ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز یکشنبه 4 آبان-راهبرد معاصر

ارزش صندوق پالایشی یکم/ دارا دوم امروز یکشنبه 4 آبان

 ارزش پالایشی یکم امروز یکشنبه 4 آبان 99 را در ادامه بخوانید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 25
کد خبر: ۶۴۳۳۷

به گزارش راهبرد معاصر ارزش سهام عدالت در معاملات دیروز کاهش یافت و در واقع نمادهای موجود در این صندوق کاهش یافتند. نمادهای این صندوق شتران، شبریز، شپنا و شبندر هستند که نماد شتران امروز پنج درصد نزول کرد و قیمت این نماد به 13780، قیمت شپنا نیز با نزول پنج درصدی به 16470، شبریز با نزول یک درصدی به 32560 و شبندر نیز با نزول پنج درصدی به 3130 ریال رسید.

ارزش پالایشی یکم

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای پالایشی همگی روندی منفی داشتند و به نظر می‌رسد حتی با وجود تخفیف زیاد باز هم این نمادها ضرر کرده باشند.

 

چرا معاملات «صندوق پالایشی یکم» در بورس آغاز نمی‌شود؟

بعد از عرضه سهام بانکی‌ها و بیمه‌ای‌ها در اردیبهشت ماه و در قالب صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF)،  دومین مرحله از عرضه این صندوق‌ با سهام پالایشی‌ها در نخستین روزهای شهریورماه انجام و تعداد قابل توجهی از افراد در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

 

 ابتدا زمان بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم و معاملات آن در بازار در میان سرمایه‌گذاران با ابهاماتی همراه بود که در این زمینه  حدود دو هفته گذشته «راضیه صباغیان»،  مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود.

 

وی گفت: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

ارزش صندوق پالایشی یکم

 

اکنون با توجه به آغاز ماه آبان همچنان خبری از زمان دقیق برای آغاز معاملات صندوق پالایشی یکم ارائه نشده، که این موضوع می‌تواند حاشیه‌هایی را در بازار با خود به همراه داشته باشد.

 

زمان آغاز معامله «صندوق پالایشی یکم» در بورس

 

«داوود رزاقی»، مدیر صندوق پالایشی یکم امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به زمان آغاز معامله «صندوق پالایشی یکم» در بورس  اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش سرمایه پالایش نفت تهران (شتران) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) در بورس هنوز افزایش سرمایه آنها در پرتفوی صندوق اعمال نشده، به همین دلیل اکنون نمی‌توان اقدام به بازگشایی نماد این صندوق کرد، زیرا این موضوع منجر به ضایع شدن حق مردم و ضرر و زیان آنها خواهد شد.

 

وی  توضیح داد: ابتدا اعلام شده بود که حداقل یک ماه پس از پذیره نویسی این صندوق ها نماد آنها در بورس بازگشایی خواهد شد؛ بنابراین اکنون در حال اقدام های لازم برای رفع مشکلات موجود و آغاز معامله این صندوق در بورس باشیم.

 

رزاقی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های زیادی از سوی فعالان بازار و مردم برای مشخص شدن زمان بازگشایی نماد «صندوق پالایشی یکم» انجام شده، اما در وضعیت فعلی و در این زمینه نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد و باید منتظر ماند تا اقدام‌های مربوط به افزایش سرمایه دو شرکت پالایشی به سرانجام برسد.

ارزش سهام پالایشی یکم

مدیر صندوق پالایشی یکم درباره احتمال عرضه باقی مانده سهام پالایشی از طریق صندوق‌های قابل معامله ETF  افزود: چنانچه معامله صندوق پالایشی یکم در بورس با موفقیت همراه باشد، ممکن است دوباره باقی آن در صندوقی دیگر عرضه شود، اما تاکنون خبر قطعی اعلام نشده است و باید سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

 

وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت مردم در پذیره نویسی «صندوق پالایشی یکم» حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان است.

 

افت ارزش صندوق پالایش یکم به پایین‌ترین مقدار

 

بازگشایی ۴ شرکت پالایشی در روزهای گذشته و کاهش قیمت هر سهم این شرکت‌ها نسبت به آخرین قیمت‌ها ریسک خرید واحدهای صندوق ETF دوم را افزایش داده است به گونه‌ای که با در نظر گرفتن تخفیف اعمال شده از سوی دولت، قیمت فعلی سهام شرکت‌های پالایشی همانند دارایکم چندان جذاب به نظر نمی‌آید.

 

 افزایش قیمت سهام برخی از نمادهای این صندوق و در هفته گذشته، موجی از امیدواری را بین خریداران واحدهای etf دوم ایجاد کرد اما امروز(چهارشنبه ۳۰ مهر ۹۹) تمام نمادهای این صندوق همچون روزهای گذشته هفته جاری با صف فروش مواجه شدند.

قیمت صندوق etf پالایشی یکم

ارزش ETF پالایش یکم به پایین ترین مقدار رسید

اگرچه قیمت هر سهم پالایشگاه تهران و اصفهان بسیار پایین‌تر از نرخ تخفیفی دولت قرار دارد و در صورت تداوم این رنج منفی، خرید آن سودی برای خریداران واحدهای  etf دوم در پی نخواهد داشت اما ارزش هر سهم پالایشگاه تبریز توانست در هفته‌های گذشته خود را به بالاتر از قیمت تخفیفی برساند تا در کنار نماد «شبندر» امید خریداران واحدهای این صندوق باشد.

 

پالایشی یکم چه زمانی قابل معامله می‌شود؟

پالایشگاه‌های تهران و اصفهان پس از بازگشایی در رنج قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت فروش دولتی قرار گرفتند که بایستی دید می‌توانند در روزهای آینده خود را بالا بکشند یا خیر.

 جدول زیر نمایانگر نوسانات سهام شرکت‌هایی است که در صندوق ETF پالایش یکم (دارا دوم) حضور دارند.

 

بخشی از سهام این شرکت‌ها که در اختیار دولت است در قالب صندوق etf با تخفیف ۳۰ درصدی به متقاضیان واگذار شد که مهلت پذیره‌نویسی این صندوق تا یک شنبه ۳۰ شهریورماه تمدید شده بود.

 

واحدهای ای تی اف دوم حداکثر تا یک ماه پس از آخرین روز عرضه خود، به قیمت روز قابل خرید و فروش خواهند بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار