قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو پنجشنبه ۱ آبان ۹۹+ جدول قیمت بازار و جزئیات قیمت گذاری خودرو-راهبرد معاصر

قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو پنجشنبه ۱ آبان ۹۹+ جدول قیمت بازار و جزئیات قیمت گذاری خودرو

تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو پنجشنبه ۱ آبان ۹۹ اعلام شد و تغییرات لحظه‌ای قیمت خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. در این خبر تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو مهر ۹۹ را مشاهده میکنید.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 22
کد خبر: ۶۳۹۰۹
تعداد نظرات: ۲۲ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، طی ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه‌ای خودرو‌های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو پنجشنبه 1 آبان ۹۹ را بررسی میکند.

 

لازم به ذکر است که طرح های فروش فوری و پیش فروش دو کمپانی بزرگ خودروسازی نیز که بصورت مداوم اجرایی می شود نیز کمکی به بازار خودرو نکرده و افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه داشته است تا جایی که ایران خودرو و سایپا در ماه گذشته یعنی مهر 99 دو بار طرح فروش فوق العاده و پیش فروش خودرو را داشتند ولی قیمت ها همچنان سیر صعودی دارند. 

 

قیمت گذاری خودرو آزاد می شود؟

صنعت خودرو یکی از صنایع پر فراز و نشیب و البته با حاشیه در کشور است که هر ساله قیمت گذاری آن دست خوش تغییراتی می‌شود. چندین سال است که خودرو بر اساس قیمت گذاری دستوری، به فروش می‌رسد.

 

شورای رقابت که به عنوان نهاد اصلی در قیمت گذاری خودرو مشغول به کار بوده، بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. یعنی در اصل می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری خودرو‌های داخلی و به عبارتی تعادل قیمت این خودرو‌ها است.


این نهاد در اصل با هدف تسهیل فعالیت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و همچنین کاهش ریسک این بخش شکل گرفت تا به نوعی انحصار بازار‌های رقابتی را کاهش و به تدریج از بین ببرند. به همین منظور، مرکز ملی رقابت بر اساس موضوع ماده ۵۳ اصلاح برخی مواد از قانون برنامه چهارم توسعه کشور و همچنین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تشکیل شده است.

 

از سال ۸۸ این شورا فعالیت خود را تا بهمن سال ۹۷ ادامه داد تا وزیر وقت صمت آمد و پس از آن اعلام شد که شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود، پس از آن فعالیت این شورا متوقف شد تا اینکه زمزمه‌های بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو از نیمه دوم سال ۹۸ آغاز شد.


در آن بازه زمانی، بازار خودرو چندین شوک قیمتی را تجربه کرد تا بازگشت شورای رقابت قوت گرفت. این شورا وظیفه قانونی خود می‌داند تا در امر نظارت بر قیمت‌گذاری محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا را برعهده داشته باشد.

 

پس از آن شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو پرداخت تا اینکه کمیته خودرو، سازمان حمایت و شورای رقابت در اردیبهشت امسال جلسه‌ای برگزار کردند و در آن برای بازار خودرو تصمیم گرفتند تا در نهایت مبنی بر این شد که شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شود و پس از آن قیمت‌های جدید به بازار اعلام شد.

 

اکنون چند روزی است که انتقادهایی بر قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شده است. کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود، دلیل این امر نیز افزایش زیان خودروسازان به‌ واسطه روند صعودی هزینه‌های تولید است.

 

قیمت گذاری خودرو در زمین و آسمان مانده!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل می‌کند.

 

او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام می‌دهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.


شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.


این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نمی‌کند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.

 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمی‌توانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چاره‌ای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.

 

او افزود: اگر از بهمن ۹۷ که آن‌ها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت ۹۹، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفته‌ترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟

 

این مقام مسئول گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان می‌کنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود.

 

او ادامه داد: اگر می‌توانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام می‌دادند، خود وزیر که کاری انجام نمی‌دهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام می‌دهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.


رئیس شورای رقابت ادامه داد: همین تئوری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آن‌ها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟

 

چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟

او ادامه داد: اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد بعد از آن فرموندن که به تایید سران ۳ قوه برسد.


رئیس شورای رقابت تشریح کرد: سران ۳ قوه هم در گذشته تایید کردند، اینها، چون قانون گذار بودند حتی سران ۳ قوه هم نمی‌توانستند قانون را تغییر دهند.

 

انتقاد وزیر صمت از قیمت‌های دستوری خودرو

با وجود اینکه شورای رقابت مدعی قیمت گذاری دستوری است، وزیر جدید صمت بر قیمت گذاری دستوری خودرو نیز گله‌هایی دارد.

 

علیرضا رزم حسینی وزیر جدید صمت  با بیان اینکه قیمت‌های دستوری، صنعت خودرو کشور را با زیان هنگفت روبرو کرده است، گفت: با توجه نوع قیمت‌گذاری، شاهد سه نوع قیمت مصوب، تمام شده و قیمت بازار هستیم. در شرایط فعلی باید نقدینگی موجود به سوی بخش‌های مولد کشور هدایت و عطش بازار خودرو به شکل موثری کنترل شود.

 

زیان روز افزون خودروسازان با قیمت گذاری دستوری!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ،  با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.

 

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روز افزون ضرر خودروساز‌ها و افزایش بدهی آن‌ها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان می‌توانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. درحالی که اکنون شاهد کیفیت معمولی در خودروها هستیم در حالی که می توانیم  کیفیت را با افزایش قیمت تغییر دهیم.

 

حالا در میان این اختلاف نظرها، قیمت‌های بازار افسارگسیخته‌تر از قبل شده و از طرفى کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این آشفته بازار دامن زده است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا عده‌اى از آشفته بازار این روز‌های کشور سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند.


کارشناسان خودرو بر این باور هستند که باید قیمت گذاری خودرو آزاد و از طرف دیگر واردات خودرو هم آزاد شود، اینگونه اختلاف قیمت بین بازار و  کارخانه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

خودروهای چند ۱۰ میلیاردی در بازار ایران

ممنوعیت واردات خودرو موجب شد تا شنیدن رقم های میلیاردی برای خودروهای وارداتی در بازار کاملا طبیعی باشد؛ اما تعیین قیمت های چند 10 میلیاردی برای برخی از خودروهای لوکس در بازار هنوز شوک آور است.


این ممنوعیت حتی سبب شده تا خودروهایی که در رده خودروهای لوکس قرار ندارند نیز با قیمت های میلیاردی کمی ارزان تر از خودروهای لوکس در بازار خرید و فروش شوند با این شرایط می توان گفت این روزها قیمت های چند میلیاردی تنها به خودروهای لوکس اختصاص ندارد و شرایط موجب شده تا تعداد زیادی از خودروهای وارداتی طعم میلیاردی شدن را بچشند.

 


تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو پنجشنبه 1 آبان  ۹۹

 

قیمت خودرو امروز پنجشنبه 1 آبان ۹۹ اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودرو‌های داخلی به شرح زیر است:

 

نام خودرو قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پراید X111 --- 140.000.000
پراید X131 --- 122.000.000
پراید X132 --- 124.000.000
تیبا X231 70.500.000 150.000.000
تیبا 2 77.800.000 161.000.000
ساینا 76.200.000 164.000.000
کوییک دنده ای 94.400.000 181.000.000
کوییک دنده ای دو رنگ (R) سفید_قرمز 101.600.000 191.000.000
سراتو --- 1.020.000.000
رنو ساندرو استپ وی --- 585.000.000
مدل خودرو قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پژو 405 بنزینی GLX 85.560.000 230.000.000
پژو پارس سال 97.740.000 254.000.000
پژو پارس tu5 134.670.000 ----
پژو 206 تیپ 2 88.660.000 244.000.000
پژو 206 تیپ 5 104.790.000 303.000.000
پژو 206 صندوقدار V8 104.000.000 298.000.000
سمند ال ایکس 94.800.000 210.000.0000
سمند ال ایکس EF7 بنزینی 94.200.000 180.000.000
سمند سورن 100.650.000 275.000.000
رانا 93.140.000 253.000.000
هایماS7 توربو اتوماتیک ---- 660.000.000
پژو 207 i دستی 156.780.000 436.000.000
پژو 207 i اتوماتیک ---- 500.000.000
دنا ---- 314.000.000
دنا پلاس ---- 370.000.000
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
قیمتات الکیه داداش..ی سر ب بقیه سایتا بزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
کاش....اینجا بدنیا نمی اومدیم
فرشته
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
تیبا 2 خیلی قشنگه مخصوصا صفید رنگش عالیه خیلیم پرشتابه خیلی
سید یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
هنوز هم خودروهای سایپا قیمتشون پایینه خداییش مثله تیبا تیبا 2
صدای مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
این حق این ملت نیست ک چوب بی عرضگی مسولان در خصوص مدیریت قیمت بازار رو بخورند من یک کشاورزم که با کشاورزی ی پولی جور کردم خودرو بخرم ک ب نمایندگی مراجعه کردم اگر میخواستم گرون و در بازار آزاد بخرم چرا ب نمایندگی مراجعه کردم ؟دکتر شیوا شما حق ندارید افزایش قیمت هر ماه اعلام کنید وسلام علیکم یا نبی الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
عوضی ها دو ماه راه ورود خودرو رو آزاد کنید تا بفهمید قیمت واقعی این ارابه ها چند است
ایران آریا دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
با سلام
کلا که الان تو هیج جای دنیا نیستیم
کلا بنده هیج جای دنیا ندیدم یک خودرو از کار افتاده که دیگه تولید هم نمیشه
قیمتش بزنه بالا
البته این هم از رو نادانی و جهل عوامل و مردمی است که در آن کشور زندگی بکنند
و بفهم و شعورشان بستگی دارد وقتی ملتی خرافاتی داشته باشی
حقارت پذیر هم که باشند از طرفی فقط بفکر سود خود باشند
و ارزشها و نادیده گرفتن استعدادها رواج داشته باشد
که سود و ناحق و بی انصافی در وجودشان موج بزند
و بی خردی را پیشه زندگیشان بکنند شرایط به همین شکل ادامه دار و جهل و نادانی همچنان ادامه دار خواهد بود و فقط انتظار بیهوده برای آنکه روزی بیاید که هم چی بهتر شود و این انتظار یعنی نداشتن شعور و درک
پس روزهای بدتری در راه است
برای بهتر شدن جز ققنوس راه دیگری نخواهیم داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
وزیردلواپس شریک گرگ تعرفه روصفرکن وارداتوآزادبعدهرکاری دوست داشتی بکن تووزیری خندهداره میخوای طرحی واجراکنی که سه سال پیش اجراشدامروزنتیجشوداری میبینی بای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
دیگه چی میخاین؟!!!!!!!!!!!!!
محمد‌دلایی‌میلان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
خرید‌یک‌دستگاه‌خودروی‌206صندوقدار‌اتوماتیک
جاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
به نظرم قیمت گذاری آزاد بشه خوبه .کمی قیمت خودرو بالاتر میره .از این ارزونی در میایم.
یک شهروند.
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
پسر ۳ ساله دخترم دائم پیش ماشین این وآن می ایستد ونگاه میکند وماشین میخواهد او اسم مینویسد واسمش در نمی آید لطفا به آنهایی که نیاز دارند ماشین بدهید ممنون
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
قیمت پژوپارس tu5 فروش فوق العاده ۷۹ میلیون بود الان زده ۱۳۴ میلیون طی ۳ ماه ۵۵ میلیون افزایش داشته.گمرکاتو پایین بزنن همه ماشین خارجی سوار میشن نه پراید۱۵۰ میلیونی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
ازاین مردم بدبخت شرم کنید که آرزوی داشتن یه پراید دارن با این کارها دارید گور خودتون میکنید
عبدالهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
همان بهتر که درب خود رو منتاژکاران حقه باز ایران شل گرفته شود ،تا اینکه لحظه به لحظه از جیب مزدم بی پناه بدبخت آران بیروت ۶ای میلیاردی شان افزوده نشود ،و دولت مردان بی شرمی که خوشه چین این بی شرم ها هستند،
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
ببخشید رانا پلاس بیاد بازار چند قیمت میخوره تو بازار آزاد؟
نقی صادقی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
اسامی برندگان سایپا
حسین ۳۰
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
اخه ادم چی بگه هر وقت یه خبر خودرویی خوندیم بحث زیان و ضرر خودرو ساز بود ولی هیچکی نگفت مشتری بیچاره که از چقدر وقت قبل باید پول نقد بده تحویل خودرو ساز بعد یه سالم صبر کنه چند ماه هم تاخیر بخوره به نرخ روز هم خودرو تحویل بگیره ضرر حساب میشه یا نه، لعنت به هر چی مسئول بی انصافه
حسین ۳۰
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
اخه ادم چی بگه هر وقت یه خبر خودرویی خوندیم بحث زیان و ضرر خودرو ساز بود ولی هیچکی نگفت مشتری بیچاره که از چقدر وقت قبل باید پول نقد بده تحویل خودرو ساز بعد یه سالم صبر کنه چند ماه هم تاخیر بخوره به نرخ روز هم خودرو تحویل بگیره ضرر حساب میشه یا نه، لعنت به هر چی مسئول بی انصافه
محمدتقی جعفرتبار
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
تاریخ قرعه‌کشی چه زمانی است
خودم و خودش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
واقعا متاسفا برای خودمون ما مردم ایران که به چنین روزی افتادی که یه ماشینی مثل پراید که واقعا قیمتی که کارخونه گزاشته خیلی بیشتر از قیمت واقعی هستش بعد میان تو بازار قیمت ۱۵۰ در صد افزایش پیدا میکنه بعد ما مردم هم میریم میخریم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
خودتان دلخواهی قیمت گزاری فروش به هرکس از خودتون.اینابازی سرگرمی بامردم
تحلیل های برگزیده