چرا نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا از دقت لازم برخوردار نیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
رحمان قهرمان پور؛ کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

چرا نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا از دقت لازم برخوردار نیست؟

در گذشته مردم به روش سنتی و با پاسخگویی تلفنی نظر خود را نسبت به کاندیدای محبوبشان اعلام می کردند، در حالی که اینک موسسه های نظرسنجی معترفند دسترسی به مخاطب نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است. همین مسئله موجب شده تا نظرسنجی ها از دقت لازم برخوردار نباشند.
رحمان قهرمان پور؛ کارشناس مسائل آمریکا
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 22
کد خبر: ۶۳۶۹۹

چرا نظرسنجی های انتخاباتی در آمریکا از دقت لازم برخوردار نیست؟

 

رحمان قهرمان پور کارشناس آمریکا در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص چگونگی پیش بینی های انتخابات پیش روی آمریکا گفت: نادرستی و ضعف دقت نظرسنجی ها در پیش بینی انتخابات که از سال 2016 در افکار عمومی آمریکا صورت پذیرفت، سبب شده تا حساسیت ها نسبت به نظر سنجی در سال 2020 بیشتر شود. اعتراض ها به عملکرد موسسات نظرسنجی در چهار سال گذشته منجر شده تا این موسسات برای جبران ضعف های خود بیش از پیش تلاش کنند.


وی در خصوص تفاوت های ایجاد شده در نظر سنجی کنونی نسبت به نظرسنجی های پیشین در آمریکا چنین توضیح داد: مساله جدی که در نظرسنجی ها در آمریکا رخ داده عدم استفاده از تلفن منازل است، بنحوی که در گذشته مردم به روش سنتی و با پاسخگویی تلفنی نظر خود را نسبت به کاندیدای محبوبشان اعلام می کردند در حالی که اینک موسسه های نظرسنجی معترفند دسترسی به مخاطب نسبت به گذشته بسیار دشوارتر شده است.


قهرمان پور در ادامه خاطر نشان کرد: در این حالت به نظر می رسد نظرسنجی ها از دقت لازم برخوردار نباشند. به هر حال موسسات نظر سنجی تلاش می کنند تا دقت خود را در سطح ملی افزایش دهند و نظر سنجی ها به صورت ایالتی انجام شود، بنابراین با ضریب اطمینان قابل قبولی می توان گفت اشتباهات نظر سنجی در سال 2016 در سال 2020 تکرار نخواهد شد.


رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل آمریکا درخصوص ماهیت انتخابات آمریکا اظهار داشت: ماهیت انتخابات، یک ماهیت دینامیکی است که دائما در حال تغییر است لذا نباید انتظار داشت دو هفته قبل از انتخابات نتایج به صورت دقیقی قابل پیش بینی باشد، چرا که رقابت نامزدها مستمر است و هر لحظه با رخ دادن اتفاقی و عیان شدن پرونده‌ای می تواند وضعیت به نفع یکی و به زیان دیگری تمام شود.


وی با اشاره به یک اتفاق تازه گفت: مثلا در رایانه ای که پسر آقای بایدن برای تعمیر برده اسنادی به دست آمده که می تواند در تغییر رویکرد مردم به آقای جو بایدن موثر باشد. تردیدی در این موضوع وجود ندارد که هر چه به روزهای نزدیک به انتخابات می رسیم هر اتفاقی می تواند شانس یکی را کم و شانس دیگری را برای برنده شدن در انتخابات افزایش دهد.


این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: براساس نظر سنجی های کنونی آقای جو بایدن در دو سطح ایالتی و ملی از آقای ترامپ پیشی گرفته است اما باز هم نمی توان به اعداد و ارقام اعلامی مطمئن بود چرا که ممکن است این اعداد تا 13 آبان به نفع یکی و به زیان دیگری تغییر کند.


رحمان قهرمان پور دراین زمینه توضیح داد: به هر حال تا 13 آبان ماه مناظره ها، اتفاقات و دیدارهای نامزدها در ایالت های با آرای شناور ممکن است به جا به جایی و تغییر آرا بیانجامد چرا که 2 درصد اختلاف نزدیک به 50 هزار نفر را در ایالت ها شامل می شود، بنابراین ایالت های شناور اهمیت ویژه ای دارند. از جهت اهمیت ایالت ها آقای جوبایدن و ترامپ عمده تمرکز خود را برای برنده شدن و اخذ امتیاز از ایالت ها بخصوص ایالت های فلوریدا، پنسیلوانیا و ویسکانسین گذاشته اند چرا که براساس نظرسنجی ها و به احتمال زیاد سرنوشت این دوره از انتخابات توسط ایالت های شناور تعیین می شود.


کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان نتایج درستی را پیش بینی کرد گفت: قاعدتا در هر زمان که تعداد آرای مردد به حداقل برسد می توان گفت انتخابات قابل پیش بینی است اما نکته اینجاست که افراد رای دهنده حتی تا زمانی که پای صندوق انتخاباتی نرفته اند ممکن است تغییر نظر دهند. به عنوان مثال 80 درصد کسانی که معتقدند حتما رای می دهند ممکن است به دلایل مختلفی رای ندهند، لذا یکی از مهمترین فعالیت‌ های کمپین ها تلاش در راستای کشاندن هواداران به پای صندوق های رای است.


وی در ادامه توضیح داد: در واقع این موضوع در علم سیاست مجانی سواری دادن نامیده می شود. فرد مشاهده می کند تعداد زیادی از هم حزبی های او رای داده اند بنابراین به این نتیجه می رسد که رای دادن وی نتیجه ای در تغییر آرا ندارد، لذا انگیزه خود را برای رای دادن از دست می دهد، یا اگر افراد به دلایل دیگری نتوانند رای بدهند این افراد در مشخص کردن عدد نهایی رای کار را سخت می کنند، به این دلیل در انتخابات یک عدد قطعی ساختاری نداریم و هیچ چیزی نمی تواند عدم قطعیت ساختاری را پیش بینی کند.


قهرمان پور در ادامه خاطر نشان کرد: البته نظر سنجی ها می توانند سطح مشارکت را تخمین بزنند اما به صورت قطعی نمی توانند رئیس جمهور آتی را مشخص کنند، ضمن اینکه خود نظام انتخاباتی آمریکا به دلیل ماهیت پیچیده الکترال که وابسته به رای افراد نیست و رای ایالت ها در آن حائز اهمیت است موجب سخت شدن پیش بینی ها می شود. در مقایسه دو نظام رای دهی؛ در ایران اخذ رای افراد مهم است اما در آمریکا برای اخذ رای ایالت ها کمپین زده می شود چرا که ایالت ها مجموعه ای از افراد هستند، بنابراین رفتار صد هزار نفر در یک ایالت ممکن است سرنوشت رای آن ایالت را تغییر دهد، بنابراین رفتار جمعی یک ایالت ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر کند.


این کارشناس مسائل آمریکا به تلاش‌ها برای تغییر سرنوشت انتخابات در برخی ایالت های آمریکا اشاره کرده و توضیح داد: از هم اکنون در برخی ایالت‌ها، فرمانداران تعداد حوزه های رای گیری را کمتر کرده اند تا با کاهش تعداد حوزه های رای گیری و طولانی شدن صف ها قاعدتا کسانی که مایل به رای دهی به دموکرات‌ها هستند و عموما هم افراد میانسال جامعه را تشکیل می دهند انگیزه خود را در صف های دراز برای رای دادن از دست بدهند. به هر حال با برخی روش های قانونی شاید آقای ترامپ بتواند میزان مشارکت در برخی ایالت ها را تا 2 درصد کاهش دهد بنابراین در حال حاضر پیش بینی نتیجه انتخاب ایالت ها کار دشواری است لذا باید منتظر نتیجه انتخابات تا روز انتخابات باشیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده