کاهش شاخص بورس به نتایج احتمالی انتخابات آمریکا مرتبط است؟-راهبرد معاصر
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ داد:

کاهش شاخص بورس به نتایج احتمالی انتخابات آمریکا مرتبط است؟

اشتیاقی: هیچ دلیل بنیادی برای ریزش های این روزها وجود ندارد. تنها دلیل ریزش ها فروش هایی ناشی از نگرانی انتخابات آمریکا و انتخاب جوبایدن است که صف فروش را به شدت افزایش داده است.
احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020 October 31
کد خبر: ۶۴۷۴۸

تازه واردان بورسی و معضلی به نام ریزش بازار سرمایه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص چرایی ریزش اخیر بازار سهام گفت: هیچ دلیل بنیادی برای ریزش های این روزها وجود ندارد. تنها دلیل ریزش ها فروش هایی ناشی از نگرانی انتخابات آمریکا و انتخاب جوبایدن است که صف فروش را به شدت افزایش داده است.


وی دراین باره افزود: متاسفانه به دلیل اینکه تازه واردان به بازار سرمایه اطلاعات و آگاهی از سهم های بنیادی و ریزه کاری های بورس ندارند و این گروه از اوایل سال جاری حدود 100 هزار میلیارد تومان به بورس تزریق کرده‌اند به دلیل همین عدم آگاهی از مسائل بورس و بازار سهام با مطرح شدن موضوع انتخاب بایدن و بازگشت وی به برجام در صف های فروش قرار گرفته و عامل ریزش های بورسی شده اند.


کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اگر دولت از ابتدای سال برای آگاهی بخشی از چم وخم بازار به تازه واردان به بورس آموزش می داد و درک درستی از مسائل اقتصادی و سیاسی می داشتند متوجه می شدند که اتفاقا بسیاری از شرکت ها در مهر ماه اعم از شرکت های صنعتی، فلزی، پتروشیمی و حتی دارویی وضعیت و بازدهی بسیار مناسبی داشته اند.


احمد اشتیاقی نگرانی سهامداران را از ریزش بازار ارز یک عامل اساسی خواند و گفت: به نظر می رسد سهامداران نگران انتخاب بایدن و پیروز شدن وی و ریزش بازارهای موازی مثل بازار ارز هستند، در حالی که اگر اثر ارز را بر بازار سرمایه مورد برررسی قرار دهیم متوجه می شویم که با انتخاب بایدن هیچ گاه دلار به زیر 20 هزار تومان نمی رسد که اتفاق خاصی در بازار سرمایه رقم بزند.


وی دراین باره بیان داشت: در حال حاضر شرکت های بورسی با دلار زیر ۱۸ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرند، بنابراین از ناحیه دلار دچار افت مجددی نمی شویم که فکر کنیم با انتخاب بایدن اتفاق بدی در بازار دلار رخ می دهد که بازار سرمایه هم از آن اثر می پذیرد.


احمد اشتیاقی تاکید کرد: بهتر است سرمایه داران خرد بدانند بازار سرمایه اصلاح خود را انجام داده است بنابراین فروش های امروز اصلاً رویه منطقی و بنیادین ندارد. گزارش مهر ماه بسیاری از شرکت ها مثلا چادرملو نشان می‌دهد که 70 درصد بیشتر از شهریور فروش داشته اند، چادرملو ۲۵۵۰ میلیارد تومان فروش مهرماه داشته که نسبت به فروش شهریورماه با افزایش 50 درصدی مواجه شده است.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با فرض مذاکرات و برگشت به برجام سهامداران باید بدانند دلار ۱۰ هزار تومان نمی‌شود چرا که دلار زمانی کاهش می یابد که تورم داخلی به واسطه افزایش تولید، کاهش بیابد باتوجه به آنچه در عرصه کلان اقتصاد ایران مشهود است قطعا دلار با انتخابات آمریکا و پیروزی آقای بایدن و بازگشت به برجام به 10 هزار تومان نمی رسد که سهامداران نگران ریزش ها باشند.


کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطر نشان کرد: بر فرض انتخاب آقای بایدن و بازگشت به برجام در صورتی که فروش شرکت ها و صادرات محصولات آنها بیشتر شود باز هم گشایش های خوبی در فروش محصولات شرکت ها ایجاد می شود که سهامداران باز هم از این مرکز نباید نگران باشند، ضمن اینکه آقای همتی نیز مساله افزایش نرخ سود بانکی رامنتفی اعلام کردند.


احمد اشتیاقی با اشاره به نگرانی های بی دلیل سهامداران بیان داشت: در حال حاضر همه ی عوامل کلان اقتصادی در شاخص دلار 20 هزار تومان لحاظ شده و با انتخاب آقای بایدن این قیمت و شاخص پایین تر نمی آید که نگرانی از بابت کاهش نرخ دلار را به ترس و بی اعتمادی به بازار تبدیل کند. به هرحال عدم تزریق نقدینگی به بورس و خارج شدن سرمایه از بورس عامل مهمی در افت ها و ریزش هایی است که این روزها شاهد آن هستیم .


وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر سهامداران از ریزه کاری های بورس و اقتصاد کلان کشور اطلاعاتی داشته باشند قطعا نه تنها نگران نمی شوند و سهم خود را نمی فروشند بلکه در صف های خرید هم قرار می گیرند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده