به گزارش "راهبرد معاصر"؛ مدت هاست بحث های فراوانی پیرامون مزایا و معایب طرح استاتی شدن انتخابات میان نمایندگان ملت برقرار است و از همین رو موافقین و مخالفین این طرح دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح می کنند. ر صورت تصویب طرح استانیشدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزههای انتخابیه موجود هراستان، به عنوان حوزههای انتخابیه فرعی محسوب میشوند. طی مواد پنجگانه ارائه شده به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس باید منحصراً برای یکی از حوزههای انتخابیه فرعی استان ثبتنام کند در صورتی که هر یک از رأیدهندگان میتوانند برای کلیه کرسیهای استانی، نماینده انتخاب کنند.
طی این طرح، انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزههای مشمول این قانون یک مرحلهای بوده و کاندیدایی که بالاترین رأی را در کل استان در مرحلهی دوم به دست بیاورند، نماینده یا نمایندگان استان خواهند بود.
سید محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گویی پیرامون معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس تاکید کرد: «استانی شدن انتخابات آفات بسیاری به همراه دارد. یکی از بزرگترین آن وامدار شدن نمایندگان به گروه ها و جریان های متصل به ثروت است. استانی شدن انتخابات سبب ورود نمایندگان به صورت لیستی به مجلس خواهد شد و در این شرایط است که هر نماینده تمام اهتمام خود را برای ورود به لیستهای انتخاباتی به کار خواهد گرفت که این مهم خود زمینه ساز فساد است.»
این نماینده مجلس یادآور شد: «امید مردم در شهرها و روستاها به نمایندگانی ست که از طریق حوزه های انتخابیه ی متبوع شان وارد مجلس می شوند. اگر قرار بر استانی شدن انتخابات باشد، امید این قشر از مردم جامعه برای رفع مشکلات شان به یاس مبدل خواهد شد.»
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مغیر با اصل 6 قانون اسای دانست و خاطرنشان کرد: «حل مشکلات شهرها و روستاها با استانی شدن انتخابات به فراموشی سپرده خواهد شد، چراکه نماینده ای که به صورت لیستی و در قالب طرح استانی انتخابات وارد مجلس شده، دیگر خود را موظف و مسئول در قبال رفع دغدغه های حاضرین در حوزه انتخابیه ای که پیشتر متعلق به آنجا بوده، نمی بیند.»