انتخابات آمریکا و سردرگمی بازار سرمایه-راهبرد معاصر
«یادداشت اختصاصی» پرویز جلیلی کامجو، کارشناس بازار سرمایه

انتخابات آمریکا و سردرگمی بازار سرمایه

اگر دونالد ترامپ رای اکثریت را به دست بیاورد و رئیس جمهور آتی آمریکا شود، مسلما جهش شدیدی در بازار سرمایه رخ خواهد داد و به پیوست این موضوع شاهد جهش در سایر بازارها خواهیم بود. در این مسئله هیچ شکی وجود ندارد که این انتخاب موجب گران تر شدن کالاها و نرخ ارز می شود، در صورتی که با انتخاب بایدن در کوتاه مدت با ایجاد هیجان مثبتی رو به رو می شویم که صف های فروش را به راه می اندازد.
پرویز جلیلی کامجو؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 26
کد خبر: ۶۴۳۱۹

انتخابات آمریکا و سردرگمی بازار سرمایه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازار سرمایه مثل سایر بازارها با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت تاثیرات روانی قرار می گیرد. بنابراین این موضوع را باید با رویکرد روانشناسی توده ها در بازار مورد بررسی قرار داد.


انتخاب هر کدام از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب تغییرات آنی در بازار می شود. تغییرات عنوان شده ناشی از نگرش کلی بازار است که بازار را به سمت های متفاوتی از هم حرکت می دهد.


در صورت روی کار آمدن جو بایدن و صورت دادن یک سخنرانی کوتاه و تاکید بر بازگشت به برجام انتظار می رود شاهد افزایش فشار فروش در تمام بازارها اعم از بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز باشیم، بنحوی که بازارها با چنین موضوعی ریزش های جدیدی را تجربه کنند، ضمن اینکه بورس هم وارد اصلاح زمانی شود چرا که بورس پیش از این موضوع ریزش خود را کرده و از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به ١ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده یعنی بیش از ۷۰۰ تا ٨٠٠ هزار واحد اصلاح داشته است، لذا بورس توانی برای اصلاح مجدد ندارد، بنابراین وارد یک اصلاح زمانی می شود.


به هر حال گمانه زنی ها حاکی از این است اگر جو بایدن رای بیاورد، چون از انجام مذاکره با ایران سخن گفته است قطعا وی با دولتی که چند ماه از عمرش باقی مانده، مذاکره ای صورت نمی دهد لذا منتظر روی کار آمدن دولت جدید می ماند تا با دولت سیزدهم وارد مذاکره شود، همانگونه که دولت چین هم برای قرارداد ۲۵ ساله زیر بار مذاکره با دولت فعلی نمی رود و تلاش می کند با کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شود، چرا که خوب می دانند فرصتی برای دولت آقای روحانی نمانده و ترجیح می دهند با دولتی وارد مذاکره شوند که مدت زمان طولانی روی کار باشد و مذاکره با آن دولت برایشان فایده ای به دنبال داشته باشد.


اگر دونالد ترامپ رای اکثریت را به دست بیاورد و رئیس جمهور آتی آمریکا شود مسلما جهش شدیدی در بازار سرمایه رخ خواهد داد و به پیوست این موضوع شاهد جهش در سایر بازارها خواهیم بود. در این مسئله هیچ شکی وجود ندارد که این انتخاب موجب گران تر شدن کالاها و نرخ ارز می شود، در صورتی که با انتخاب بایدن در کوتاه مدت با ایجاد هیجان مثبتی رو به رو می شویم که صف های فروش را به راه می اندازد، اما بعد از چند مدت که مردم متوجه شوند دموکرات ها هم به دنبال گرفتن امتیازات خاص مورد نظر خود از جمهوری اسلامی ایران هستند و همچنین سیستم دموکراسی آمریکا اجازه نمی دهد که آمریکایی‌ها بلافاصله به برجام برگردند، بازارها دوباره به روال عادی و سابق خود باز می‌گردند.


خروج عده ای از سرمایه گذاران از بورس در حال حاضر نشانه ای از تاثیر گذاری انتخابات آمریکا بر بازارهاست. یکی از دلایل سکون حقوقی ها و عدم حمایت مالی از بازار را می توان در انتخابات آمریکا جست و جو کرد که تکلیف انتخابات آمریکا چه می شود؟! مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعیین نرخ دلار بعد از انتخابات آمریکا از جمله موارد مهمی است که چشم بازار به قیمت دلار است به همین خاطر به انتخابات آمریکا نگاه می کنند که انتخابات روی دلار چه تاثیری می‌گذارد، از اینجا به بعد است که نتیجه انتخابات در مدت کوتاهی و به صورت هیجانی تکلیف بازارها صعود یا ریزش ها و اصلاح ها را تعیین می کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار