122.000.000
پراید X132 --- 124.000.000
تیبا X231 70.500.000 149.000.000
تیبا 2 77.800.000 165.000.000
ساینا 76.200.000 160.000.000
کوییک دنده ای 94.400.000 181.000.000
کوییک دنده ای دو رنگ (R) سفید_قرمز 101.600.000 191.000.000
سراتو --- 1.020.000.000
رنو ساندرو استپ وی --- 585.000.000


آوار رشد قیمت خودرو بر بازار بیمه

با افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و بالارفتن نرخ تورم، ارزش دارایی‌های مردم به‌ویژه خودرو دچار جهش شده درحالی‌که این دارایی‌ها درصورت بیمه‌شدن تا سقف معینی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دارد و اگر دارنده یک خودرو، سقف تعهدات خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث را 10میلیون تومان تعیین کرده باشد، به هنگام بروز خسارت حداکثر همین مبلغ را با کسر فرانشیز می‌تواند از شرکت بیمه‌گر مطالبه کند تا به خسارت‌دیده پرداخت کند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

از سوی دیگر دارندگان خودروها درصورتی که بیمه بدنه داشته باشند میزان خسارت دریافتی‌شان به هنگام تصادف بر اساس قاعده سقف تعهدات پس از کسر فرانشیز و ارزش بیمه‌شده خواهد بود و نمی‌توانند مدعی شوند به‌دلیل گران‌شدن ارزش خودروشان باید خسارت بیشتری بگیرند. دلیل آن روشن است، دارنده خودرو دارایی خود را به یک قیمتی بیمه کرده و به همان میزان باید مطالبه خسارت کند و اگر مال او گران شده باید هزینه بیشتری در قالب الحاقیه بیمه بپردازد و سقف تعهدات را بالاتر ببرد.

 

بسیاری از شهروندان نگران از مواجه شدن با هزینه ناشی از خسارت و تصادفات در حال افزایش سقف تعهدات بیمه‌ای خود درخصوص بیمه بدنه خودرو هستند چرا که می‌دانند میزان خسارت پرداخت شده از سوی شرکت بیمه‌گر به جیب خودشان می‌رود. البته بسیاری هم که دچار مشکلات مالی و معیشتی هستند قید خرید الحاقیه و افزایش سقف تعهدات را زده‌اند و امیدوارند که تصادف نکنند.


قانون بیمه شخص ثالث چه می‌گوید؟

اما در ارتباط با بیمه شخص ثالث ماجرا فرق می‌کند زیرا خسارت پرداخت شده به دارنده بیمه‌نامه نمی‌رسد بلکه به شخص ثالثی که زیان دیده پرداخت می‌شود. ماده 8قانون بیمه شخص ثالث تأکید دارد: حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام است و درهرحال بیمه‌گذار موظف به اخذ الحاقیه نخواهد بود، اما حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت مالی معادل 2.5درصد تعهدات بدنی است و شخص بیمه‌گذار می‌تواند برای جبران خسارت‌های مالی بیش از حداقل تعیین شده، در زمان صدور بیمه‌نامه یا پس از آن، بیمه تکمیلی تحصیل کند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

به این ترتیب قانونگذار راه را باز گذاشته و کسانی که بخواهند سقف خسارت مالی ناشی از بیمه‌نامه شخص ثالث را افزایش دهند، می‌توانند هزینه بیشتری بدهند و بیمه تکمیلی بگیرند و حتی اگر بیمه‌گذار درخصوص خسارت‌های مالی، تقاضای پوشش بیمه‌ای بیش از سقف قانونی را داشته باشد شرکت بیمه گر مکلف به انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با بیمه‌گذار است که حق بیمه تکمیلی را بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اعلام کرده است. معمای اصلی اما به میزان خسارت پرداختی به‌خودروهای گران‌قیمت یا نامتعارف برمی‌گردد. قانون به صراحت می‌گوید: خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود و منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از 50سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد.

 

این الزام قانونی یعنی اینکه میزان خسارت مالی در بیمه‌های شخص ثالث تابع خسارت بدنی یا همان دیه است. هم‌اکنون مقدار دیه سال 99در ماه‌های غیرحرام 330میلیون تومان و در ماه‌های حرام 440میلیون تومان، براساس اعلام رئیس قوه قضاییه شده است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

بنابراین منظور از خودروی متعارف، خودرویی است که ارزش آن نصف دیه در ماه‌های غیرحرام باشد یعنی 165میلیون تومان. با این حساب به جز پراید می‌شود گفت خودروهای دیگر غیرمتعارف قلمداد می‌شوند و بیمه‌گذاران و شرکت‌های بیمه‌ای دچار مشکل شده‌اند.


پیشنهاد دولت به مجلس

25مرداد امسال دولت برای رفع مشکل لایحه‌ای به مجلس فرستاد و اعلام کرد: درخصوص خودروهای نامتعارف، حتی با وجود تعهد بیمه‌نامه، بخشی از خسارت مالی وارد شده بلاجبران می‌ماند و شخص بیمه‌گذار برای جبران این خسارت به خرید بیمه تکمیلی اقدام می‌کند و شرکت‌های بیمه هم مکلف هستند تا همه خسارت وارد شده را تا سقف تعهد بیمه‌نامه پرداخت کنند. نتیجه اینکه هم بیمه‌گذار ناراضی است و هم شرکت بیمه‌گر گرفتار. پیشنهاد دولت این است که قانون اصلاح شود. به‌نحوی که اگر وسیله نقلیه‌ای مسبب حادثه باشد و دارای بیمه‌نامه شخص ثالث هم باشد، شرکت بیمه‌گر باید خسارت مالی وارد شده را تا سقف تعهدات مالی اعم از اجباری و اختیاری تعیین شده در بیمه‌نامه را بپردازد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

لایحه دولت فعلا به مجلس رفته و تا زمان تصویب و ابلاغ آن ممکن است ماه‌ها طول بکشد. بهتر است از همین الان بیمه‌نامه خود را تکمیل کنید.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 


نرخ لوازم یدکی خودرو افزایش یافت

البته قطعه‌سازان نیز بارها نسبت به هزینه‌های تولید و قیمت بالای تمام شده محصولات به سبب روند صعودی نرخ ارز اعتراض کردند. در حال حاضر عوض کردن صفحه کلاچ پراید، به طور متوسط ۷۷۰ هزار تومان بدون احتساب دستمزد هزینه دارد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

عرضه خودرو پایین‌تر از تقاضاست

رضا شیوا در گفت‌وگویی با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه بازار خودرو در کشور یک بازار انحصاری است، اظهار داشت: یکی از وظایف شورای رقابت این است که بر بازارهای انحصاری نظارت داشته باشد تا انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف کننده کالا بفروشد.

 

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت با قیمت دستوری مخالف است، اظهار داشت: اگر بازار آزاد و رقابتی باشد به هیچ وجه این شورا در بازار مداخله نمی‌کند چون مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تنظیم خواهد کرد.

 

رییس شورای رقابت گفت: وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

وی افزود: ورود خودرو به بورس با وجود محدودیت عرضه نه تنها نمی‌تواند مشکل این بازار را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

 

شیوا بیان داشت: شورای رقابت موظف است با ورود به بازار انحصاری در قیمت گذاری مداخله کند تا قیمت کالا برای مصرف کننده منصفانه باشد.

 

وی ادامه داد: بازار خودرو در حال حاضر با ممنوعیت واردات کاملاً انحصاری است و در این شرایط باید شورای رقابت برای قیمت گذاری منصفانه وارد عمل شده تا شرایط بازار بر اساس منافع تولید کننده و مصرف کننده ساماندهی شود.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

رییس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه طرح عرضه خودرو در بورس کالا دارای ابهامات و بحث‌های زیادی است، گفت: بورس محلی برای عرضه کالاهای غیر انحصاری است از این رو مشمول خودرو نمی‌شود.

 

وی افزود: کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده واقعی نیست.

 

شیوا با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو به مراتب پائین تر از تقاضاست، اظهارداشت: کالاهایی که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند میزان عرضه و تقاضایشان با هم برابری می‌کند.

 

وی یادآورشد: شورای رقابت در رابطه با کالاهای انحصاری وظیفه دارد قیمت‌ها را منصفانه اعلام تا به دست مصرف کننده واقعی برسد اما زمانی که قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

 عرضه خودرو در بورس کالا منتظر تصمیم مجلس

بازار خودرو چند ماهی است که متاثر از کمبود عرضه، رشد نرخ ارز، انتظارات تورمی و بلاتکلیفی در شیوه قیمت‌گذاری دچار ناآرامی و نوسان شدید قیمت شده و درحالیکه بیشتر کارشناسان و فعالان بازار خودرو، بارها گره اصلی این بازار را تداوم روش غلط قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرده‌اند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که گویا دولت قصد دارد در این برهه نیز مجددا روش تغییر سیاستگذار را برای حل مسئله در پیش بگیرد.

 

بر این اساس برخی اظهار کرده‌اند که در آخرین جلسه کمیته خودرو مصوب شده که با توجه به زیان تولید خودروسازان به واسطه روش قیمت‌گذاری شورای رقابت، تا تعیین تکلیف طرح تحول صنعت خودرو در مجلس، سازمان حمایت مسئولیت تعیین قیمت خودرو و ابلاغ آن به خودروسازان را برعهده داشته باشد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

در همین رابطه روح الله ایزدخواه، رییس کمیته خودرو در مجلس اظهار کرده که چند روز قبل در جلسه کمیته خودرو توافق شد در شرایط کنونی برای بهبود اوضاع، و تا زمانی که طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو (عرضه خودرو در بورس) نهایی شود، مکانیزم قیمت‌گذاری اصلاح و بر اساس فرمول هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود؛ البته مقرر شد وزیر صمت برای این کار از طریق شورای هماهنگی سران قوا مصوبه بگیرد.

 

این یعنی دولت همچنان در مورد صنعت خودرو روش پاک کردن صورت مسئله را پیش گرفته و با تغییر مداوم مرجع قیمت‌گذاری ظاهرا قصد دارد بازار را کنترل کند، درحالیکه تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که این روش نه تنها مسئله بازار خودرو را حل نخواهد کرد بلکه همچون اوایل امسال باعث بلاتکلیفی و تشدید نوسان قیمت خواهد شد.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99


تکذیب یک ادعا

درحالیکه موضوع تغییر مرجع قیمت‌گذاری خودرو به شدت سروصدا به پا کرده، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تکذیب این خبر اظهار کرد: اگر کسی ادعا کرده که چنین طرحی در کمیته خودرو تصویب شده باید آن را ثابت کند؛ به گفته این مقام مسئول، انتقال قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت صرفا پیشنهادی بوده که در جلسه اخیر کمیته خودرو مطرح شده و فعلا هیچ تصمیم قطعی درمورد آن اتخاذ نشده است.


نفع خودروسازان در گرو کدام مرجع قیمت‌گذاری است؟

از آنجاکه خودروسازان در شرایط فعلی با افت شدید تولید متاثر از کمبود قطعه و نقدینگی و نیز رشد زیان انباشته و تعهدات معوق روبه‌رو هستند، نشان می‌دهد که شورای رقابت علاوه بر اینکه نتوانسته بازار خودرو را کنترل کند، بلکه هیچ اقدام موثری در راستای بهبود وضعیت خودروسازان هم انجام نداده است.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

از طرفی عدم تناسب قیمت‌های خودرو در کارخانه و فاصله فاحش آن با بازار آزاد بارها مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفته و در این راستا سیاستگذار بدون توجه به منحنی صعودی قیمت بازار، صرفا سعی کرده با تغییر فصلی قیمت‌های خودرو و سرکوب نرخ در کارخانه، به اصطلاح آب روی آتش خودروسازان بریزد که البته موفق هم نبوده است.

 

اما از آنجا که سازمان حمایت در تعیین قیمت خودرو صرفا هزینه تولید را مدنظر قرار می‌دهد و توجه چندانی به کیفیت و بهره‌وری شرکت‌ها ندارد، خودروسازان در این شرایط بین مرجع بد و بدتر، ترجیح می‌دهند سازمان حمایت این مهم را بر عهده بگیرد.


تلاش شورای رقابت برای نگه‌ داشتن انحصار خودرو

در این میان با توجه به مشکلات موجود و بی‌نتیجه ماندن انواع سیاست‌های کنترلی، فعالان و کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که تنها راهکار نجات صنعت، عرضه خودرو در بورس کالا است؛ البته از آنجاکه رسیدگی و تعیین تکلیف طرح تحول بازار و صنعت خودرو در مجلس به همین زودی امکان‌پذیر نیست، مسئولان در نظر دارند در این فرصت چند ماهه، شورای رقابت پای خود را از این بخش کنار کشیده و سازمان حمایت را جایگزین آن کنند.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

این درحالیست که نمایندگان مجلس چندی پیش در یکی از بند‌های طرح اولیه ساماندهی صنعت و بازار خودرو عنوان کرده بودند که حتی در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، شورای رقابت باید قیمت پایه آن را تعیین کند و در همین راستا رییس شورا هم معتقد است که هیچ نهادی غیر از شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را برعهده ندارد و تا زمانی که این نهاد مناسب نداند، خودرو وارد بورس کالا نخواهد شد که البته به نظر می‌رسد با شرایط پیش آمده، سیاستگذار فعلی حتی قبل از عرضه خودرو در بورس کنار گذاشته خواهد شد.


مخالفان ورود مجدد سازمان حمایت به عرصه خودرو

البته این موضوع مخالفان بسیاری هم دارد چراکه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سازمان حمایت هم در این بخش کارنامه قابل قبولی نداشته و در دوران زمامداری‌اش نتوانسته بازار خودرو را کنترل کند؛ در همین راستا فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر مشکل صنعت و بازار خودرو شورای رقابت یا سازمان حمایت نیست، بلکه همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم این بخش باید از چنگال قیمت‌گذاری دستوری رها شود.

 

زاوه تاکید کرد: البته ممکن است با انتقال این مهم به سازمان حمایت اندکی از ضرر و زیان خودروسازان کم شود، اما با ادامه این روند زیان آن‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99


سه سناریو برای قیمت‌گذاری خودرو

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان معتقد است که صنعت خودرو به مرحله‌ای رسیده که باید یک تصمیم جدی برای آن اتخاذ کرد، به گفته این فعال صنعت قطعه برای تعیین قیمت خودرو سه سناریو شامل عرضه در حاشیه بازار ، قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت و یا از طریق شورای رقابت مطرح است.

 

او درباره تغییر مرجع قیمت‌گذاری از شورا به سازمان حمایت اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی در رابطه با تعیین مرجع قیمت‌گذاری گرفته نشده، اما مجلس در حال بررسی یکی از قوانین طرح تحول صنعت و بازار خودرو یعنی ورود خودرو به بورس کالا است که حتی اگر در کمیسیون صنایع به جمع‌بندی برسد و در صحن علنی هم نهایی شود حدود شش ماه زمان می‌برد که در این مدت برای جلوگیری از زیان خودروسازان و قطعه‌سازان، باید نحوه قیمت‌گذاری اصلاح شود.

 

محبی‌نژاد با اشاره به اظهارات رییس کمیته خودرو در مجلس مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا بیان کرد: طبق پیشنهاد این مقام مسئول درصورت ورود خودرو به بورس، باید سازمان حمایت مرجع تعیین‌کننده قیمت پایه و مصوب باشد اما این موضوع به معنای معامله خودرو به همان قیمت پایه نیست.

 

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو چهارشنبه 23 مهر 99

 

این فعال صنعت قطعه خاطرنشان کرد: ما از هر روشی که باعث اصلاح قیمت‌گذاری صنعت خودرو شود استقبال می‌کنیم که این موضوع می‌تواند عرضه در بورس، قیمت‌گذاری توسط سازمان حمایت و یا تعیین نرخ در حاشیه بازار باشد.

 

محبی‌نژاد در پایان با اشاره به افزایش زیان خودروسازان و رشد مطالبات قطعه‌سازان تاکید کرد: تا کنون حدود 80هزار میلیارد تومان زیان انباشته به صنعت خودرو متاثر از سیاست‌های غلط تحمیل شده که باید این روند هرچه زودتر اصلاح و تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود چراکه در غیر این صورت صنعت خودرو و قطعه‌سازی نابود خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، این روز‌ها جدای از تشدید نوسان قیمت خودرو و کمبود منابع مالی خودروسازان، نحوه قیمت‌گذاری خودرو به اصلی‌ترین مسئله این صنعت تبدیل شده و از آنجا که دولت تمایلی به تعیین قیمت در حاشیه بازار و براساس نظام عرضه و تقاضا را ندارد باید منتظر ماند و دید که اگر طرح تحول صنعت و بازار خودرو در مجلس تصویب نشود، دولت چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

 

کلمات کلیدی: قیمت خودرو
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار