روش های نجات بازار بورس چیست؟-راهبرد معاصر

روش های نجات بازار بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در ایران مشروط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست، آنچه که بیشتر در این بازار تاثیرگذار است دستورالعمل های غلطی است که گرفته می شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 25
کد خبر: ۶۴۳۱۴

به گزارش راهبرد معاصر علی حیدری کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از رشد اقتصادی دنیا وابسته به وضعیت اقتصادی ایالات متحده آمریکا است، گفت: نه تنها ایران بلکه اکثر کشورهای دنیا منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند و این ابهام در عرصه بین المللی و شاخص های اقتصادی نیز به خوبی خود را نشان داده است.
حیدری افزود: عملکرد و سیاست های احزاب در کشورهایی که دارای اقتصاد قوی هستند خیلی تفاوت خاصی با هم ندارند. تفاوت فقط در چگونگی اجرای تصمیمات و نوع عملکرد ریاست جمهوری یا نخست وزیر است.
وی با اشاره به اینکه آینده بازار سرمایه در ایران مشروط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست، بیان کرد: آینده اقتصاد ایران بعد از انتخابات آمریکا صرف نظر از هر نتیجه به نظر می رسد یک وسیله ابزاری در دست مسئولین و سیاست گذاران داخلی است تا بوسیله آن بتوانند معضل ناکامی ها و دستورالعمل های غلطی که در حیطه مالی ارسال می کنند را توجیه کنند.
حیدری تصریح کرد: هرکسی که در ایالات متحده انتخاب شود نمی تواند حتی اثر لحظه ای بر سبک و سیستم تصمیم گیری ایران بگذارد.
وی با بیان اینکه در بازار سرمایه ایران سیاست بر اقتصاد مقدم است، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است به نظر می رسد اقتصاد کشور تا سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۴ به همین شکل کج دار و مریض اداره شود.
حیدری با اشاره به اینکه سبک و سیاق کشور داری در ایران نیاز به بروز رسانی دارد، گفت: آنچه که می تواند بر فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران اثر گذار باشد تحولات داخلی و بین المللی است. اگر رویه اعتماد بین مردم و دولت کاهش یابد می توان انتظار داشت انتخابات سردی داشته باشیم.
وی افزود: بازار سرمایه نیز خالی از ابهام نیست اگر سیاست گذاری فعلی با همین سبک و سیاق تداوم داشته باشد سال دیگر شاهد خروج میزان نقدینگی بیشتری از بازار سرمایه خواهیم بود آن هم به شکل سرمایه های کلان و همین امر خود را در افزایش قیمت دلار سال آینده نشان می دهد.
حیدری بیان کرد: بازار سرمایه در سال آینده با همین ابهام و همین تورم پایه ۳۵ درصد به حرکت خود ادامه می دهد، هرچند که گاهی مواقع این بازار دستخوش خبرهای خوش سیاسی است ولی در نهایت با این ابهام سال۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به پایان می رسد.
وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی گفت: سبک مدیریتی همتی رئیس بانک مرکزی در شرایط فعلی علمی است و می توان امیدوار بود اگر سایر مسئولین در لایه های دوم حکومتی به این فکر باشند که رویه های علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند و با سیاست های پولی بانک مرکزی همسویی داشته باشند. اگر این موضوع اجرایی شود، می توان امیدوار بود که نه تنها بازار سرمایه بلکه اقتصاد ایران به سوری آرامش هدفمند و شفافیت حرکت کند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: لازمه دانستن یک بازار سرمایه و اقتصاد قوی در ایران این است که ابتدا مجلس شورای اسلامی استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد تا بانک مرکزی بتواند در قراردادهای بین المللی با اقتدار و شفافیت بیشتری حرکت کند در مرحله دوم دولت سیاست های خود را همسو با سیاست های پولی بانک مرکزی به پیش ببرد و مرحله سوم اینکه حاکمیت با یک گفت و گوی ملی و آشتی کلی بتواند وضعیت اقتصاد کلان کشور را به شکل شفاف به معرض نقد بگذرد و یک جمع بندی کلی در مورد اقتصاد کلان به جامعه ارائه دهد. تا ریل گذاری اقتصاد کلان انجام شود.
وی افزود: لازمه این موضوع مطبوعات آزاد و پیگیر است تا زمینه ساز بازار سرمایه مناسب، اقتصاد شفاف و ایرانی قدرتمند شود.

صدای بورس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار