به گزارش راهبرد معاصر ,مهدی نوید ادهم با اشاره به چالشهای تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: سهم آموزش به شدت بیشتر از سهم پرورش در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هاست. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول در باورها، مفاهیم و ارزش هاست و اگر رخ ندهد، تحول صوری راه به جایی نخواهد برد.
وی افزود: تعلیم و تربیت در کشور ما یک سابقه چندهزار ساله دارد. اما آموزش و پرورش ترجمه واژه "education" است، این واژه وقتی وارد ایران شد دوگانه ترجمه و به "آموزش و پرورش " تبدیل شد و صدسال است که با این دوگانه پنداری مشکل داریم. سند تحول هم قصد تغییر این نگاه را دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت در سندتحول دارای چند ویژگی است گفت: نخست آنکه در سند تحول، تعلیم و تربیت در هم تنیده، دیده شده است.
وی تاکید کرد: نظام آموزشی فعلی باید به نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل شود. دوم آنکه تربیت در سندتحول در ساحت های شش گانه مورد تاکید قرار گرفته است و باید بین اینها تعادل و توازن وجود داشته باشد.
نوید ادهم افزود: تربیت باید آزادانه و آگاهانه رخ دهد و اجبار پذیر نیست. دانش آموز ما باید با پای خود به صحنه بیاید. ما باید برای تربیت زمینه سازی کرده و موانع را رفع کنیم. انتخاب و انتخاب گری از سوی دانش آموزان از مباحث جدی سند تحول است.
وی با اشاره به مقاومت هایی برای تغییر رویکردها گفت: آموزش و پرورش امروز عرضه محور است، باید آموزش و پرورش در همه زمینه ها تقاضامحور باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) گفت: اگر این برنامه بخواهد اجرا شود باید صحنه مدرسه خلوت شود. وزیر هم به شدت مخالف بود که استان بخواهد فشار مدرسه ای و بخشنامه ای بیاورد. این فشارها ممنوع شده تا مدیر بتواند به برنامه بوم بپردازد.
نوید ادهم در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت: معتقدم آموزش و پرورش امروز سندی پیش رو دارد که از منظر کارشناسان سند مادر برای تحول آفرینی است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش مشکل دارد و سند یک درمان است. ولی حل آن الزاماتی نیاز دارد که عنصر اصلی آن معلم ماست که باید توانمند باشد ولی با مشکل معیشتی روبروست و ما شرمنده معلم ها هستیم. از مجلس قدردانی میکنیم که اعتبارات عمرانی سه برابر شده، همین کار را برای حقوق معلمان انجام دهید.
چون قانون خاصی ندارد هر گروهی سعی میکنند سهم بیشتری از حقوق را تصاحب کنند.
مثلا شغل معلمی نه شیفت شب دارد نه سختی بدنی خاص،تمام تعطیلات راتعطیل.اماحقوق معلمان با پرستاران برایر است که هم شیفت شب وهم سختیهای بدنی دارد تعطیلاتی هم در کارنیست.