درآمدهای پیشبینی شده در بودجه قابل تحقق نیست-راهبرد معاصر
سید بهاءالدین حسینی هاشمی؛ مدیر عامل اسبق بانک صادرات و سرمایه در گفت و گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

درآمدهای پیشبینی شده در بودجه قابل تحقق نیست

وقتی بودجه غیر واقعی و غیر عملیاتی بسته شود، طبیعتا ناپایدار خواهد بود، لذا بودجه یاد شده قابل اعتمادی نیست. در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمدهای بودجه ١۴٠٠ قابل دستیابی و تحقق نیست.
سید بهاءالدین حسینی هاشمی؛ مدیر عامل اسبق بانک صادرات و سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 12
کد خبر: ۶۹۹۱۸

درآمدهای پیشبینی شده بودجه قابل تحقق نیست

 

سید بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس ارشد بانکی و مدیر عامل اسبق بانک صادرات و سرمایه در گفت و گو با راهبرد معاصر گفت : باید یک واقعیت را بپذیریم که بودجه ما بودجه ای است که درآمدهای آن قابل تحقق نیست در حالی که هزینه ها سر جای خود استوار ایستاده است. به عبارتی هزینه های منظور شده در لایحه بودجه بسیار زیاد است و معمولاً در هر بودجه ای که تا کنون برای اداره مالی یک سال بسته شده بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد احتمال کسری خواهیم داشت.


وی در این باره افزود : وقتی بودجه غیر واقعی و غیر عملیاتی بسته شود بودجه ناپایدار است، لذا بودجه قابل اعتمادی نیست.در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمدهای بودجه ١۴٠٠ قابل دستیابی و تحقق نیست.


این کارشناس ارشد بانکی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر باید بدانیم منابع بودجه ما چیست؟ درآمدهای دولت چیست؟ به هر حال می دانیم عمده درآمدهای دولت مالیات، حقوق و عوارض است و بخش نفت که می‌دانیم تحریم هستیم، درآمد نفتی و مشتقات نفتی در آمد به راحتی قابل وصول نیست، مالیات هم به دلیل عدم رونق اقتصادی امکان وصول برای تامین درآمدهای دولت را ندارد. هنگامی که پیش‌بینی‌ها از کاهش رشد اقتصادی خبر می دهد و شرایط کرونایی به وجود آمده نه تنها اقتصاد ایران بلکه اقتصاد جهان را به رکود برده است نمی توان به وصول درآمدهای مالیاتی و عوارض دولتی چندان امیدوار بود.

 

سید بهاءالدین حسینی هاشمی در این باره تصریح کرد: در چنین وضعیت اقتصادی که هم تحریم و هم کرونا و هم سوء مدیریت وجود دارد طبیعی است دولت کسری بودجه داشته باشد. در واقع دولت بعدی هم درگیر مسائل اقتصادی می شود اما در این شرایط برای تامین کسری بودجه دولت باید منابعی را ببیند که امکان تحقق آن وجود داشته باشد. قطعا اگر دولت به سمت اوراق قرضه خزانه و اوراق بدهی برود هزینه‌های جاری افزایش پیدا می کند، از این جهت مدیریت و کنترل هزینه های دولت بسیار واجب است.


کارشناس ارشد مسائل بانکی خاطر نشان کرد: کاهش تصدی‌گری دولت و توجه و تمرکز دولت بر خصوصی‌سازی و توسعه بخش خصوصی فقط با کوچک سازی دولت انجام می شود. اگر خصوصی سازی صورت بگیرد قطعا بخش زیادی از بودجه دولت با مالیات بخش خصوصی تامین می شود، ضمن اینکه دولت هم باید مخارج خود را کاهش دهد چرا که اگر دولت هزینه ها و ریخت و پاش های خود را داشته باشد درآمدهای دولت با منابع محدود شده به هیچ وجه محقق نمی‌شود و فشار مضاعفی به بودجه وارد می شود.


وی در ادامه توضیح داد: طبیعی است اگر دولت هزینه های خود را کاهش ندهد و خصوصی سازی را جدی نگیرد با محدودیت درآمد مواجه می شود. حتما دولت باید هزینه های خود را تعدیل کند. قطعا دولت اشتباهات اقتصادی و مدیریتی داشته که این حجم تورم در اقتصاد ایجاد شده و این همه فشار اقتصادی به مردم وارد ‌شده است. به هر حال با این شرایط اقتصادی کشور که اصلاحات اقتصادی به صورت اساسی صورت داده نشده هر دولتی که بودجه بنویسد باز هم با کسری بودجه ٣٠ تا ۴۰ درصدی مواجه می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار