به گزارش راهبرد معاصر معلمان غیر رسمی درخواست استخدام در آموزش و پرورش را دارند اما ساعتی پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برای معلمانی که بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری داشتند تعیین تکلیف کرد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تقاضای معلمان غیررسمی که بعد از سال 92 با آموزش و پرورش همکاری میکنند، برای استخدام اظهار کرد: قانون درباره افرادی که بعد از سال 92 به اشکال مختلف با آموزش و پرورش همکاری کردند تعهد ایجاد نکرده است.
وی افزود: توصیه بنده به افرادی که در این سالها با آموزش و پرورش همکاری کردند این است که در آزمونهای مربوطه شرکت کنند یعنی اگر لیسانس دارند در آزمون ماده 28 و اگر دیپلم هستند از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش شوند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی از این افراد سنشان بالا رفته و نمیتوانند در آزمون استخدامی یا دانشگاه فرهنگیان متقاضی شوند، گفت: روزی که این افراد به آموزش و پرورش آمدند، آگاه بودند تعهدی برای استخدام آنها وجود ندارد و این افراد باید قید استخدام را بزنند.
سازمان سنجش در اطلاعیهای اعلام کرد: به منظور ایجاد فرصت مناسب برای آمادگی تمامی متقاضی ثبتنام کننده در هشتمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی که متقاضی ویرایش و اصلاح شغل محل انتخابی خود میباشند، میرساند که زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاههای اجرایی کشور از روز پنج شنبه مورخ 9 آبان به روزهای پنج شنبه و جمعه 6 و 7 آذر تغییر مییابد.
پیرو اطلاعیه مورخ سوم مهر 99، بنا بر اعلام سازمان اداری و استخدامی کشور و با توجه به ماده واحده قانون اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوبه مجلس شورای اسلامی) و مصوبه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی درخصوص تعیین اولویت برای متقاضیان بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و مراکز استانها) در آزمون های مشترک دستگاههای اجرایی کشور موضوع بخشنامه مورخ 27 مهر 99 سازمان اداری و استخدامی کشور به اطلاع تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در هشتمین آزمون مشترک دستگاههای اجرایی کشور میرساند:
متقاضیان مذکور در سهمیههای قانونی مختلف اعم از آزاد، ایثارگران و معلولین، میتوانند در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود، با در نظر گرفتن موارد ذیل از روز سهشنبه مورخ 29 مهر 99 تا روز جمعه مورخ 2 آبان 99، به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org، مراجعه نمایند.
تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در آزمون یاد شده با در نظر گرفتن مفاد بخشنامه مذکور، لازم است نسبت به تعیین وضعیت خود بر اساس یکی از موارد ذیل اقدام نمایند:
افراد بومی شهرستانی متقاضی بهرهمندی از اولویت بومی، میبایست در زمان ویرایش اطلاعات، پس از انتخاب گزینه، «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم»، شغل محل انتخابی خود را تأیید و در صورت نیاز به تغییر شغل محل انتخابی، میتوانند نسبت به تعیین شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبتنام هشتمین آزمون مشترک دستگاههای اجرایی کشور اقدام نمایند.
متقاضیان غیر بومی در صورت تمایل میتوانند نسبت به اصلاح و تغییر اطلاعات شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت نام هشتمین آزمون مشترک دستگاههای اجرایی کشور اقدام نمایند.
-متقاضیان انصراف از آزمون، میتوانند از قسمت ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اعلام انصراف خود از ثبتنام و شرکت در آزمون فوقالذکر اقدام نمایند. ضمناً پس از پایان زمان ویرایش اطلاعات، مبالغ ثبتنامی این دسته از افراد مسترد خواهد شد.
یادآوری مهم 1: در صورت عدم مراجعه افراد ثبتنام کننده در آزمون مذکور به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر جهت تعیین استفاده از اولویت بومی و یا اصلاح و تغییر شغل محل انتخابی، این امر به منزله عدم درخواست بهرهمندی از اولویت بومیشهرستانی و تأیید اطلاعات ثبتنامی آنها از نظر شغل محل انتخابی خواهد بود.
یادآوری مهم 2: مدت زمان ویرایش و اصلاح اطلاعات تمدید نخواهد شد.
قاسم احمدیلاشکی در پاسخ به این پرسش، آیا مجلس مصوبهای را برای استخدام نیروهای نهضت سوادآموزی که در آزمون استخدامی پذیرفته نشدهاند، داشته است، اظهار کرد: مجلس در این باره مصوبهای را پیگیری میکند اما تا زمانی که به قانون تبدیل نشود الزامآور نیست.
وی افزود: هر زمان این موضوع توسط شورای نگهبان تأیید و ابلاغ شد، آن وقت آموزش و پرورش آن را اجرا خواهد کرد؛ آنچه که در مجلس تصویب شده، کلیات است و باید مجدد به کمیسیون آموزش ارجاع شود پس از آن به صحن علنی مجلس برود که با تأیید در صحن علنی به شورای نگهبان میرود و اگر از سوی آنها نیز تأیید شود قابل اجرا خواهد بود و این مراحل زمانبر است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: ما نمیتوانیم به انتظار این موضوع بنشینیم، بنابراین فعلاً 25 هزار نفر از افرادی را استخدام خواهیم کرد که مشمول استفساریه اردیبهشت 99 هستند یعنی قبول شدگان در آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی، نیروهای پیش دبستانی و خرید خدمات آموزشی.
احمدی لاشکی ادامه داد: استانها امتیازها را مدنظر دارند و براساس سهمیه هر استان 25 هزار نفر برای امسال جذب خواهند شد و مابقی افراد مشمول تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال 1400 استخدام خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه ما تلاش میکنیم هرچه زودتر کارها نهایی شود، عنوان کرد: حداکثر تا آذرماه 25 هزار نفر از افراد مشمول استخدام به دانشگاه فرهنگیان برای طی دوره آموزشی یک ساله معرفی خواهند شد که دوره آموزشی آنها غیرحضوری بوده و در فضای مجازی برگزار میشود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره ارائه لایحه رتبه بندی معلمان نیز مطرح کرد: دولت برای رتبهبندی مبالغی را در نظر گرفته بود که طی دو نوبت به حقوق معلمان اضافه شد. اما مجلس بحثی را داشت و معتقد بود که باید لایحه رتبهبندی ارائه شود که کارها را نهایی کردهایم.
احمدیلاشکی ادامه داد: در لایحه رتبهبندی، معلمان در رتبههای یک تا پنج تقسیم میشوند که جلسات مرتبط با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برگزار شده و این لایحه به دولت ارائه میشود تا پس از بررسی در کمیسیونهای تخصصی به صحن علنی دولت برود و پس از تأیید در آنجا به مجلس ارائه شود.
احمد نادری در برنامه پرسشگر اظهار کرد: آقای الهیار ترکمن عنوان کردند که با حکم ستاد ملی کرونا، مدارس از 15 شهریور شروع شده است و من چنین چیزی را جایی ندیدم و از وزیر بهداشت میخواهم که توضیح دهد که آیا ایشان اجازه دادند که امسال بر خلاف سالهای گذشته، از 15 شهریور مدارس آغاز شود؟
وی ادامه داد: آقای رئیسجمهور از دو، سه ماه قبل اعلام کردند که از 15 شهریور مدارس شروع شود و آن زمان موج دوم کرونا نبود و ما در موج دوم کرونا، مدارس را آغاز کردیم و همان زمان بهصورت رسانهای از وزیر بهداشت پرسیدیم شما که بهصورت تخصصی عهدهدار امور بهداشتی کشور هستید و امور مربوط به کرونا به طور تخصصی به شما مرتبط میشود، آیا با این موضوع موافقید که هیچ جوابی نیامد و الان هم خواهش میکنم از ایشان که به عنوان مرجع تخصصی، پاسخ دهند و ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد هستیم که این کار غیرمتعارف بود و لازم نبود و بر اساس یک سری لج و لجبازیها و چیزهایی شبیه آن انجام شد.
نادری با بیان اینکه معتقدم یک نظام برنامهریزی منابع انسانی در آموزش و پرورش نداریم و باید به سمت آن برویم، گفت: در بعد کلانتر برنامهریزی منابع انسانی باید یک نظام جامع مدیریت انسانی داشته باشیم یعنی یک نظامی که از جذب، تربیت، تأمین، بهکارگیری، جبران خدمات، ارزیابی صلاحیت و عملکرد، ارتقا، توانمندی و مهارت و بازنشستگی فرهنگیان را در بر میگیرد.
وی افزود: نظام برنامهریزی منابع انسانی که ذیل نظام جامع است به این معنی است که یک محاسبه و برآورد نیاز برحسب جنسیت، دوره تحصیلی، منطقه و ... داشته باشیم و آنوقت به سراغ روشهای اضطراری نمیرویم مثلاً معلم خرید خدمت یا سرباز معلم بگیریم البته باید این نیروهایی که هستند توسط قانونگذار تعیین تکلیف شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مسئله این است که دوستان در وزارت آموزش و پرورش چون نظام جامع مدیریت نیروی انسانی و نظام برنامهریزی منابع انسانی را ندارند به روشهای اضطراری متوسل میشوند که روشهای اضطراری عملاً با دور زدن قانون انجام میشود؛ عملاً با ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، قانون را دور میزنند.
وی با تأکید بر اینکه بارها معترض شدم و بارها در کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را مطرح کردم، گفت: ماده 28 میگوید «تأمین بخشی از نیروهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد و مطابق ضوابط و مقررات آموزش و پرورش از طریق دانشآموختگان سایر دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه بلامانع است». اینجا به صراحت میگوید رشتههایی که نیست؛ 15 رشته در دانشگاه فرهنگیان هست که آموزش و پرورش آن را نادیده گرفت!
نادری ادامه داد: مدام میگویند که آموزش و پرورش نیاز به نیرو دارد؛ اگر نیاز به نیرو است، پس چرا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کم میشود! میگویند برنامه هفتم توسعه در راه است و باید تدوین شود، منتها برنامه ششم را هم دور زدند. بند (ب) ماده 63 را ملاحظه کنید.
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره تدوین لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در مجلس نهم و دهم پیگیری شد و نمایندگان به استناد بند الف ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه به دنبال آن بودند نظام رتبهبندی معلمان است.
وی افزود: دولت برای رتبهبندی معلمان اقداماتی را انجام داد و طرحی آماده شد که بر اساس آن رقمی به حقوق معلمان اضافه شد و معتقد بودند این نظام رتبهبندی است اما اختلاف نظری بین مجلس و دولت وجود داشت و مجلس اعلام کرد باید حتما لایحه رتبهبندی ارائه شود.
احمدی لاشکی گفت: وزیر آموزش و پرورش پذیرفت و لایحه رتبهبندی نهایی شده و در مرحله هماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است که پس از آن راهی دولت شده و در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد، پس از تصویب در دولت به مجلس ارائه میشود.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در رتبهبندی صرفاً به دنبال افزایش حقوق نیستیم و ارتقای جایگاه و منزلت معلمان مدنظر است، متذکر شد: به عنوان مثال در وزارت علوم مربی، دانشیار، استادیار و... را داریم و با هر درجه ارتقای رتبه، حقوق آنها نیز افزایش مییابد در رتبهبندی هم افراد از دو سال سابقه مشمول میشوند که از رتبه یک تا رتبه 5 را داریم.
وی ادامه داد: فوقالعادهها از 0.9 تا 2.1 در رتبه 5 است و شأنیت معلم نکته اساسی در رتبهبندی است.
احمدی لاشکی با اشاره به اختلاف آموزش و پرورش با وزارت علوم متذکر شد: اختلاف در این است که کارکنان وزارت علوم جدا و هیئت علمی جدا هستند بنابراین صحبتی را با آقای انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی داشتیم تا کارکنان اداری آموزش و پرورش را جدا کنیم یعنی از ابتدا به صورت جدا استخدام شوند و معلمان هم جدا باشند و همانند حالتی که برای دانشگاهها وجود دارد در آموزش و پرورش هم داشته باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه بندی معلمان گفت: ما در آموزش و پرورش ابتدای هفته لایحه را نهایی کرده و در حال هماهنگی با دو دستگاه سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی هستیم و تا چند روز آینده هماهنگیها نهایی میشود.