به گزارش راهبرد معاصر؛ در هنگامه ای که به دلیل کاهش ارزش پول ملی و سود آور بودن بورس برخی از مردم و افراد ناآشنا به بازار سرمایه علاقمند به سرمایه گذاری در بورس شده اند، قاعدتا فضای عمومی باید به سمت ارائه آموزش به مردم حرکت کند تا مردم را با آموزش های اصولی سرمایه گذاری در بورس آشنا کند.
اگر مردم به درستی تحت آموزش های تحلیل بنیادی قرار بگیرند؛ قطعا هوشمندانه و با آگاهی بیشتر خرید و فروش می کنند لذا بر مبنای اصول و ارزش ذاتی سهام خرید و فروش انجام می شود و این موضوع منجر به دور شدن و کاهش هیجان از بازار سرمایه می شود. در این خصوص کارشناسان بازار سرمایه خواستار ایجاد و تاسیس یک کانال تلویزیونی شده اند که در این باره می تواند بسیار موثر باشد. کانالی که به صورت بیست و چهار ساعته مردم را با نحوه چگونگی ورود و سرمایه گذاری در بورس آشنا کند تا در پی آشنایی هر چه بیشتر و ورود عمیق تر به بورس بسیاری از هیجانات غیر واقعی از بورس رخت بر بندد.
مساله ای که در این زمینه در بازار هم می تواند مثبت یا منفی تلقی شود، موضوع سیگنال دهی است که در چند شکل قابل تقسیم است. سیگنال های رانتی به آن دسته از سیگنال دهی هایی اطلاق می شود که فردی اطلاعات را منتشر می کند و قرار است آن سهم را در کانالهای مختلف کنترل کند و بازیگر آن سهم باشد. این کار توسط لابی هایی در کانال های مختلف هدایت و مدریت می شود تا با تبلیغ سهم مورد نظر را به بالاترین رنج قیمتی برساند، با بالا رفتن سهم باز هم تبلیغ حول محور سهم ادامه دارد تا با فروش سهم، آن سهم را تهی و سیگنال فروش یا سیگنال فروشان از آن سهم خارج شوند. هر چند این روش یکی از دلایل سیگنال دهی به شمار می رود اما این روند در بازار کنونی به مراتب کمتر از گذشته شده است. خوشبختانه افزایش آگاهی و عمق بخشیده شدن به بازار منجر به این شده که چنین موضوعاتی نسبت به قبل کمتر شود، لذا چنین تبلیغاتی عمدتا روی سهم های کوچک امکان پذیر است.
قاعدتا سیگنال فروشی هایی از این دست موجب از دست رفتن جایگاه تحلیل بنیادی در بازار سرمایه می شود. شاید بسیاری از سهم هایی که به هیچ وجه ارزش ذاتی بالایی ندارند با چنین روش هایی به قیمت های نجومی رسیدند در حالی که ارزش واقعی آنها چنین قیمت هایی نبوده است.
قسم دیگر از سیگنال دهی ها قاعدتا با فضای بازار پیش می روند، به عبارت دیگر وقتی مشاهده می کنند سهم های خودرویی در حال افزایش یافتن هستند به آنها واکنش مثبت نشان می دهند و چون اقبال بازار و حقوقیها به این سهم ها زیاد شده آنها هم شروع به تبلیغ این سهم ها از گروه های مختلف خودرویی یا مثلا سیمانی می کنند.
به هرحال نمی توان نیت همه ی سیگنال فروش های بازار سرمایه را منفی خواند، برخی از آنها تلاش می کنند تا مردم را آگاه کنند و از قبال آموزشی که به مردم می دهند کسب سود کنند اما از سوی دیگر برخی فقط به دنبال همراه کردن ذهن مخاطبان با خود هستند تا در جاهای دیگری از آنها سوء استفاده کنند، به عنوان مثال بسیاری از کانال های وی آی پی سیگنال دهی چندین بار سیگنال های درستی به مردم ارائه می دهند و چون پیش بینی آنها از وضعیت بازار به وقوع می پیوندد آنها از وضعیت رخ داده برای فروش سهم خود که یک سهم رانتی است سوء استفاده می کنند لذا با تبلیغات در کانال های خود و با جلب اعتماد اعضای کانال، سهم را به مخاطبان کانال های خود در فضای مجازی می فروشند و سهم با 5 تا 10 درصد بالاتر شروع به ریزش می کند و شمار بسیاری متضرر می شوند.